اسلام‌آباد - ایرنا - معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح فدراسیون روسیه طی سفر به پاکستان با رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور دیدار و طرفین پیرامون آخرین تحولات منطقه‌ای و همکاری‌های دوجانبه گفت وگو کردند.

به گزارش جمعه شب ایرنا از روابط عمومی ارتش پاکستان، ژنرال سرگئی یورواویچ ایستراکوف که برای سفر رسمی در پاکستان بسر می برد با ژنرال ساحر شمشاد میرزا رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور دیدار کرد.

در بیانیه روابط عمومی ارتش پاکستان آمده است: مقام‌های بلندپایه دو کشور ضمن بررسی تحولات امنیتی منطقه با هدف ارتقای صلح و ثبات و همچنین راه های تعمیق همکاری‌های دفاعی را مورد بررسی قرار دادند.

در این دیدار، دو طرف با ابراز اطمینان از پیشرفت مسیر مثبت همکاری‌های دفاعی پاکستان و روسیه، بر تداوم رایزنی ها و تبادل هیات‌های سطح بالا جهت گسترش دامنه مناسبات نظامی نیز به توافق رسیدند.

اواسط تیرماه امسال رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان در سفر رسمی به روسیه با مقام‌های ارشد سیاسی و نظامی این کشور دیدار و طرفین پیرامون تقویت همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های نظامی، امنیتی، انرژی و مشارکت منطقه‌ای گفت وگو کردند.

مناسبات پاکستان و روسیه طی سالیان اخیر به رغم کارشکنی غرب و سنگ اندازی آمریکا رشد قابل توجهی داشته و این دو کشور به تحکیم همکاری‌های مشترک در شرایط مختلف از جمله تغییر دولت‌ها ادامه داده‌اند و ارتباط سران روسیه و پاکستان پس از تشکیل دولت جدید در اسلام‌آباد از مصادیق آن است.

پاکستان که‌ کشورش پائیز سال گذشته درخواست رسمی برای پیوستن به گروه بریکس را ارائه کرده، روی حمایت روس‌ها برای عضویت در بریکس حساب ویژه باز کرده است. معاون نخست وزیر روسیه در جریان سفر ماه‌ گذشته خود به اسلام‌آباد اعلام کرد که کشورش از عضویت پاکستان در بریکس حمایت می‌کند.

سفر نخست وزیر وقت پاکستان به روسیه در بهار سال ۲۰۲۲ به رغم مخالفت صریح آمریکا، غیبت مستمر اسلام‌آباد از جلسات ضد روسی در مجامع بین المللی از جمله سازمان ملل و افزایش چشمگیر همکاری‌های دو جانبه دفاعی و نظامی نمونه‌ای از تلاش دو کشور برای توسعه این مناسبات به شمار می‌رود.

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در اجلاس اخیر سران سازمان همکاری شانگهای در شهر آستانه در دیدار با پوتین ضمن ابراز تمایل جدی کشورش برای گشایش‌ کانال مالی و بانکی با مسکو اعلام کرد که ما به واردات نفت از روسیه ادامه خواهیم داد.