همدان- ایرنا- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی همدان با اشاره به اینکه امسال خرید تضمینی گندم رشد خیلی خوبی داشت گفت: خرید گندم در این استان نسبت به سال گذشته ۷۲ درصد و نسبت به سال ۱۴۰۱، ۱۲۲ درصد افزایش یافته است.

حسین خوانساری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا یکی از وظایف اصلی اداره کل غله را خرید گندم تضمینی با همکاری سازمان تعاون روستایی خواند و افزود: امسال ۷۰۶ هزار تن گندم بصورت تضمینی از کشاورزان استان همدان خریداری شده است.

وی با اشاره به اینکه زمان خرید تضمینی گندم از کشاورزان پایان یافته است، در عین حال یادآور شد: ۲ مرکز دولتی همچنان گندم مازاد کشاورزان را خریداری می کنند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان علت افزایش خرید تضمینی گندم را بارش باران مناسب در استان همدان خواند.

۴۰ هزار میلیارد ریال از طلب گندمکاران همدانی باقی مانده است

وی میزان گندم خرید تضمینی از کشاورزان استان را حدود ۱۲۰ هزار میلیارد ریال عنوان و تصریح کرد: حدود ۸۰ هزار میلیارد ریال از مطالبات کشاورزان که حدود ۶۴ درصد است به کشاورزان پرداخت شده است.

خوانساری یادآور شد: شهرستان کبودرآهنگ با خرید ۱۷۰ هزار تن گندم، شهرستان رزن با خرید ۱۵۰ هزار تن گندم و شهرستان نهاوند با خرید ۷۰ هزار تن گندم در رده اول تا سوم بیشترین میزان تحویل گیری گندم از کشاورزان قرار دارند.

وی تاکید کرد: در سایر شهرستان ها نیز به ترتیب اسدآباد ۶۵ هزار تن، همدان ۵۹ هزار تن، ملایر ۶۰ هزار تن، درگزین ۴۶ هزار تن، بهار ۴۱ هزار تن، فامنین ۳۰ هزار و تویسرکان ۱۴ هزار تن خریداری شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی همدان ارزش گندم خریداری شده از کشاورزان استان همدان در سال جاری را ۱۲۴ هزار میلیارد ریال عنوان کرد.

خوانساری اضافه کرد: حدود ۴۰ هزار میلیارد ریال از مطالبات کشاورزان همدانی باقی مانده است که امیدواریم با تلاش نمایندگان همدان و مجموعه استانداری و اداره کل غله کشور این مبلغ بسرعت به کشاورزان پرداخت شود.

وی پرداخت سریعتر مطالبات کشاورزان گندمکار را موجب حل مشکل نقدینگی آنها بخصوص در فصل کشت و استفاده از کود و سموم کشاورزی در مزارع خواند.

۱۰۵ هزار تن ظرفیت سیلوهای گندم در همدان

وی درباره وضعیت نگهداری گندم در سیلوها نیز گفت: گندم ها درسیلوهای دولتی و بخش خصوصی و کارخانجات آرد نگهداری می شود.

خوانساری ادامه داد: در سیلوی کوریجان که طی سالهای گذشته تا ۱۲ هزار تن گندم نگهداری می شد، هم اینک ظرفیت آن به ۸۵ هزار تن گندم رسیده است.

وی تاکید کرد: کارشناسان بر نحوه نگهداری گندم ها نظارت دارند و از نظر سم زدایی و بهداشتی، گندم ها در سیلوها نگهداری می شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان درباره تلاش های اداره غله برای حفظ سلامتی گندم در سیلوها گفت: برای جلوگیری از کپک زدگی به مدت ۲ ماه در فضای باز گندم جمع آوری می شد و هر شب با ۴۳۰ تریلی این گندم جابجا و به فضای سرپوشیده انتقال می یافت.

وی ظرفیت سیلوهای گندم همدان را ۱۰۵ هزار تن خواند و ادامه داد: یک سیلو ظرفیت ۸۵ هزار تن را دارد و سیلوی دیگر ۲۰ هزار تن ظرفیت دارد.

خوانساری در مورد کیفیت گندم های مورد استفاده در کارخانجات آرد گفت: از سه شهرستان که گندم بسیار خوبی دارند و همچنین از بنادر گندم ترخیص می کنیم.

وی یادآور شد: سال گذشته هشت هزار تن گندم خارجی به کارخانه های آرد برای افزایش کیفیت آرد همدان تحویل شده است.

ذخایر راهبردی کالاهای اساسی استان همدان در وضعیت مطلوب قرار دارد

وی تاکید کرد: اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان همدان به عنوان شرکت زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی وظیفه ذخیره ، نگهداری و توزیع کالاهای اساسی استان همدان را بر عهده دارد.

خوانساری درباره میزان موجودی برنج و شکر در انبارهای غله استان همدان گفت: بیش از سه هزار و ۳۰۰ تن برنج و ۲ هزارو ۶۰۰ تن موجودی شکر در انبارهای غله استان است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان درباره موجودی روغن خوراکی نیز توضیح داد: ۱۷ هزار تن روغن خام داشتیم که برای استفاده به کارخانه های روغن تحویل داده شد.