تهران- ایرنا- یکی از دلائل ماندگاری چهره درخشان سیدحسن نصرالله، الهام‌گیری این شهید جاوید از انرژی معنوی و ملکوتی در معارف ناب اسلامی با رویکرد پیوستگی دین و سیاست و همچنین دین و زندگی است.

یکی از ویژگی‌های نماز جمعه این است که باید در شکل جماعت برگزار شود و حداقل تعداد افراد برای برپایی نماز جمعه، پنج نفر ‌است. یعنی یک نفر امام، و چهار مأموم. چرا که به تنهایی نمی‌توان آن را اقامه کرد. از همین رو هر جمعه بعد از اذان و نیز به جای نماز ظهر، اجتماع تربیتی آنان به مانند کلاس درس مثل‌زدنی برپا می‌شود. این نماز بیداری‌ساز از نظر شکلی با دیگر نمازها متفاوت است. چرا که در نماز جمعه دو رکعتی، دو قنوت مستحبی وجود دارد که یکی در رکعت اول، قبل از رکوع و دیگری در رکعت دوم، پس از رکوع خوانده می شود و دو خطبه تبیین کننده توسط امام جمعه پیش از نماز واجب شده است.

این نماز وحدت‌آفرین که با اتصال قلوب نمازگزاران، آنها را برای زندگی اجتماعی چنان تربیت می کند که شعارهای نفاق آلودی نظیر «مشکل من نیست، مشکل شماست»، «من مامورم و معذور»، «عیسی به دین خود، موسی به دین خود»، «کسی را در قبر دیگری نمی‌خوابانند»، «چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است»، «خدمت به دیگران باید بازگشت منافع داشته باشد»، «تعامل باید برد برد باشد»، «اول، دنیا و مادیات سپس آخرت و معنویات» و مانند این عبارت ها به عنوان ادبیات شرک‌آلود در خانه ذهن هیچ نمازگزاری که قصد تقرب بیشتر به خدا و رسول و درک مقام انسانی را طالب است، مشاهده نمی شود و علامت و دلیل آن حضور فرشتگانی است که شرکت کنندگان در نماز جمعه با قلب خود، آنها را لمس کرده و نیز آرامشی از جنس بهشت را در کام خود می‌یابند.

به همین منظور حضرت علی (ع) فرمود «مَن تَرَکَ الجُمُعَةَ ثَلاثا متَتَابِعَةً لِغَیرِ عِلَّةٍ کُتِبَ مُنافِقا؛ هر کس سه جمعه پی‌درپی و بدون علّت، نماز جمعه را ترک کند، در زمره منافقان است». (مستدرک الوسائل، ج ۶، ص ۹) با توجه به این حدیث و فلسفه نماز جمعه یکی از راه‌های گشودن فعالیت‌های جمعی و پرهیز از پراکنده‌کاری و ریاکاری در میان مسلمانان و پیشگیری از توطئه‌ها و بدخواهی دشمنان، اهمیت‌بخشی به برگزاری کم و کیف برنامه‌های مشارکتی است که آشکارترین آنها نماز جمعه‌ها که این مهم تنها از مسیر تربیت نسل جوان در مدارس و دانشگاه‌ها ممکن است.

نماز جمعه تراز جهان اسلام

در نماز جمعه ۱۳ مهر که توسط امام جامعه بعد از عملیات «وعده صادق ۲» خودنمایی جهانی کرد، لازم و ضروری بود که همگان متناسب با جایگاه خود پیرامون این سلاح غیرقابل‌دسترس کفار و مشرکین، تبیین و تبلیغ تمام‌ساحتی می‌کردند. به تفسیر استاد آیت الله عبدالله جوادی آملی در این حدیث رسیده از منابع اهل سنت که رسول اعظم(ص) فرمودند «السَّاکِتُ عَنِ الْحَقِّ شَیطانٌ أَخْرَسٌ؛ کسی که در زمانی که باید حق را بگوید، نگوید، یک شیطان دهان بسته است».

در حال حاضر که جهان استکبار دست به دست هم داده‌اند و سریال نسل‌کشی را در عزه و لبنان رقم می‌زنند، اگر هر مسئول و صاحب جایگاه و سخنگاه به زوایای نماز جمعه بی نظیر نصر نپردازد، بی تردید شامل توبیخ حدیث فوق می شود و خداوند حکیم عمل به آیه ۷ سوره ابراهیم را از علما و خواص جامعه بیش از عوام آن انتظار دارد «وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ وَلَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ؛ و (باز به خاطر آرید) وقتی که خدا اعلام فرمود که شما بندگان اگر شکر نعمت به جای آرید بر نعمت شما می‌افزایم و اگر کفران کنید عذاب من بسیار سخت است». در نتیجه شکر عملی از نعمت عزیز رهبری مانع از عذاب شدید خداوند غیور بر جامعه اسلامی ایران و مسلمانان جهان می شود.

ارکان نماز جمعه تراز جمعه نصر

۱- امام شجاع و دانا

۲- توصیه به خویشتنداری همه جانبه

۳- راستگویی و درست گویی

۴- تذکر عملی به وجود انسان کامل

۵- جمعیت مثل زدنی

۶- مصلایی با معماری اسلامی

۷- آینده خوانی دقیق

۸- استقبال از شهادت‌طلبی

۹- جرأت زدایی از دشمنان

۱۰- تفسیر سیاسی و اجتماعی قرآن

۱۱- امیدآفرینی در دل مستضعفان جهان

۱۲- امیدوری به نصرت الهی

۱۳- استمرار بخشی به آثار خون شهدا

۱۴- ادبیات مشترک با دیگر مسلمانان

۱۵- تبعیت از قانون نه تعلل و نه تسارع

۱۶- تفرقه زدایی از جامعه

۱۷- خردورزی وحی‌بنیاد

۱۸- تربیت آخرت باوری نمازگزاران

۱۹- افشاگری از پنهان‌های دشمن

۲۰- ایجاد کارگاه با موضوع تربیت اراده‌ها

۲۱- اظهار برخی از جلوه‌های تمدن نوین اسلامی

۲۲- تحکیم خانواده‌ در پیوندهای درونی

۲۳- اعلام و اعلان نیازهای فعلی و آتی مسلمانان

۲۴- ایجاد نشاط مانا در دل‌ها

۲۵- عطش در دل آزادگان جهان نسبت به معارف اسلام

حجت الاسلام حسین درودی؛ کارشناس علوم تربیتی

سید مقاومت و سلاح معنویت

یکی از دلائل ماندگاری چهره درخشان شهید سید حسن نصرالله در تاریخ و نیز زنده‌ماندن حزب‌الله در لبنان و صدور آن به جهان عبارت است از الهام‌گیری این شهید همیشه جاوید از انرژی معنوی و ملکوتی در معارف ناب اسلامی با رویکرد پیوستگی دین و سیاست و همچنین دین و زندگی که از مصادیق آن می‌توان به این موارد اشاره کرد:

- رویای صادقه شهید نصرالله که از شهید امام موسی صدر در دوران نوجوانی خویش دریافت کرده‌ بود؛ مبنی بر اینکه اهداف آن شهید، مبارزه مقدمه‌ساز توسط ایشان محقق می‌شود که مقصود، همان نابودی رژیم صهیونیستی است.

- تربیت‌های راهبردی امام راحل و مقام معظم رهبری و همچنین پیام حضرت آیت الله محمدتقی بهجت در پیروزی جنگ ۳۳ روزه.

- بیش از سه دهه مدیریت و رهبری کم نظیر جبهه مقاومت با الهام از پیام‌های جبهه‌های دفاع مقدس ۸ ساله در ایران اسلامی که این موارد سبب شده جهان استکبار به ویژه رژیم جعلی اسرائیل بر سر دوراهی تسلیم و نابودی کشانده شود که این همان وعده خداوند در قرآن است که توسط این شهید دلنواز و سید مقدمه‌ساز ظهور به وقوع پیوسته است که آثار آن در گوشه و کنار جهان توسط اساتید دانشگاه‌ها و مردم غیرمسلمان تبدیل به سلاحی برنده در مقابل شبه انسان‌های کودک‌کش شده است. «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ؛ ای اهل ایمان، اگر خدا را یاری کنید (یعنی دین و پیغمبر را) خدا هم شما را یاری کند و ثابت قدم گرداند»( سوره محمد آیه ۷)