تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۴

تهران- ایرنا- ایستادگی جمهوری اسلامی ایران در کنار جبهه مقاومت یک برگ برنده‌ای در دست جریان مقاومت شده تا بتوانند بر علیه رژیم صهیونیستی مقاومت کنند. 

با نگاهی به تحولات غزه و افکار عمومی جهان این سوال مطرح می شود که آیا جامعه بشری به نظم و قانون مداری و دموکراسی (مردم‌سالاری) رسیده است. ظاهر قضیه این است که در دنیای مدرنیتهِ عصر حاضر، بر خلاف اعصار گذشته، نظمی بر جهان هستی حاکم است و قانون، تعریف مشخصی دارد، لذا جهان امروز دنیای دموکراسی و قانون مداری است!! لیکن باطن قضیه طبق شواهد فراوانی نشان می‌دهد که چنین نیست. چرا که مقررات بین‌المللی توسط ابرقدرت‌ها به بازی و تمسخر گرفته شده و هیچ کسی هم در جهان پاسخگو نیست!

نظم حاکم در زیر ظاهر جذاب نظام سرمایه‌داری، ایجاد فاصله طبقاتی و استثمار مظلومان و ستم بر ضعیفان است و در نهایت، دموکراسی که با فضاسازی رسانه‌ای و مدیریت افکار عمومی شکل می‌گیرد، منجر به تحمیق توده‌های مردم و انتخاب‌های نادرست در مدیریت‌های سیاسی شده است. در چنین نگاهی که در آن حکومت استبدادی مطلق گرا نظیر حکومت‌های سلطنتی موروثی و یا جمهوری‌های فرمایشی و نمایشی وجود دارد، آیا می‌توان به سعادت و موفقیت کشورها امید داشت؟

جهان آرمان‌گرا و قانون جنگل

لذا اگرچه باید در جهان امروز، آرمان‌گرا و ایده‌آلیست بود ولی نگاه واقع‌گرایانه و رئالیستی نشان می‌دهد که باید هوشیار بود. زیرا جهان در لایه زیرین خود طبق مقررات نظام ماکیاولیستی یعنی قانون جنگل و هر کس که زور بیشتری دارد، در حال پیش‌روی است و تنها جریانی که می‌تواند بشریت را از انحراف و فساد نجات دهد، فرهنگ اصیل اسلامی مبتنی بر عقلانیت و خرد جمعی است؛ فرهنگی که در آن اندیشه‌ورزی و عقلانیت ملاک انتخاب‌ها و تصمیمات است؛ همان فرهنگی که در آن تمایلات و خواسته‌های اکثریت و نظر توده‌ها ملاک نیست. بلکه نظر نخبگان و افراد صاحب‌نظر ملاک تشخیص راه ثواب از نادرست است. در چنین فرهنگی، دموکراسی نیز مبتنی بر عقلانیت بیشتری از دیگر کشورها بوده و هست.

جهانی که به راحتی ارزش‌ها و اصول اخلاقی را زیر پا می‌گذارد؛ دنیایی که در آن با انواع حقه و نیرنگ سرمایه‌داری، برای استثمار بیشتر مردم نقشه کشیده می‌شود؛ جهانی که در آن زر و زور برای حفظ حاکمیت و قلدری یا فساد و تباهی برای ایجاد انحراف و اختلاف به منظور غارت بیشتر مردم خود را زیر چتر رنگی و جذاب مدرنیته مخفی کرده است؛ چنین جهانی بدون عقلانیت و خرد جمعی و منطق معنویت و اخلاق نمی‌تواند به سعادت برسد. این در حالی است که در منطق دین اسلام، "البته به لحاظ واقعیت متن و نگرش قرآنی؛ نه بر مبنای قرائت‌های نادرست و نگرش‌های انحرافی" خرد ورزی، مشورت و ارزش نهادن به جایگاه انسانیت و شرافت و عزت و خیر و نیکی؛ معیار مدیریت جامعه در تمامی ابعاد شناخته می‌شود.

تجربه حماسه کربلا

همانطور که در فرهنگ عاشورای حسینی، روحیه شهامت و جهاد در جامعه تقویت می‌شود و در فرهنگ مهدویت نیز امید و انتظار اصلاح امور تقویت می‌شود، می‌توان امید داشت که در فرهنگ اصیل ناب اسلامی که ریشه در آموزه‌های شیعه واقعی دارد، جامعه امروز ایران و بلکه کشورهای منطق و حتی مردم جهان در فضای بهتری از همزیستی و هدایت و آگاهی به سر ببرند. چرا که شرایط تاریخی، سیاسی و اجتماعی و تربیت جامعه در مسائل مختلف، فرهنگ مذهبی نشان داده است که تجربه تاریخی حماسه کربلا راه سعادت را نشان داده است.

در این مسیر انسان با دوگانه عزت و ذلت یا مرگ و سازش مواجه می شود. لذا اگر از حق تاریخی، وطنی و دینی خودمان دفاع نکنیم، به جای عزت و افتخار چه بسا ذلت و حقارت نصیب ملت و کشور ایران شود. البته باید از عقلانیت، منطق، گفت‌وگو و استدلال‌ورزی که از اصول راهبردی گفتمان دینی در فرهنگ اسلامی است، بیشترین بهره را گرفت تا بتوان زورگویی و قلدری کشورهای سلطه‌جو و استعمارگر و دشمنان ملت ایران را مهار کرد و در مقابل، افکار عمومی و نگاه نخبگان دیگر کشورها و ملت‌ها را به حقانیت دین اسلام و منطق روشن نظام سیاسی ایران اسلامی جلب کرد.

آیا راه سومی وجود دارد؟

لذا این‌که در برخی از مسائل سیاسی و اجتماعی جای این سئوال مطرح است که وجود گزینه‌های مختلف دیگر نیز شاید بتواند راهگشا باشد، مثل این‌که گفته شود که راه سوم، صلح و امنیت باشد و باید به خواسته صاحبان قدرت و جریان امپریالیسم بین‌المللی تن داد، یک اشتباه بزرگ است. تجربه تاریخی نشان داده است که جریان‌های سیاسی و اجتماعی دنیا زیر نفوذ صاحبان قدرت و ثروت قرار دارد. این در حالی است که در بیشتر کشورها، افکار عمومی دنیا غیر از جریان‌های سیاسی حاکم بر آنهاست.

مسئله غزه و فلسطین و جریان سلطه و تجاوز رژیم صهونیستی در عصر حاضر، عملاً نشان داد که سازمان ملل و حتی دیوان دادگستری لاهه اگر چه تغییرات زیادی کرده‌اند و تحت فشار افکار عمومی مردم جهان تغییر موضع داده‌اند ولی در عمل هیچ اقدامی علیه اسرائیل غاصب نکرده‌اند که جریان نسل‌کشی و قتل عام مردم غزه را به راه انداخته است.

حجت الاسلام جلال نوری کاخکی، پژوهشگر حوزه فرهنگ و هنر و اندیشه اسلامی

تنها راه مقابله با قلدران جهانی

لذا راه عزت و افتخار، راه مقاومت و ایستادگی بر مطالبه بر حق در دفاع از کیان هویت وطنی و دینی است؛ راهی که مقام معظم رهبری (دامت برکاته) طی چند دهه گذشته همواره بر آن تأکید داشته، تنها راهی است که باید در مقابل زور و قلدری استکبار و سلطه جویان دنبال کرد؛ به ویژه در حال حاضر که در دنیای فضای مجازی و شبکه های اجتماعی فرصتی بی‌بدیل حاصل شده است که دنیا حقایق مظلومیت مردم غزه و ظلم و ستم رژیم غاصب اسرائیل را بهتر مشاهده و درک کند.

وضعیت افکار عمومی جهان در حال حاضر نتیجه همین واکنش های مورد قبول و توجه کاربران فضای مجازی است که منجر به خروش افکار عمومی مردم جهان و دانشجویان و اساتید دانشگاه ها و حتی سیاستمداران و دیپلمات‌های کشورهای مختلف جهان شده است. در دنیای معاصر وجدان‌های توده‌های مردم بیدار شده است و افکار عمومی بیشتر کشورهای دنیا، علیه اسرائیل موضع‌گیری کرده‌اند.

جایگاه رژیم صهیونیستی در افکار عمومی مردم جهان

این فرایند یک جریان بی‌سابقه و شکست بزرگ برای آمریکا و اسرائیل شده است و در چنین شرائطی حتی دولتمردان بسیاری از کشورها، دیگر حاضر به حمایت علنی از رژیم صهیونیستی نیستند. اتفاق بزرگی که با خالی شدن دو سوم صندلی‌های سازمان ملل برای سخنرانی بنیامین نتانیاهو این قصاب وحشی یا هیتلر زمان رخ داد، مسئله ساده‌ای نیست!! این در حالی است که در سال‌های گذشته، اسرائیل تک تک افراد حاضر در سازمان ملل و نمایندگان کشورهای مختلف جهان را حضور و غیاب می‌کرد و اگر نماینده‌ای حاضر نمی‌شد، عملا ً با آن کشور از طریق نفوذ خود در آمریکا و کشورهای اروپایی برخورد می‌کرد ولی در حال حاضر اسرائیل در باتلاق غزه گرفتار شده و افکار عمومی دنیا بیدار شده است و ماهیت تجاوزکاری و ظالمانه این کشور جعلی بر همه مردم جهان و نخبگان و فرهیختگان جهان هستی روشن شده است.

در چنین شرایطی ایستادگی نظام جمهوری اسلامی ایران در کنار و همراه جبهه مقاومت از لبنان، سوریه، عراق، یمن و غزه عملاً برگ برنده‌ای در دست جریان مقاومت شده است تا بتوانند بر علیه اسرائیل تحت حمایت شدید آمریکا و برخی از کشورهای دیگر اروپایی ایستادگی و مقاومت کنند. در چنین شرایطی که حیثیت ابرقدرت دنیا، آمریکا در دفاع از رژیم صهیونیستی از بین رفته و کشورهای اروپایی در مساله دفاع از مظلوم و حقوق بشر بی‌آبرو و دروغ‌گو شناخته شده اند، ایران اسلامی توانسته است موفقیت‌های فراوانی را به دست آورد تا جایی که عملاً تمامی تجمعات و راهپیمایی‌هایی که در سراسر جهان شکل گرفته، نه تنها همسو با سیاست‌های راهبردی نظام اسلامی است بلکه وجود عکس‌هایی از حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(دامت برکاته) در دست جوانان کشورهای مختلف، نشان می‌دهد که راهبری و هدایت راهبردی نظام اسلامی در مقابل با جریان استکبار و استعمار، پیروزی بزرگی به دست آورده است و در مقابل، جبهه غرب و آمریکا و اسرائیل شکست سنگینی خورده‌اند.

واقعیت این است که در واکنش ایران به اقدامات تروریستی اسرائیل در وعده صادق یک و دو نشان داد که دشمنان ایران طبق جریان سینمای هالیوود قدرت پوشالی دارند ولی در منطق واقعیت خارجی و مقابله با نظام اسلامی ایران، ضعیف و ناتوان هستند.