تهران- ایرنا- استاد و پیشکسوت قرآنی از ادای زیارت سیدحسن نصرالله سیدالشهدای مقاومت و دبیرکل حزب الله لبنان در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ره) به عنوان یک شب خاطره‌انگیز و فراموش‌نشدنی یاد کرد.

امروز سه شنبه، ۱۷ مهر مصادف با چهارم ربیع الثانی به روایتی سالروز ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) است؛ همان امام زاده ای که حضرت هادی(ع) در وصفش فرمود «انت ولینا حقا؛ تو دوستدار واقعی ماه هستی»

حضرت عبدالعظیم بنا بر نقلی در سال ۱۷۳ هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشودند. کنیه آن حضرت، ابوالقاسم بود و نسبش با چهار واسطه به امام حسن مجتبی (ع) می رسید و به همین دلیل او را عبدالعظیم حسنی نامیدند. این دانشمند بزرگ شیعه در طول حیات خود؛ یعنی در عمر ۷۹ ساله خود توانست محضر امام هشتم تا امام هادی (ع) را درک کند و بهره های علمی و معنوی از آن بزرگواران برچیند و احادیثی را از آنان برای شیعیان و پیروان راستین ائمه معصومان روایت کند.

در شخصیت علمی حضرت عبدالعظیم همین بس که گاهی امام هادی (ع) شیعیان را راهنمایی می کردند تا سوالات و مشکلات خود را از این دانشمند بپرسند. یکی از امتیازات این دانشمند متقی، تواضع و فروتنی نسبت به ائمه معصومین (ع) بود؛ به گونه ای که یک بار خدمت امام هادی (ع) رسید و عقاید دینی خود را بر آن حضرت عرضه کرد و امام نیز او را تایید کردند.

این روزها که مردم ایران از یک طرف برای عملیات پیروزمندانه وعده صادق ۲ خوشحال و سرافراز هستند و از طرف دیگر داغدار سیدحسن نصرالله هستند که به دست رژیم هار صهیونیستی به شهادت رسید؛ همان شهیدی که رهبر انقلاب او را مایه فخر و چهره محبوب دنیای اسلام و زبان گویای ملت‌های منطقه معرفی کرده و افزودند: اثرگذاری شخصیت پرچمدار مقاومت و مدافع شجاع مظلومان پس از شهادتش بیشتر خواهد شد و ملت‌های منطقه و مجاهدان فی سبیل‌الله، پیام شهادت او یعنی ایمان و توکل بیشتر، اتحاد مستحکم‌تر، ادامه قوی‌تر و بدون تردید مبارزه تا شکست و نابودی دشمن صهیونیستی را با همه وجود دنبال خواهند کرد.
اینک در سالروز میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گزارشی از زیارت سیدحسن نصرالله در مرداد سال ۸۴ از حرم سیدالکریم را از زبان عباس سلیمی استاد و پیشکسوت قرآنی می خوانیم که زیارت آن شب سیدحسن را یک خاطره فراموش نشدنی دانست.

سیدحسن، شخصیت قرآن‌باور و قرآن‌یاور بود

سلیمی از سیدحسن نصرالله به عنوان فرمانده دلیر و شجاع فرزند حضرت زهرا(س) یاد کرد و گفت: وجود نازنین سیدحسن یک شخصیت قرآن‌باور و قرآن‌یاور بود. چون پیامبر اکرم(ص) و ائمه (ع) و همچنین اولیای خاص خدا، مفسران علمی و عملی قرآن هستند.

عباس سلیمی و سیدحسن نصرالله

وی به این حدیث رسول خدا(ص) استناد کرد که «علیکم بالقرآن فاتخذوه اماما و قائدا؛ بر شما باد که به قرآن چنگ زنید و آن را امام و فرمانده خود قرار دهید» و اضافه کرد: وقتی امثال من درباره قرآن صحبت می کنند، حداکثر در حوزه الفاظ و ظواهر یا برخی از شئون علمی قرآن است ولی سیدحسن به موازات اشراف علمی، تعهد عملی به قرآن داشت.

نخستین دیدار با سیدحسن نصرالله

سلیمی از نخستین دیدار خود با سیدحسن سخن اینگونه گفت: در سال ۶۶ که حرکت اعزام قاریان قرآن به کشورهای خارجی به همت سازمان دارالقرآن الکریم سازمان تبلیغات اسلامی شکل گرفته بود، توفیق داشتیم تا به همراه مهدی قره شیخ لو، اسماعیل شادالویی و علی فربین برای اجرای برنامه های قرآنی در ماه رمضان به سوریه رفتیم.

وی افزود: در آن زمان حجت الاسلام محمدحسن اختری سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه بود و مرحوم حسین شیخ الاسلام به عنوان عنصر فعال و مجاهد سفارت فعالیت می کرد که بعد نیز سفیر شد. همچنین صادق آئینه‌وند، رایزن فرهنگی بود و آیت الله احمد فهری زنجانی نماینده حضرت امام(ره) در سوریه بود که همه این افراد گروهی بودند که به قرآن عشق می ورزیدند و با حمایت ها و بسترسازی های این عزیزان در مساجد و مراکز مهم سوریه به اجرای برنامه می پرداختیم.

این خادم قرآنی اضافه کرد: در همان زمان قرار شد سفری به بعلبلک و لبنان داشته باشیم. البته آن زمان دبیرکلی حزب الله بر عهده شهید سید عباس موسوی بود و ما با شرایط حفاظتی ویژه ای عازم لبنان و در پادگان امام علی بعلبک مستقر شدیم و در برخی مراکز و مساجد لبنان در ماه رمضان به تلاوت قرآن و اجرای برنامه های ماه رمضان پرداختیم.

سلیمی گفت: یکی از برنامه های این گروه در مسجدی برگزار شد که امامت آن را مرحوم سیدمحمدحسین فضل الله برعهده داشت و ما در آنجا با جوانان علاقه مندی روبرو شدیم؛ از جمله یک طلبه جوان دوست داشتنی به نام سیدحسن نصرالله و اولین دیدار ما با این جوان عزیز در آنجا بود که می دیدیم با عشق و علاقه ای از این جلسات استقبال کرد و شرایط برگزاری این جلسات را فراهم آورد.

«القدس لنا»

وی افزود: بعد از این مراسم بود که به دعوت میزبان در مراسم راهپیمایی روز قدس شرکت کردیم که در آن زمان هنوز حزب الله، شکل منظم به خود نگرفته بود و به عنوان یک نیروی مسلح مطرح نبود. چون نه لباس متحدالشکلی داشتند و نه سلاح و آداب رژه را آموزش دیده بودند و بسیار صادقانه برنامه خود را به صورت ابتدایی اجرا کردند.

معاون سابق آستان حضرت عبدالعظیم (ع) افزود: نیروهای حزب الله در روز قدس در بیروت رژه رفتند و در آن مراسم به همراه سه نفر از عزیزان در حضور شهید سیدعباس موسوی و سیدحسن نصرالله سرود و تواشیح زیبای «الشرق لنا و الغرب لنا و القدس لنا» را اجرا کردیم که برای مردم و رزمندگان حزب الله بسیار جالب بود.

سلیمی گفت: الحمدلله این حرکت قرآنی همچنان ادامه دارد و به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، هم اعزام حافظان و قاریان به سایر کشورها ادامه دارد، هم اعزام قاریان به مسابقات مطرح جهان جریان دارد و هم اعزام کاروان نور به مراسم حج بیت الله الحرام یک حرکت بسیاری خوبی است که باید از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

احترام ویژه سیدحسن به حضرت عبدالعظیم(ع)

سلیمی در ادامه به حضور سیدحسن نصرالله در حرم عبدالعظیم در سال ۱۳۸۴ اشاره کرد و گفت: چون آن زمان مسئولیت معاونت روابط عمومی و بین الملل آستان حضرت عبدالعظیم(ع) را به عهده داشتم، استاد عزیز ما و تولیت فقید حضرت عبدالعظیم حسنی، آیت الله محمد محمدی ری شهری اعلام کردند که میهمان ویژه ای داریم و نام سید حسن را ابلاغ کرد و قرار شد مراسم استقبال را برنامه ریزی کنیم که با کمک برادران حراست و روابط عمومی آستان مسیری را تعیین کردیم و تا آن زمان هیچکس از نام میهمان اطلاع نداشت.

مرحوم آیت الله محمدی ری شهری و شهید سیدحسن نصرالله

این خادم قرآنی افزود: آن شب بعد از نماز مغرب و عشا از مسیری ویژه برخلاف مسیرهای معمول به استقبال سیدحسن رفتیم و در کنار حلقه محافظان که از خودرو پیاده شدند و با رعایت حریم سیدحسن ادای احترام کردیم و نکته جالب این بود که من فکر نمی کردم سیدحسن پس از ۲۰ سال از دیدار در لبنا، نام مرا به یاد داشته باشد ولی با توجه به نبوغ و حافظه عجیب، با همان لبخند معصومانه و روی گشاده مرا صدا زدند و در آغوش گرفتند و من ابراز خوشحالی کردم و توفیق داشتم تا وی را به سمت دارالتولیه و مرحوم ری شهری همراهی کنم.

وی افزود: در مسیری که از حوزه علمیه به سمت حرم می رفتیم، سیدحسن به من فرمود که در ابتدا حتما باید به زیارت امام زادگان بزرگوار مشرف شوم و لذا ایشان را در ابتدا به زیارت حرم حضرت عبدالعظیم بردیم و سپس امام زاده حمزه و بعد امام زاده طاهر را زیارت کردند که یکی از شب های عجیب در وسط هفته بود. چون حرم شلوغ نبود و زائران مشغول نماز و زیارت و دعا بودند و ناگهان دیدند که سیدحسن نصرالله بدون تشریفات غیرضروری وارد حرم شد. این صحنه، هم برای مردم خوشحال کننده بود و هم بهت آور. سیدحسن که به زبان فارسی هم تسلط داشت با زائران احوالپرسی می کرد و زیارت قبولی می گفت.

عنایت حضرت زهرا(س) در جنگ ۳۳ روزه لبنان

سلیمی گفت: در آن جلسه برخی از بزرگان حزب الله نیز حضور داشتند. سفیر ایران در لبنان نیز در آن برنامه حاضر بود. وقتی به دارالتولیه رسیدیم، من حاضران را محترمانه راهنمایی کردم و خودم هم می خواستم اتاق را ترک کنم ولی سیدحسن از من خواستند که در جلسه بمانم. مذاکرات بسیار مهمی درباره جنگ ۳۳ روزه مطرح شد و سیدحسن خبر از پیروزی حزب الله دادند و نکته ای که بیان کردند این بود که پیروزی های حزب الله را مرهون کرامت ویژه حضرت فاطمه زهرا هستند و این مطلب در کتاب خاطرات آیت الله ری شهری آمده است.

این پیشکسوت قرآنی با بیان برخی از ویژگی های سیدحسن در آن شب فراموش نشدنی گفت: اخلاق، تواضع، فروتنی و ارتباط خوب سیدحسن نصرالله با علمای بزرگوار ما مثال زدنی است. در واقع با این که سیدحسن یک شخصیت برجسته ویژه بین المللی بودند ولی با تواضع و فروتنی در حرم حضور پیدا کردند و دل های زائران و مجاوران را شاد کردند.