تهران- ایرنا- معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از آمادگی این وزارتخانه برای برگزاری کنگره‌هایی همچون کنگره امناء الرسل خبر داد که در راستای معرفی بزرگان  و اندیشمندان حوزه‌های علمیه باشد. 

به گزارش ایرنا از دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم یاسر احمدوند امروز، شنبه ۱۴ مهر در اولین نشست شورای هماهنگی کنگره علمی «امناءالرسل» با استقبال از استمرار این کنگره علمی و فرهنگی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه ذاتی خود می‌داند که از این‌گونه کنگره‌ها حمایت کند و همان‌گونه که در کنگره اول همراهی کردیم، در دیگر کنگره‌های مرتبط هم همراه نهادهای فرهنگی و دینی خواهیم بود و از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

فصل جدیدی از تبادل فکری حوزه‌های علمیه تشیع رقم خورد

حجت‌الاسلام‌ رضا اسکندری، دبیر کنگره علمی و بین‌المللی امناءالرسل گفت: هدف اصلی این کنگره، ترویج و تعمیق گفت‌وگوهای علمی بین اندیشمندان و حوزه‌های بزرگ شیعه برای تعامل و همفکری جهت نشر آموزه‌های بلند اهل‌بیت(ع) است که در کنگره نخست با نگاه به آثار علمی و برکات وجودی اندیشمند و محقق بزرگوار، آیت‌الله سید محمدمهدی موسوی الخرسان، ابعاد و زوایای علمی این عالم مجاهد در رشته‌های گوناگون و تالیف‌های متعدد، نشست‌های علمی متقن بین فضلای حوزه علمیه قم و نجف و نیز تالیف مقاله‌های متنوع در زمان حیات ایشان، فصل جدیدی از تبادل فکری حوزه‌های علمیه تشیع در ایران و عراق و نیز دیگر کشورهای اسلامی رقم خورد.

حجت‌الاسلام‌ عبدالرضا ایزدپناه، نماینده آستان قدس رضوی، با ابراز خرسندی از موفقیت کنگره در گام اول، شخصیت‌های انتخاب‌شده برای برگزاری کنگره را مطلوب، ارزیابی کرده و افزود: به موازات برگزاری کنگره برای هر یک از این شخصیت‌ها، نسبت به جمع‌آوری آثار شخصیت بعدی نیز اقدام شود و برگزاری کنگره برای هر شخصیتی معطل جمع‌آوری آثار علمی او نشود.

حجت‌الاسلام‌ عبدالله توانا، نماینده مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با اعلام آمادگی این مجمع برای تداوم همکاری با کنگره بعدی گفت: نباید به‌گونه‌ای عمل کنیم که فاصله کنگره‌ها بیشتر از یک سال باشد. چون شخصیت‌های علمی بسیاری داریم و برای رسیدن به تبیین برکات وجودی آنان به فرصت نیازمندیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنم هر سال یک کنگره همراه با پیش‌نشست‌های نظریه‌پردازی داشته باشیم.

رایزنی با بزرگان حوزه‌های علمیه عراق

حجت‌الاسلام‌ محمد حسون، نماینده دفتر آیت‌الله‌ العظمی سیدعلی سیستانی با تبیین حساسیت‌های حوزه علمیه عراق گفت: از قدیم‌ علما و فضلای نجف و حتی حوزه علمیه و بیوت مراجع عظام تقلید نسبت به این‌گونه کنگره‌ها حساس بوده‌اند و باید به‌گونه‌ای عمل شود که نظرات بزرگان حوزه نجف تامین شود. قطعاً اصل کنگره مورد استقبال بزرگان و اعتاب مقدسه و علمای حوزه است و باید در تبیین اهداف آن گفت‌وگو داشته باشیم تا به راه حل استفاده حداکثری از محتوای کنگره برسیم.

حجت‌الاسلام‌ اکبر راشدی‌نیا، نماینده مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به نقش این‌گونه کنگره‌ها در تقویت وحدت و وفاق مذاهب گفت: به برکات این کنگره، دیگر مذاهب، اندیشمندان و فقهای ما را آن‌گونه که هستند، قضاوت خواهند کرد.

حجت‌الاسلام‌ سیدعلی حسینی‌زاده، نماینده آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به ظرفیت‌های علمی دارالحدیث و پیشینه موفق برگزاری همایش‌ها و سمینارهای علمی شخصیت‌های علمی تشیع، آمادگی دارالحدیث را برای برگزاری کنگره امناءالرسال اعلام کرد و گفت: خوشبختانه امکانات مناسب این مرکز و نیز پژوهشگران فاضل و اندیشمند آن، راه را برای برگزاری نشست‌ها و کرسی‌های علمی همایش باز کرده است.

حجت‌الاسلام‌ محمدباقرخوانساری، نماینده مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) گفت: نرم‌افزار آثار علمی علمای مدنظر برای برگزاری کنگره یا در دست اقدام یا آماده رونمایی است. دراین‌خصوص آثار بیش از ۹۰ جلدی آیت‌الله‌العظمی لطف الله صافی گلپایگانی آماده رونمایی و آثار آیت‌الله سیدعلی اکبر قرشی و علامه حلی و دیگربزرگان نیز دردست تدوین است.

کنگره امناءالرسل می‌تواند حلقه‌های علمی تشیع را به‌هم وصل کند

حجت‌الاسلام‌ محمدتقی ربانی، نماینده مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران درباره تأثیرگذاری اولین کنگره امناءالرسل گفت: عصر ارتباطات و سرعت خیرکننده انتقال اطلاعات، هم فرصت است و هم تهدید. حوزه علمیه که همواره تهدیدها را به فرصت تبدیل می‌کند، می‌بایست از این فرصت بیشترین بهره را ببرد. امروز همچون گذشته نیست که شخصیت‌های علمی تشیع در کنج بمانند و آثار و سلوک علمی آنان در حد شاگردان و احیاناً جمعی از مریدان محدود شود.

وی افزود: کنگره امناءالرسل می‌تواند حلقه‌های علمی تشیع را به‌هم وصل کند و خروجی اولین کنگره به‌ خوبی این امر را بر ما ثابت کرد. تاثیرگذاری کنگره اول به‌گونه‌ای بود که فضلای خوش‌فکر حوزه‌های علمیه ایران و عراق، از قم و مشهد گرفته تا کربلا، نجف و کاظمین، به نوآوری‌های علمی یکدیگر پی بردند.

حقیقت تشیع و دانشمندان شیعه را به دنیا معرفی کنیم

حجت الاسلام یحیی جهانگیری، نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم گفت: حوزه علمیه در عرصه بین‌الملل باید علاوه‌ بر رویکرد تبلیغی در قالب اعزام مبلّغ به نقاط مختلف دنیا، به رویکرد حضور دانشی در سطح جهان نیز بیاندیشد و سازمان فرهنگ و ارتباطات برای این مهم، با برگزاری جایزه جهانی شهید صدر به استقبال این مهم رفته است.

وی مهم‌ترین رسالت کنگره امناءالرسل را کمک به ترویج رویکرد دانشی دانست و گفت: امروزه مهم‌ترین گروه‌ها و انجمن‌های علمی غرب بر سیر و سلوک و جایگاه علمی علمای نامدار تشیع تمرکز کرده‌اند تا آن‌گونه که می‌خواهند، شخصیت نامدار و صاحب سبک ما را روایت کنند. غرب با تمام وجود عالمان ما را به ادبیات خود معرفی می‌کند، لذا باید هوشیار باشیم و از طریق کنگره‌هایی چون امناءالرسل و جایزه شهید صدر، حقیقت تشیع و عالمان آن را به دنیا معرفی کنیم.

حجت‌الاسلام‌ امین رضا عابدی‌نژاد، نماینده جامعة المصطفی العالمیه ضمن آمادگی این نهاد علمی، آموزشی و بین‌المللی برای همراهی با کنگره امناءالرسل گفت: شایسته است برای تبیین ابعاد این حرکت عظیم از فضای مجازی استفاده بیشتری شود و نشست‌های علمیِ آن در بیشتر سکوهای فضای مجازی منتشر یا پخش شود.

تحولات علمیِ حوزه‌های خواهران را به کشورهای اسلامی منتقل کنیم

صدیقه شاکری، نماینده جامعه الزهرا(س) با اعلام استقبال پژوهشگران این مجموعه از تدوین مقاله‌ها و فراخوان‌های علمی کنگره گفت: جامعةالزهرا(س) ظرفیت خوبی برای انتقال سبک تحصیلی و پژوهشی بانوان طلبه به دیگر حوزه‌های علمیه دارد و امیدواریم در نشست‌های این کنگره، تحولات علمیِ حوزه‌های علمیه خواهران را به حوزه علمیهٔ نجف و دیگر کشورهای اسلامی منتقل کنیم.

نخستین نشست شورای هماهنگی کنگره علمی «امناء الرسل» با حضور نمایندگان نهادها و مراکز علمی، فرهنگی و مذهبی به‌منظور ترسیم نقشه راه کنگره امناءالرسل، ویژه پاسداشت مقام علمی و معرفتی علمای تراز تشیع در حوزه‌های علمیه بلاد اسلامی برگزار شد.

کنگره بین‌المللی امناءالرسل در آذر سال ۱۴۰۱ با هدف تکریم علما و بزرگان برای تکریم از آیت‌الله سید محمدمهدی موسوی خرسان در قم برگزار و ۵۰ جلد از آثار این استاد در هشت جلد رونمایی شد.