تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۹

تهران - ایرنا - ششمین نشست مشورتی افغانستان به میزبانی مسکو روز جمعه ۱۳ مهر با حضور نمایندگان ویژه و مقامات عالی از دولت های جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، هند، تاجیکستان و ازبکستان برگزار شد و امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه حکومت سرپرست افغانستان نیز به این نشست دعوت شده بود.

در پایان این نشست یک روزه، شرکت کنندگان با صدور بیانیه مشترک پایانی، ضمن اعلام حمایت از افغانستان به عنوان یک کشور مستقل و متحد، اعلام حمایت از روند توسعه این کشور و نیز ابراز تمایل برای توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی با افغانستان، در عین حال از شرایط نه چندان مطلوب امنیت و تروریسم در این کشور عمیقا ابراز نگرانی کردند .

در این بیانیه مشترک، همچنین از مقامات حکومت سرپرست خواسته شده است تا اقدامات عملی و ملموس برای تحقق بخشیدن به تعهدات خود به جامعه بین المللی از حمله مبارزه با تروریسم، از بین بردن گروه های تروریستی بدون تبعیض میان گروه های مختلف و جلوگیری از استفاده شدن خاک افغانستان برای اقدام علیه کشورهای همسایه و منطقه انجام دهند.

نمایندگان کشورهای شرکت کننده در ششمین نشست مشورتی افغانستان در مسکو همچنین خواستار تشکیل یک دولت معتدل و فراگیر در افغانستان شدند و از مقامات این حکومت خواستند تا به اساسی ترین حقوق و منافع همه مردم افغانستان به ویژه زنان، دختران و قومیت های مختلف این کشور احترام بگذارند.

در بیانیه نشست مشورتی مسکو همچنین بر ضرورت اتخاذ تمهیدات لازم و انجام اقدامات موثر از سوی حکومت سرپرست برای فراهم کردن زمینه بازگشت میلیون ها نفر پناهجویان افغان به کشور خود تاکید شده است.

جمهوری اسلامی ایران که از حدود نیم قرن پیش و بر اساس اصول نوع دوستی و حسن همجواری، سخاوتمندانه و با آغوش باز میلیون ها نفر از پناهجویان افغان را پذیرفته و با وجود شرایط سخت اقتصادی و تحریم های حداکثری و نیز با وجود دریافت کمک های بین المللی ناچیز بابت حمایت از پناهجویان، انواع خدمات آموزشی، تحصیلی، بهداشت و درمان و ... را برای پناهجویان فراهم کرده است، اکنون که بیش از سه سال از پایان حضور اشغالگران از افغانستان می گذرد و حکومت سرپرست طالبان اداره امور و کنترل این کشور را بدست گرفته، خواستار اقدامات موثر این حکومت برای فراهم کرد زمینه بازگشت هر چه سریع تر اتباع افغانستان به وطن خویش است.

در بیانیه مشترک پایانی نشست مسکو، شرکت کنندگان از میزبانی ایران و پاکستان و برخی دیگر از کشورهای منطقه از میلیون ها نفر از پناهجویان افغان طی دهها سال اخیر قدردانی کردند و از مقامات حکومت کنونی افغانستان خواستند تا ضمن جلوگیری از روند مهاجرت مردم این کشور، شرایط بازگشت پناهجویان را فراهم کنند. در این بیانیه همچنین از جامعه بین المللی و کشورهای ارسال کننده کمک به افغانستان خواسته شده تا این کشور را در زمینه بازگشت پناهجویان حمایت کنند.

در این بیانیه همچنین از کشورهای عامل مخمصه ها و گرفتاری های امروز افغانستان خواسته شده تا تعهدات خود در قبال بهبود شرایط اقتصادی و توسعه افغانستان را اجرا کنند.

تاکید مکرر جامعه جهانی به ویژه کشورهای منطقه و همسایه افغانستان بر ضرورت انجام اقداماتی از سوی حکومت سرپرست افغانستان از جمله احترام به حقوق همه شهروندان بویژه حق تحصیل و اشتغال زنان و دختران ، مبارزه موثر و بدون تبعیض با باقیمانده و ریشه های به جا مانده از عناصر و گروه های تروریستی، ضرورت تشکیل یک دولت معتدل و فراگیر با مشارکت همه گروه ها و اقوام، ضرورت جلوگیری از استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای همسایه و منطقه و نیز ضرورت اتخاذ تمهیدات و انجام اقدامات لازم برای بازگشت پناهجویان، حکایت از این دارد که حکومت کنونی افغانستان با وجود برداشتن برخی گام ها در جهت توسعه و بهبود امنیت و اقتصاد این کشور، هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به نقطه ای دارد که بتواند رضایت و حمایت حداکثری جامعه بین المللی را برای به رسمیت شناخته شدن به عنوان یک دولت رسمی جلب کند.

حکومت سرپرست افغانستان از زمان شکل گیری بارها و بارها خواستار به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه بین المللی شده و مدعی است که توانسته امنیت و اقتصاد این کشور را بهبود ببخشد و تروریسم را از بین ببرد. با وجود تلاش های حکومت سرپرست، اما شرایط کنونی و واقعیت های ملموس در افغانستان حاکی از آن است که مقامات و دستگاه های این حکومت باید تلاش های بیشتری به منظور جلب نظر جامعه بین المللی ایفا کنند و حسن نیت بیشتری از خود نشان دهند.

نگاه مثبت همسایگان و کشورهای منطقه از جمله کشورهای شرکت کننده در نشست مشورتی روز گذشته مسکو برای همکاری و حمایت از افغانستان در مسیر توسعه، یک فرصت ایده آل برای حکومت این کشور است تا بتوانند ضمن توجه و احترام به خواسته های مشروع و بحق این کشورها، بیش از پیش از ظرفیت های فراوان همکاری اقتصادی، تجاری، صنایع، کشاورزی و ... با کشورهایی نظیر ایران، چین، روسیه، هند، پاکستان و ... بهره مند شود.

افغانستان در شرایط کنونی، بیش و پیش از هر اقدام دیگر، نیازمند ایجاد و تقویت زمینه های مساعد برای بازگرداندن میلیون ها نفر از اتباع خود از آن سوی مرزهاست؛ پناهجویانی که به واسطه گذراندن دوره های تحصیلی ، آموزشی و اشتغال در صنایع، هنرها و حرفه های اساسی در کشورهای دیگر از جمله در ایران، درصورت بازگشت به کشورشان می توانند به عنوان یک موتور محرک، جهش قابل توجهی در روند توسعه افغانستان ایجاد کنند.

با تقویت روند توسعه در افغانستان، بطور طبیعی شرایط اقتصادی، امنیتی و اجتماعی این کشور نیز بهبود خواهد یافت و این روند می تواند مسیر روشنی را پیش روی حکومت سرپرست افغانستان برای برداشتن گام های بلندتر و سریع تر به سمت رسمیت یافتن به عنوان یک دولت مستقل قرار دهد.