بجنورد-ایرنا- معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: ۹۰ حلقه چاه غیرمجاز برداشت آب زیرزمینی در نیمه نخست سال جاری در این استان مسدود شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل آب منطقه ای خراسان شمالی، وحید واسطه در این خصوص اظهار کرد: با انسداد این چاه ها از برداشت حدود ۵۳۰ هزار متر مکعب آب در سال پیشگیری شد.

وی گفت: در همین مدت ۲ دستگاه غیرمجاز حفر چاه توقیف و ۳۵ دستگاه شمارشگر هوشمند آب و برق نیز بر روی چاه های آب استان نصب شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی اظهارکرد: چاه های غیرمجاز برداشت آب زیرزمینی به صورت مداوم توسط گروه های گشت و نظارت زیرپوشش این شرکت، شناسایی و با همکاری مرجع قضایی و نیروی انتظامی مسدود می شوند.

وی از کشاورزان خواست به منظور بهره‌برداری بهینه از منابع آب و پیشگیری از خسارت های جبران ناپذیر به این منابع برای هر گونه بهره برداری جدید، مجوزهای لازم را از شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی دریافت کنند.

توقیف ۷۳ دستگاه موتور پمپ آب

واسطه ادامه داد: همچنین در این مدت ۷۳ دستگاه موتور پمپ برداشت غیرمجاز آب سطحی در این استان توقیف شده است.

وی تاکید کرد: برداشت از منابع آب سطحی استان نیاز به تایید این شرکت دارد و بهره برداران باید مجوز لازم برای این کار را دریافت کنند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی همچنین از رفع تصرف بیش از ۱۷ هکتار از زمین های حریم و بستر رودخانه های استان در این بازه زمانی خبر داد و گفت: در این مدت ۱۱ کیلومتر از رودخانه ها و مسیل های مهم استان لایروبی یا ساماندهی شده است.

وی تصریح کرد: حفظ حریم قانونی رودخانه ها و مسیل های استان به منظور حفظ مسیر جریان رواناب و سیلاب و پیشگیری از خسارت به اموال عمومی ضرورت دارد و قبل از هر گونه ساخت و ساز در مجاورت رودخانه ها و مسیل های استان باید مجوز لازم از شرکت آب منطقه ای و استعلام حدود حریم و بستر آنها انجام شود.

واسطه خاطرنشان کرد: مطالعه و تعیین حدود حریم و بستر رودخانه ها و مسیل های استان در زمره کارهای جاری این شرکت است و از زمان تشکیل این شرکت در سال ۱۳۸۴ تاکنون حدود حریم و بستر حدود یکهزار و ۴۵۰ کیلومتر از رودخانه های استان به صورت سرتاسری مطالعه و شناسایی شده و حدود ۵۸۰ کیلومتر آن علامت گذاری شده است.

وی افزود: استان خراسان شمالی ۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر رودخانه و مسیل دارد که ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر آن را رودخانه ها و مسیل های مهم تشکیل می دهند.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود.