بوشهر- ایرنا- مدیر امور عشایر استان بوشهر گفت: ۶۰۰ دانش آموز عشایر استان در سخت ترین شرایط تحصیلی قرار دارند و به دلیل این که مدیریت این مدارس بر عهده استان فارس است قادر به رفع این مشکلات نیستیم.

به گزارش ایرنا، مهدی رستمی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت روز ملی روستا و عشایر در سالن شهدای ایرنا بوشهر اظهار کرد: مدارس عشایری این استان در حوزه تجهیزات از جمله وسایل سرمایشی و گرمایشی و حتی سرویس های بهداشتی دچار مشکل هستند.

وی افزود: موضوع استقلال آموزش و پرورش عشایری استان بوشهر را از طریق سازمان امور عشایری پیگیری کرده و در شورای آموزش و پرورش این استان نیز خواستار توجه به این موضوع شده ایم.

مدیر امور عشایر استان بوشهر تصریح کرد: هشت شهرستان از ۱۰ شهرستان استان بوشهر میزبان قشلاق عشایر هستند که سالانه بین ۶ تا هفت ماه در این استان زندگی می کنند.

رستمی ادامه داد: اگر دانش‌آموز عشایری این استان مشکلاتی داشته باشد باید برای پیگیری به استان مجاور مراجعه کند؛ این موضوع در خصوص تامین نیروی انسانی مدارس عشایری نیز صادق است در حالی که جامعه عشایری بوشهر مدیریت امور عشایر استان را مسئول پیگیری مشکلات دانش آموزان شان می دانند.

بیشتر بخوانید

مشکلات عشایر بوشهر و اقدامات دولت برای کاهش رنج آنها

۵۲ میلیارد ریال تسهیلات افزایش تولید گوشت قرمز به عشایر بوشهر پرداخت شد

مدیرکل امور عشایر بوشهر:خشکسالی منابع درآمدی عشایر این استان را کاهش داد

وی یادآور شد: ۶ هزار خانوار عشایری در استان بوشهر به شکل کوچ رو و ساکن وجود دارد که همه آنها از ایل بزرگ قشقایی هستند.

مدیر امور عشایر استان بوشهر بیان کرد: جامعه عشایری استان بوشهر دارای نیازهای متنوعی هستند که بایستی توسط این مدیریت پاسخ داده شود در حالی که بدون همراهی و کمک دستگاه های اجرایی، به تنهایی قادر به پاسخگویی و ارائه خدمات کامل به این قشر نیستیم.

رستمی گفت: مدیریت امور عشایر استان بوشهر تقریبا فعالیت تمام دستگاه های اجرایی را به نوعی انجام می دهد این در حالی است که چند دستگاه اجرایی خود را چندان مقید به ارائه خدمات به عشایر نمی دانند.

وی با اعلام این که ۶۰ درصد از مراتع استان بوشهر در اختیار عشایر است، عنوان کرد: ۳۷۰ هزار راس معادل نیمی از دام سبک استان بوشهر در اختیار عشایر است که سالانه چهار هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز تولید می کنند.

رستمی ادامه داد: عشایر استان بوشهر سالانه ۲ هزار و ۸۰۰ تن شیر، ۵۵۰ تن عسل و ۹۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی تولید و عرضه می‌کنند.

مدیر امور عشایر استان بوشهر با اعلام این که تا ۱۵ ماه گذشته آب بها هر تانکر ۱۰ هزار لیتری برای عشایر پنج میلیون و ۵۰۰ هزار ریال بوده است، گفت: از تیرماه سال گذشته و با رایزنی های انجام شده موفق به کاهش هزینه آب بها به زیر یک میلیون ریال به ازا هر تانکر ۱۰ هزار لیتری شده ایم.

رستمی یادآور شد: همچنین سه دستگاه تانکر آب به ناوگان عشایری استان برای تامین آب شرب مصرفی افزوده شده است.

مدیرکل عشایر استان بوشهر با اشاره به تسهیلات اشتغال‌زایی پرداخت شده به جامعه عشایری استان بوشهر عنوان کرد: از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه سال گذشته ۲۲۷ میلیارد ریال برای پرداخت به متقاضیان در جامعه عشایری استان بوشهر مصوب شد که ۹۵ درصد آن پرداخت گردید.

وی افزود: همچنین ۷۶ میلیارد ریال اعتبار برای نصب و راه‌اندازی نیروگاه برق خورشیدی در مناطق عشایری استان بوشهر در نیمه نخست امسال هزینه شده که این میزان در سال ۱۴۰۲، ۶ میلیارد ریال بوده است.

رستمی یادآور شد: میزان ابلاغ تسهیلات اشتغال زایی سال جاری به عشایر استان بوشهر ۵۰۰ میلیارد ریال است .

مدیرکل عشایر استان بوشهر بیان کرد: این در حالی است که استان هایی که تا هفت برابر جمعیت عشایری استان بوشهر دارند حدود ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به آنها ابلاغ شده است.

وی با اعلام این که در سال ۱۴۰۲، فقط سه شهرستان دشتستان، دشتی و بوشهر از اعتبارات تملک دارایی برخوردار بودند، عنوان کرد: با وجود این که هشت شهرستان استان بوشهر میزبان عشایر هستند اما در سال جاری برای ۹ شهرستان موفق به جذب اعتبار تملک دارایی شدیم.

مدیرکل عشایر استان بوشهر یادآور شد: به غیر از کنگان و عسلویه سایر شهرستان های ۱۰ گانه استان بوشهر میزبان عشایر در فصل قشلاق هستند که اعتبار اخذ شده از محل تملک دارایی ها به کنگان با توجه به وجود دام توسط برخی ساکنین در اطراف این شهرستان تخصیص یافته است.