ساری - ایرنا - نماینده مردم بابل و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان این که طرح های در دست اجرای فرزندآوری بسیار کم و غیر موثر است، گفت: طرح های حمایتی فرزندآوری همانند بسیاری از کشورهای دیگر باید افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن حسن نتاج نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی امروز شنبه در آیین افتتاح نمایشگاه ملی کاریکاتور، خانواده و جوانی جمعیت در گنجینه بابل اظهار کرد: بسیاری از کشورهای اروپایی طرح های فرزند آوری آنها به مراتب موثر تر از طرح های در دست اجرای کشور ما است.

وی گفت: بدون تردید اگر در شرایط فعلی اقدام موثری انجام ندهیم ایران در سالهای آینده به پیرترین کشور دنیا تبدیل خواهد شد و این هشدار باید جدی گرفته شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این مطلب که طرح های حمایتی فرزند آوری فعلی هم در کشور به درستی انجام نمی شود، اظهار کرد: دولت و مجلس باید تلاش کنند تا طرح های حمایتی فرزند آوری را افزایش دهند.

نماینده مردم بابل در مجلس گفت: کشور برای توسعه و پیشرفت به نیروی کار فعال نیاز دارد و باید طرح فرزند آوری در کشور ما جدی تلقی شود.

حسن نتاج افزود: وضعیت پیری جمعیت در شمال کشور حادتر از دیگر مناطق است و در گام نخست همه باید تلاش کنیم تا با فراهم سازی اشتغال پایدار و تامین مسکن زمینه ازدواج جوانان را فراهم کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در حال حاضر مازندران جزو ۲ استان اول کشور از حیث پیری جمعیت است که به باور صاحبنظران با تداوم افول ازدواج و فرزندآوری و افزایش اقشار سالمند چالش های اجتماعی قابل توجهی طی چند دهه آینده گریبان‌گیر این دیار خواهد شد.

مازندران بعد از گیلان پیرترین استان کشور به شمار می رود و از سوی دیگر داده های آماری نهادهای متولی امر بیانگر این است که روند پیری جمعیت مازندران حدود سه دهه آینده آنچنان گریبانگیر این استان خواهد شد که در آنزمان چهره های پیر بیشتری به نسبت چهره های جوانان، نوجوانان و میانسال را در جامعه شاهد خواهیم بود.

سرعت پیری جمعیت مازندران هم اکنون آنچنان بالاست که میانگین های کشوری را در نوردیده است به طوریکه میانگین جمعیت سالمندی کشور حدود ۱۰ درصد است و این رقم در استان ۱۵ درصد است و متاسفانه مازندران در این حوزه جزو استان عنوان دار کشور به شمار می رود و با نگاهی به آمارهای موجود این مساله دور از ذهن نیست که ناقوس پیرترین استان های برای چند سال آینده مطمنا برای مازندران نواخته خواهد شد.

در همین حال با روند سریع سالمندی پیش رو در مازندران، این استان از نظر میزان زاد و ولد نیز وضعیت مطلوبی ندارد و داده های آماری و گفته های مسوولان ارشد استان نیز آن را تایید می کند.

آمارهای ثبت احوال در ارتباط با جمعیت سه‌ میلیون و ۲۸۳ هزار و ۵۸۲ نفری مازندران بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن نشان می‌دهد که از سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۴۰۰ تعداد موالید در این استان با ۳۵ درصد کاهش از ۴۶ هزار و ۴۶۶ نفر به ۳۰ هزار و ۲۰۳ نفر رسید و میزان باروری کلی هم در استان در این دوره زمانی از ۱.۵ به ۱.۲ کاهش یافت.