تهران- ایرنا- سرمربی تیم ووشو دختران ایران، گفت:‌ در رقابت‌های جهانی برونئی، چینی‌ها مقهور توان فنی نمایندگان ما شدند.

مریم هاشمی سرمربی تیم ووشو دختران ایران در بخش ساندا که تیمش از سه فرصت به سه مدال طلا در رقابت‌های جهانی برونئی دست یافت روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار داشت: پنج مردادماه اردوها را آغاز کردیم و تا ۳۱ شهریور تمرینات ما ادامه داشت.

وی افزود: نفرات اول و دوم مسابقات کشوری به همراه دیانا رحیمی که طلای سال گذشته آسیا را داشت وارد اردوی تیم جوانان شدند. پس از برگزاری مسابقات انتخابی، برترین‌های چهار وزن مشخص شدند. سه سهمیه داشتیم و در نهایت وزن ۴۸ کیلوگرم را کنار گذاشتیم تا اوزان ۵۲، ۵۶ و ۶۰ را به جهانی برونئی اعزام کنیم.

هاشمی ادامه داد: پیکارهای جهانی برونئی، از معدود مسابقات تاریخ ووشوی جهان بود که ایران و چین، ارنج یکسانی داشتند و هر سه سهمیه ما و چین در یک وزن بودند.

وی افزود: در این مسابقات، یکتا ادیب در ۵۲، ساغر حسین‌زاده در ۵۶ و دیانا رحیمی در ۶۰ کیلوگرم عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتند و با برتری مقابل تمامی حریفان به مدال طلا رسیدند.

سرمربی تیم ووشوی دختران ایران، بیان کرد: شاید در تاریخ نداشتیم که چین به‌عنوان مهد ووشوی جهان نتواند در پیکارهای جهانی (ساندا دختران) به مدال طلا برسد. در این رویداد، دو سانداکار چین به نفرات ما باختند و دیگری هم مغلوب نماینده ویتنام شد که در ادامه سانداکار ما همین حریف ویتنامی را مغلوب کرد.

قهرمان سابق جهان در خصوص ادامه موفقیت‌های دیانا رحیمی، گفت: او یک نابغه است و در فینال به گونه‌ای نماینده چین را شکست داد که جایی برای حرفی باقی نماند.

وی با بیان اینکه کشورهای مختلف سرمایه‌گذاری خوبی در ووشو داشته‌اند، ادامه داد: این برای نخستین مرتبه‌ای بود که به‌عنوان مربی در پیکارهای جهانی شرکت می‌کردم و تغییر و سرمایه‌گذاری کشورها را به خوبی مشاهده کردم. به‌خصوص ورود این رشته به المپیک جوانان موجب شده تا نگاه ویژه‌ای به ووشو در سراسر جهان شود.

هاشمی در پاسخ به این سئوال که نفرات فعلی تیم جوانان می‌توانند به‌زودی وارد تیم بزرگسالان شده و موجب تغییر نسل شوند، پاسخ داد: این صحبتی که مطرح می‌کنم از روی غرور نیست، اما شاید سال‌ها طول بکشد که بتوان افتخارات گذشته تیم ملی ووشو بانوان را تکرار کرد.

وی گفت: با این حال این سه نفر قطعا آینده درخشانی دارند. دیانا رحیمی دیگر وارد رده سنی بزرگسالان شده و چنانچه برای او برنامه مدون داشته باشیم، می‌تواند پرچم‌دار کسب مدال طلا در رده بزرگسالان شود. سایر نفرات هم توانایی بالایی دارند و به طور قطع آینده درخشانی خواهند داشت. وقتی حسین‌زاده و ادیب در نخستین اعزام ملی خود در رده جوانان به طلای جهان می‌رسند، توان بالای خود را ثابت کرده‌اند. با این استعدادهایی که داریم، حتما همین روند موفقیت‌ها ادامه می‌یابد.

نهمین دوره مسابقات ووشو قهرمانی جوانان جهان با حضور ۸۰۰ شرکت‌کننده از ۵۰ کشور طی روزهای ۴ تا ۸ مهر در کشور برونئی برگزار شد. کاروان ووشو کشورمان موفق شد در پایان این پیکارها ۲۳ مدال رنگارنگ شامل ۹ طلا، ۹ نقره و ۵ برنز کسب کند. این در حالی است که ۳۰ کشور جهان در این رویداد صاحب مدال شدند.

این نتایج در شرایطی رقم خورد که تیم کشورمان در بخش ساندا با ۷ طلا و ۳ نقره مقتدرانه به عنوان قهرمانی جهان دست یافت و چین با ۳ طلا، ۴ نقره و یک برنز دوم شد و مصر با ۲ طلا و ۴ برنز در رده سوم ایستاد.

مهمترین نکته‌ این مسابقات عملکرد فوق‌العاده تیم ساندا دختران کشورمان بود. تیم ۳ نفره ساندا دختران ایران با هدایت مریم هاشمی قهرمان پیشین جهان عملکردی کم‌نظیر از خود به جای گذاشت و هر ۳ نماینده کشورمان به مدال طلای این مسابقات دست یافتند. این ۳ طلا در شرایطی به دست آمد که ۲ نماینده ایران در دیدار نهایی مقابل حریف‌های قدرتمندی از چین قرار گرفتند و طلای خود را با برتری مقابل این نفرات ضرب کردند.