به گزارش ایرنا، نمایش فیلم «ایساتیس» به زبان انگلیسی برای مهمانان خارجی، حضور فیلم کوتاه «اسکن» در جشنواره کانادایی و فیلم کوتاه تهران و اظهارنظر کارگردان فیلم سینمایی «مفتبر» درباره سینمای کمدی و فیلمفارسی در برنامه اکران، بخشی از خبرهای سینمایی امروز هستند.
مردم، مهمترین دستاورد فیلمسازیام هستند
قسمت پنجم از فصل سوم برنامه اکران به میزبانی روزبه رحیمی نژاد و احسان طهماسبی و با حضور عادل تبریزی کارگردان فیلم مفتبر و نفیسه زارع کارگردان فیلم کوتاه باغوحش از اکران مدیا پخش شد.
تبریزی در این برنامه اظهار کرد: با حسین فرحبخش کار نکرده بودم؛ در گیجگاه ادای دین به پویافیلم کرده بودم و وی پس از دیدن این فیلم پیشنهاد کار داد. در نهایت ایده ای را مطرح کردم و در نگارش فیلمنامه دخیل بودم و نگاهم وارد قصه شد. سلیقه من و فرحبخش از هم دور نبود و در نهایت به مفتبر رسیدیم.
وی ادامه داد: در گیجگاه به جریان سینما که در جامعه نهادینه شده می پردازم و سینما از ابزار حیاتی مردم بوده است. تمام شور و هیجان ما از پویافیلم است و مگر کسی را داریم با فیلمهای جمشید هاشمپور و ملودرامهای پورعرب خاطره نداشته باشد.
کارگردان مفتبر دلیل مخالفت برخی منتقدان با سینمای فرحبخش یادآور شد: این ادعا را دارم از سن کم هیچکس به اندازه من پیگیر منتقدان نبوده است. گیجگاه را به یک منتقد منتقل کردم و هیجانات نسل ما به واسطه منتقدان منتقل شد؛ برخی حرفها اما شبیه این است که از درون مردم بیخبر هستیم و مردم پیادهرو هنوز با سلطان قلبها خاطره دارند. سینما با کلمه غلط فیلمفارسی مورد حمله شده و قبل انقلاب هم به فیلم های فردین و فیلمفارسی حمله شد.
تبریزی افزود: فیلم های عقرب و نیش و گروگان از جمله فیلم هایی بود که قهرمان داشت و همان زمان به این فیلم ها حمله می شد. برخی منتقدان به شناخت دنیای فیلمساز تاکید دارند و اگر خانوادهای فیلم مفتبر را میبیند شبیه خانوادهای است که میخواهد شهربازی برود و سوار ترن هوایی شود اما برخی می خواهند این خانواده در اوج هیجان، ویل دورانت بخوانند و هدف این فیلم، سرگرمی است.
طهماسبی منتقد و نویسنده نیز با بیان اینکه مفتبر در حال و هوای خود، فیلم خوبی است اظهار کرد: درباره حال خوب و بد سینما می توان حرف زد و علت، شرایط سیاستگذاران سینما هستند که مسیر خوبی را نیز انتخاب نکردند. معتقدم تبریزی رویکرد دلسوزانه به سینما دارد و سینما برای او یک دغدغه است. مفتبر هم ادای دین به کسانی است که از ابتدای شکل گیری سینما، فارغ از سطح آثارشان دغدغه این هنر را داشتند.
تبریزی نیز اظهار کرد: یک چیزی در فیلمفارسی وجود دارد که ارزشمند و اخلاق و خانواده در این آثار مورد توجه است. مادر در سینمای ایران و فیلمهای ایرانی چه جایگاهی دارد. سفره، عشق، خانواده و... بعد ترویجی مناسبی برای جامعه داشته است و این فیلمفارسی که مورد حمله قرار می گیرد تاثیر خود را داشته است.
طهماسبی با اشاره به ابداع کلمه فیلمفارسی از سوی دکتر کاووسی یادآور شد: وی این واژه را درباره آثاری به کار می برد که نه فیلم بودند و نه فارسی. نمی دانم چرا پذیرفتن الگوی مشخص برای بازی یک بازیگر تکرار شده و منجر به دلخوری مخاطب می شود و وقتی آن فریم را در مفتبر برای حامد بهداد و سحر دولتشاهی میشکنیم چرا گارد می گیریم؟ بازیگری امکاناتی را در اختیار شما می گذارد که مجموعه ای از نقش ها را بازی کنید.
کارگردان مفت بر توضیح داد: من دوست دارم فیلم مردمی را احیا کنم و عاشق جریان های مردمی هستم و مردم باید موسیقی فیلم را بخوانند. در بهترین حالت سینمای ایران که یک فیلم می فروشد، سه میلیون تا چهارمیلیون مخاطب دارد و از ۸۰ میلیون بیش از ۷۶ میلیون ما را نمی بینند و کسانی که نگران فرهنگ هستند چرا برای پایگاه های اصلی فرهنگی مثل مدارس و... دلسوزی نمی کنند؟
وی ادامه داد: منتقدان درست می گویند که چرا فقط کمدی اما وقتی حال جامعه خوب باشد مردم ندیدههای خود را می بینند. چرا مردم سگ کشی را می دیدند؟ مردم امروز حالشان خوب نیست و می خواهند چیزی را ببینند که ندارند. به واسطه دلسوزی برای سینما نباید سینما را تخریب کنیم. جامعه سینما به واسطه برخی چیزها فقط دارد خودش را میکوبد.
تبریزی تصریح کرد: عباس کیارستمی و داریوش مهرجویی رفتند اما همه یک خانواده کوچک هستیم و باید برای کسانی مثل فرحبخش دست بزنیم که فیلم می سازد و اتفاقا موضع وی مشخص است.
وی گفت: حرف منتقدان برای من مهم است اما خودم و سلیقه خودم را عوض نمی کنم. فیلم بد خودم را بسازم بهتر از این است که فیلم خوب دیگران را بسازم؛ می توان براساس جریان روز، یک فیلم بسازم و برای تولید مفت بر ژست نمی گیرم اما برایم مهم است مردم را در سینماها ببینم.
نمایش فیلم «ایساتیس» به زبان انگلیسی برای مهمانان خارجی
فیلم مستند سینمایی ایساتیس به کارگردانی علیرضا دهقان و تهیهکنندگی علیرضا دهقان و راحیل صحرایی با حضور مهمانان، اعضای برخی سفارتخانههای خارجی و علاقمندان زبان انگلیسی شامگاه جمعه ۱۳ مهر در پردیس سینمایی چارسو به نمایش درآمد.
در ابتدای این مراسم کارگردان فیلم با خوشامد گویی به مهمان گفت: برای اولین بار است که نسخه دوبله انگلیسی فیلم در ایران به نمایش در میآید و خوشحالیم که امروز در خدمت مهمانان عزیز از نسخه زبان انگلیسی رونمایی میکنیم.
وی ادامه داد: در برگردان انگلیسی فیلم ایساتیس مدیر دوبلاژ و راوی ‘خاک’ خانم گیتا یاسری، گوینده و راوی ‘آب’ خانم سوزی داروگر، گوینده و و راوی ‘باد’ آقای حسن توکلی و راوی ‘آتش’ آقای امیرحسام واثقی بودند. در این مراسم افرادی از مدرسههای خارجی زبان، دانشجویان زبان خارجی و برخی از اعضای و وابستگان سفارتخانههای خارجی مقیم تهران حضور داشتند و به تماشای فیلم ایساتیس به زبان انگلیسی نشستند.
فیلم مستند سینمایی «ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان پرفروشترین و پر مخاطبترین فیلم هنرو تجربه شده است.
حضور «اسکن» در جشنواره کانادایی و فیلم کوتاه تهران
فیلم کوتاه «اسکن» به کارگردانی علی رضاپور، تهیهکنندگی ثمین آقاپور و نویسندگی محمود پوینده در اولین حضور جهانی خود به پنجمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مراقبت از انسان و محیط زیست و چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران راه پیدا کرد. همزمان با این حضور جهانی، پوستر «اسکن» با طراحی محمدامین نوروزی رونمایی و منتشر شد.
«اسکن» اولین فیلم کوتاه حرفهای رضاپور است که پیش از این مدیر تولید، دستیار کارگردان و دستیار تهیهکننده چندین پروژه کوتاه و تلویزیونی بوده است.
رویداد بینالمللی فیلم مراقبت از انسان و محیط زیست جشنواره سالانهای در تورنتو کانادا است که با هدف کمک به ایجاد بستری برای دیده شدن فیلمسازان و قرار دادن آنها در معرض صنعت برای کمک به حفظ هنر خود برای سال های آینده طراحی شده است. پنجمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم HECare، پنجم تا هفتم مهرماه برابر با ۲۶ تا ۲۸ سپتامبر در تورنتو کانادا برگزار شد و فیلم «اسکن» در آن به رقابت پرداخت.
در خلاصه داستان فیلم کوتاه «اسکن» آمده است: «مینی بوس شامل تعدادی از مردم افغانستان از شهری به شهر دیگر در این کشور در حال گذر است که ناگهان با ایست بازرسی آمریکایی مواجه میشود ...»
فاطمه میرزایی، محمدحسین بربری، مریم بهمن پور، رویا حسینی، محمد حسینی و نازنین زهرا سلطانی (خردسال)، بازیگرانی هستند که در «اسکن» به ایفای نقش پرداختند.
فیلم کوتاه «اسکن» در بخش ویژه «استعداد نو» یا فیلمسازان فیلماولی حضور دارد و به نمایش درمیآید. چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلمکوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۳ برگزار میشود.