تهران-ایرنا- کارشناس مسائل منطقه گفت: تحرکات اخیر بنیامین نتانیاهو در جنوب لبنان با هدف خروج از بن‌بست غزه قابل تعریف است، اما این تحرکات نمی تواند اسرائیل را از باتلاق غزه نجات دهد.

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص سالگرد عملیات طوفان الاقصی (۷ اکتبر) از سوی جنبش مقاومت فلسطین حماس که شکست‌های راهبردی و تلفات عمیقی بر رژیم صهیونیستی وارد آورد،‌ اظهارداشت: شهر کوچک غزه پس از یک سال جنگ و ویرانی زیرساخت‌های شهری و شهادت ۴۲ هزار زن و کودک اکنون به نماد مقاومت در تغییر نظم نوین تبدیل شده است.

وی گفت: عملیات طوفان الاقصی که در ۷ اکتبر گذشته آغاز شد یکی از تاثیرگذارترین عملیات نظامی و جنگ‌های غیر متقارن و پارتیزانی تلقی می شود. این شهر علیرغم محاصره ۱۲ ساله و حملات هوایی مکرر ارتش رژیم صهیونیستی همچنان در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی ایستادگی می‌کند.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: مردم غزه با وجود آسیب‌های جدی با اتخاذ تاکیتک‌های میدانی، در شکست سیاست‌های جنگی رژیم صهیونیستی موثر واقع شدند. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر برای بدست آوردن یک پیروزی سریع نظامی فاز ترور شخصیت های تاثیرگذار محور مقاومت و بمباران غیر نظامیان در غزه و لبنان را در دستور کار خود قرار داد.

هانی‌زاده بیان کرد: اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی در ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان شرایط منطقه و جنگ غزه را پیچیده تر کرد. انسجام محور مقاومت و پاسخ کوبنده ایران در عملیات وعده صادق ۲ شرایط را برای رژیم صهیونیستی در ادامه جنگ غزه دشوارتر کرد.

وی گفت: گزارش‌ها نشان می دهد که رژیم صهیونیستی طی یکسال اخیر بیش از دو هزار کشته و ۹ هزار زخمی داشته و ۱۵ هزار نفراز سربازان ذخیره نیز از خدمت فرار کردند. همچنین رژیم صهیونیستی در این مدت بیش از یکصد هزار میلیارد دلار هزینه جنگی داشته که این مبلغ دو سوم بودجه سالانه رژیم اسرائیل را تشکیل می دهد.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: لذا تحرکات اخیر بنیامین نتانیاهو در جنوب لبنان با هدف خروج از بن بست غزه قابل تعریف است، اما این تحرکات نمی تواند اسرائیل را از باتلاق غزه نجات دهد.

هانی‌زاده افزود:‌ از این روی به نظر می‌رسد شرایط برای رژیم صهیونیستی بسیار دشوار شده زیرا شکاف عمیقی میان ژنرال‌های ارتش و کابینه بنیامین نتانیاهو بروز کرده است. ژنرال‌های ارتش از جمله «امیر برعام» معاون رئیس ستاد ارتش صریحا به نخست وزیر هشدار دادند که ارتش قادر به اداره جنگ نیست.

وی بیان کرد: این ژنرال‌ها معتقدند که طولانی شدن جنگ بدنه ارتش را دچار فرسایش کرده و فرار جمعی سربازان از ارتش موجب کاهش روحیه جنگی در میان سایر سربازان شده است.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطرنشان کرد: لذا ایستادگی محور مقاومت در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی و خروجی جنگ غزه قطعا به تغییر معادلات در نظم نوین جهانی منجر خواهد شد. نظم نوین جهانی در آینده بر اساس شاکله تعریف شده محور مقاومت خواهد بود که رژیم صهیونیستی در این نظم جایی نخواهد داشت.