سنندج- ایرنا- سازمان دامپزشکی با نظارت بر واحدهای تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی، سلامت غذایی مردم را تامین می‌کند، دامپزشکی کردستان نیز نیمه اول امسال با انجام ۶۷ هزار بازرسی، همین رسالت را دنبال کرد.

به گزارش ایرنا، دامپزشکی دانشی کهن محسوب می‌شود که به شناخت، درمان و پیشگیری بیماری های حیوانات می پرداخت؛ البته در این رشته به بیماری‌های مشترک انسان و دام توجه می شود.

دامپزشکی فقط به معنای درمان یک بیماری در دام نیست، بلکه این رشته نقش موثری در بهداشت عمومی و ارتقای سلامت جامعه دارد و با فقدان دامپزشکی، بی‌شک بخشی از سلامت جامعه به خطر خواهد افتاد.

در تشکیلات کنونی وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی کشور به عنوان سازمانی مستقل وابسته به آن وزارت شناخته شده و رییس سازمان دامپزشکی کشور به طور مستقیم تحت نظارت وزیر انجام وظیفه می کند. در استان ها نیز ادارات کل دامپزشکی و در شهرستان ها شبکه دامپزشکی به طور عمودی زیر نظر سازمان مرکزی دامپزشکی و به شکل افقی با سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرتبط است.

در سال ۱۳۶۹ به دنبال تلاش برای اختصاص روزی به نام روز دامپزشکی، حسن تاج بخش استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ۱۴ مهر را به یاد گوش روز(این نام برگرفته از فرشته‌ای به نام گائوش «فرشته‌ نگهدار چهارپایان و جانوران سودمند» است) که در ایران باستان روز مبارکی بوده پیشنهاد می کند که مورد موافقت همه قرار گرفت و از آن پس این روز به عنوان «روز دامپزشکی» شناخته شد.

به همین مناسبت با " کامران زیباکردار" مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت و گویی انجام دادیم که شرح آن در ادامه می آید.

ایرنا: با توجه به اینکه تامین بخشی از امنیت غذایی در گرو بهداشت و سلامت فرآورده‌های خوراکی به ویژه فرآورده‌های خام دامی است، هر از گاهی شاهد عرضه گوشت‌های نامتعارف و کشتار دام زنده به صورت غیربهداشتی هستیم، برای جلوگیری از این موضوع چه اقدامی انجام داده اید؟

زیباکردار: یکی از اهداف سازمان دامپزشکی، ارتقای سطح بهداشت فرآورده‌های خام دامی در جامعه است و در این رابطه اقدامات بسیار زیاد و متنوعی از مراکز تولید تا مراکز عرضه صورت گرفته است. بخش اصلی نظارت‌های ما معطوف به نطارت بر مراکز پروانه‌دار و رسمی است و در این رابطه هر ساله، بخش قابل توجهی از دام و طیوری که وارد کشتارگاه می شود، مورد بررسی و نظارت قرار می گیرد و بخشی به عنوان فرآورده‌های غیرقابل مصرف، ضبط و از چرخه مصرف حذف می شود.

به خاطر اطمینان بخشی به مردم، هر سال به طور مرتب، از مراکز کشتارگاهی، فرآوری و عرضه، بازرسی انجام می شود و در ۶ ماهه اول امسال، بیش از ۶۷ هزار بازرسی از مراکز عرضه داشتیم. تمام مراکز عرضه رسمی شامل قصابی‌ها و مرغ‌فروشی‌ها، تحت نظارت اداره کل دامپزشکی استان هستند.

در بحث برخورد با افراد متخلف، اکیپ‌های ما با رصدهای اطلاعاتی، هر نوع فعالیت خارج از عرف را زیر نظر دارند که در صورت مشاهده، پرونده قضایی تشکیل و برخورد می شود که جا دارد از دستگاه قضایی و نیروی انتظامی هم تشکر کنم.

منتها در این رابطه همکاری مردم بسیار موثر است. واقعیت این است که در سطح مراکز عرضه رسمی، هیچگاه گوشت خارج از عرف و غیربهداشتی عرضه نمی‌شود. این نوع گوشت‌ها توسط مراکز غیررسمی و افراد دوره‌گرد توزیع می شود که بنده از مردم درخواست می‌کنم از خرید گوشت از چنین مراکز و افرادی خودداری کنند چون خطر انتقال بیماری مشترک بین دام و انسان وجود دارد.

در همین چند ماهه اخیر، در رابطه با عرضه خارج از مراکز کشتارگاهی رسمی، پرونده‌های زیادی تشکیل و مجازات‌ها و جریمه‌هایی برای متخلفان تعیین شد و برخورد لازم صورت می گیرد.

ایرنا: از جمعیت دامی استان بگویید و اینکه وضعیت صادرات دام و فرآورده‌های دامی به چه صورت است؟

زیباکردار: در حال حاضر حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در مراکز صنعتی، سنتی و روستایی و بیش از ۸۱۷ واحد پرورش طیور گوشتی، مادر و تخم‌گذار داریم. آمار شاخص ما در بحث جوجه‌های گوشتی است که بیش از ۱۵ میلیون قطعه در دوره، ظرفیت اسمی داریم. یکی از استان‌های شاخص در تولید مرغ گوشتی هستیم یعنی تولید، مازاد مصرف استان است و به استان‌های دیگر صادر می شود.

در نیمه اول امسال، حدود ۲۶ میلیون قطعه جوجه‌ریزی گوشتی داشتیم که کاملا تحت نظر دامپزشکی بوده است.

یکی از اهداف دامپزشکی، فراهم کردن زمینه برای معرفی تولیدات داخلی جهت عرضه در بازارهای خارجی است و در همین رابطه در ۶ ماهه اول سال جاری، حدود ۸۴ گواهی بین المللی صادرات صادر کردیم‌ و حدود سه هزار و ۵۰۰ تن انواع فرآورده‌های خام دامی شامل مرغ منجمد، تخم مرغ، خوراک آبزیان، ماهی خوراکی منجمد و ماهیان زینتی به کشورهای عراق و روسیه صادر شد.

ایرنا: در آستانه فصل سرما و شیوع بیماری‌هایی مثل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستیم، وضعیت استان از لحاط این بیماری به چه صورت است؟

زیباکردار: تابستان سال گذشته، طرحی را اجرا کردیم و از ۹۰ روستای موجود در استان به شکل تصادفی، حدود ۹ هزار و ۵۰۰ نمونه دامی، از پرنده‌های بومی اخذ کردیم و آزمایش‌های لازم را روی این نمونه ها انجام دادیم که خوشبختانه به استناد آمار و نتایج آزمایشگاهی دریافتی، فعلا از لحاظ آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در واحدهای سنتی، صنعتی و روستایی پاک هستیم ولی با توجه به آغاز فصل مهاجرت پرندگان و تغییر دمای هوا، این خطر وجود دارد و لازم است هم مرغداران، هم روستاییانی که اقدام به نگهداری پرندگان می کنند، ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای را رعایت کنند، ضمن اینکه از مردم درخواست دارم از خرید و مصرف فرآورده‌های خام دامی که خارج از کشتارگاه ذبح می شود و نظارت نشده هستند، خودداری کنند چون خطر انتقال بیماری از طریق این فرآورده‌ها وجود دارد.

ایرنا: از بازرسی‌های صورت گرفته از واحدهای صنفی فعال فرآورده‌های خام دامی بگویید و اینکه آیا جرایم اعمال شده در این زمینه به اندازه کافی بازدارنده بوده است؟

زیباکردار: واقعیت این است که هر روز با توسعه مصرف این فرآورده‌ها مواجه هستیم و به تبع آن به مراکز تولید تا عرضه اضافه می شود و نیازمند این است که نیروی انسانی ما به روز و بتواند این نیاز را پاسخگو باشد.

در حال حاضر نظارت مناسبی بر مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی استان وجود دارد ولی اینکه مجازات متخلفان آیا بازدارنده است یا نه، باید بگویم که این مجازات‌ها باید به روز شود و متناسب با شرایط روز، متخلفان را مجازات کنیم که در این رابطه دست قضات هم باز باشد تا بتوانند متناسب با تخلف صورت گرفته، متخلفان را مجازات کنند و این نیازمند این است که قوانین در سطح مجلس بازبینی شود، چون حجم وسیعی از بیماری های مشترک دام و انسان از طریق همین فرآورده‌ها می تواند منتقل شود. در این رابطه بیماری‌های بازپدید و نوپدید داریم و لازم است بازنگری‌های اساسی انجام شود.