مراغه- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی مراغه با بیان اینکه کودهای شیمیایی بر اساس سطح زیر کشت توزیع می‌شود، بیان کرد: کشاورزان باید کودهای سهمیه‌ای را به میزان توصیه شده و هنگام کشت مصرف کنند و جهاد کشاورزی شهرستان نیز طی سال زراعی جاری نسبت به میزان و زمان مصرف آن به صورت دقیق نظارت می‌کند.

«هادی خرسندی» روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: کشاورزان مراغه برای کشت اراضی معمولا تا زمان اولین بارش پاییزی منتظر می‌مانند و جهاد کشاورزی شهرستان نیز در تلاش است کود مورد نیاز آنان را قبل از کشت در اختیارشان قرار دهد.

به جز تعاون روستایی دیگر کارگزاری‌های مراغه نسبت به تامین کود مورد نیاز کشاورزان اقدام کرده‌اند

وی با بیان اینکه به جز تعاون روستایی شهرستان دیگر کارگزاری‌ها نسبت به جذب کود شیمیایی اقدام کرده‌اند، گفت: حدود ۴۵ درصد از سهمیه اوره شهرستان تا زمان حاضر جذب شده اما کشاورزان هنوز نتوانسته‌اند به خوبی آن را خرید کنند.

«خرسندی» با تاکید بر اینکه سهمیه اوره شهرستان در سال زراعی جاری ۲ هزار و ۹۹۶ تن است، ادامه داد: سهمیه فسفر شهرستان نیز ۶۵۵ تن و پتاس ۱۹۰ تن تعیین شده و اکنون برای جذب حداکثری این سهمیه تلاش می‌شود.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی مراغه مصرف به موقع و توصیه شده کود اوره و فسفر نقش مهمی در افزایش عملکرد و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی دارد و نیز می‌تواند قدرت گیاه برای مقاومت در برابر عوامل خسارت‌زای زیستی و غیر زیستی را افزایش دهد.

«خرسندی» با اشاره به اینکه اقتصاد مراغه بر پایه بخش کشاورزی استوار است، ادامه داد: استفاده از کودهای نیتراته و فسفره در مراحل اولیه رشد باعث استقرار بهتر گیاه و افزایش بهره‌وری می‌شود.

به گزارش ایرنا طی روز جاری و همزمان با فرارسیدن پیک مصرف کودهای شیمیایی در مراغه، عوامل انتظامی شهرستان یک انبار قاچاق حاوی یک تن و۱۵۰ کیلوگرم انواع کود شیمیایی را هم کشف و ضبط کردند.

به گفته سرهنگ «توحید فارسی» سرنخ شناسایی این انبار از طریق فضای مجازی به مأموران پلیس آگاهی رسید و آنان نیز پس از تحقیقات تکمیلی و کسب اطمینان از صحت و سقم موضوع، نسبت به هماهنگی قضائی و بازرسی از این واحد اقدام کردند.