تهران- ایرنا- رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه بهره وری یک مفهوم چند بعدی است، گفت: اگر بخواهیم در مسیر ارتقای بهره‌وری حرکت کنیم، باید به نوع دستگاه‌ها و بهره وری آنها در حوزه های مختلف توجه شود و باید قلمروی موضوعی را تعریف کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «علاءالدین رفیع‌زاده» امروز (یکشنبه) در آیین رونمایی از گزارش «فرایند ایران ۱۴۰۲» اظهار داشت: در حوزه بهره‌وری‌ها، خروجی‌ها و نتایج در قالب گزارش‌ها و کتابچه‌ها تدوین می‌شود و در اختیار نهادها و شورای‌عالی اداری قرار می‌گیرد تا در برنامه‌ها و سیاست‌ها مورد تاکید قرار گیرد.

وی ادامه‌داد: لازمه تحقق برنامه‌ها و بهره‌وری‌، انتشار گزارش‌ها و ارائه آن به سطوح مختلف کشور و استفاده از آن است، در صورتی که نتایج ارزیابی ها مورد توجه قرار نگیرد ما دور خود می‌چرخیم.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور بیان‌داشت: در ۲ دهه گزارش هایی تهیه شده که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، این مساله مانند آن است که آزمایش از علایم فردی می گیریم اما به نتایج آزمایش توجه نمی‌شود و به سلامت اهمیت نمی‌دهیم.

رفیع‌زاده خاطرنشان‌کرد: بر اساس یک مقاله، پنج رابطه با مفهوم بهره‌وری وجود دارد که اگر افزایش درون‌داد به تناسب کمتر از خروجی اتفاق بیفتد به آن رشد مدیریت می‌گویند. همچنین در نوع دیگر بهره‌وری، زمانی که خروجی بیشتر از ورودی باشد، کار دقیق است.

وی اضافه‌کرد: نوع دیگر مفهوم بهره‌وری شامل خروجی بیشتر با کاهش ‌برون‌داد است که این نوع بهره‌وری منجر به مدیریت ایده‌ال است، اما زمانی که خروجی کاهش پیدا کند در مقابل ورودی ها بیشتر از خروجی کاهش پیدا کنند، به آن بهره‌وری مدیریت شده اطلاق می‌شود.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه در حوزه دستگاه‌های دولتی باید به یکی از قلمروهای بهره‌وری ورود کنیم، گفت: در دستگاه حاکمیتی فقط نمی‌توان به اثربخشی توجه کرد و تعیین مرزبندی این مفاهیم نیازمند سازوکار است.

رفیع‌زاده با بیان اینکه ما نیازمند ارزیابان حرفه ای هستیم، ادامه‌داد: بهره وری موضوع چند وجهی است، زمانی افزایش بهره وری، اهداف قوانین و برنامه توسعه هفتم محقق می‌شود که سنجش‌ها دقیق انجام شود و بر اساس سنجش نادقیق نمی‌توان برنامه‌ها و سیاست‌های درست را تعیین کرد.

وی با بیان اینکه سنجش‌ها به بهبود بهره‌وری‌ها کمک می‌کند، گفت: این سنجش‌ها، تکالیف و وظایف دستگاه‌ها را روشن‌تر و دقیق‌تر تحلیل می‌کند و خروجی‌های ناشی از این ارزیابی‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، طرح ملی پایش بهره‌وری فرآیندهای سازمان‌های ایرانی به منظور ارزیابی وضعیت مدیریت فرآیند در سازمان‌های کشور، به همت شرکت دانش بنیان بهین سازان «فرآیند امین» و برای نخستین بار در ایران، از سال ۱۴۰۰ آغاز شد. گزارش «فرآیند ایران ۱۴۰۱» به عنوان ثمره‌ این تلاش منتشر شد. اکنون در جهت ادامه این پویش ملی، گزارش فرایند ایران ۱۴۰۲ منتشر شد تا بر اساس آن بینش های ارزشمندی در مورد چالش ها و پیشرفت های مدیریت فرایند و فرایندکاوری در چشم انداز تجاری ایران ارائه شود.

این گزارش با ۸۱۰ نفر از شرکت کنندگان و مشارکت بیش از ۴۰ درصد شرکت‌های دولتی و عمومی تهیه شد.