یدالله رحمانی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج، اظهار کرد: توسعه شبکه ریلی و زیربناهای راههای اصلی آزاد راه ها و بزرگراهها در استان از اهمیت زیادی برخوردار است البته دولت در این زمینه با محدودیت منابع مواجه است میطلبد بستر جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی را فراهم کنیم.
وی افزود: سرمایه گذار خارجی برای حوزه راه آهن یاسوج اعلام آمادگی کرده و در این زمینه در مرکز کشور موضوع را پیگیری خواهم کرد که اعتبارات راه آهن یاسوج از منابع ملی به خصوص تهاتر نفت تامین شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه همچنین به موضوع تبدیل بزرگراه ها به آزاد راه میپردازیم، تصریح کرد: نیاز است با ارائه گزارشها، این مسائل را پیگیری کنیم تا اعتبارات این بخشها تامین شود.
رحمانی بیان کرد: در صورتی که این موارد به نتیجه برسد کهگیلویه وبویراحمد می تواند از پرجاذبهترین استان های کشور برای جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی شود.
وی تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم در کوتاه مدت شاخصهای بخش تولید و سرمایهگذاری را رشد دهیم و تحرک جدی ایجاد کنیم حمایت از واحدهای تولیدی و سرمایهگذاری و بخشهای مختلف گردشگری را در دستور کار قرار دادیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: به این منظور مجتمع خدمات سرمایهگذاری توسط اداره کل اقتصاد و دارایی استان راهاندازی و به زودی شروع به فعالیت میکند.
رحمانی تصریح کرد: نمایندگان دستگاههای اجرایی که میتوانند نقش اصلی برای سرمایهگذاری و بسترسازی بخش تولید و اشتغال را داشته باشند در این مرکز مستقر میشوند.
وی با اشاره به اینکه راهکار خوبی برای جذب و خدماتدهی سرمایهگذار در استان آغاز شده است، ادامه داد: شناسایی فرصتهای سرمایهگذاری صورت گرفته است و با راه اندازی مجتمع خدمات سرمایهگذاری می توان به جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی در استان امیدوار بود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: با توجه به چشم انداز خوبی که استان دارد زمینه برای رونق و توسعه استان و بهبود وضعیت اقتصادی مردم که دغدغه مقام معظم رهبری و رئیس جمهور است فراهم می شود.
رحمانی تصریح کرد: استان نیازمند کار و تلاش است و باید فرهنگ کار و تلاش بیشتر را در بخش های خصوصی و دولتی بیش از گذشته تقویت کنیم، در دولت وفاق ملی بستر برای مشارکت همه آحاد جامعه فراهم شده است که دست در دست هم در جهت توسعه استان حرکت کنیم.
وی تاکید کرد: اگر اتحاد و همدلی در استان تقویت شود برنامهریزان کشوری متقاعد خواهند شد که با نگاه بازتر و وسعت دید بالاتری برای رفع مشکلات استان همکاری کنند.
به گزارش ایرنا، در سالهای اخیر، تلاشهای گستردهای برای رفع چالشهای کمبود زیرساختهای حمل و نقل مناسب در زاگرس در حال انجام است. احداث راهآهن یاسوج-اقلید به عنوان یکی از مهمترین پروژههای عمرانی در این منطقه، از جمله این تلاشها است. این پروژه که در حال حاضر در مرحله اجرا قرار دارد، میتواند نقش کلیدی در تحول اقتصادی و اجتماعی زاگرس ایفا کند.
برای تکمیل این پروژه به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.اتصال این استان به شبکه ریلی کشور، حمل و نقل کالا و مسافر را تسهیل و ارزانتر خواهد کرد و این امر میتواند به رونق کسب و کار و افزایش اشتغال در منطقه کمک کند. همچنین، دسترسی به شبکه ریلی میتواند به جذب گردشگر به این استان نیز کمک کند.
احداث راهآهن اقلید - یاسوج در سفر اول دولت نهم (سال ۱۳۸۹) به استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد، اما به دلیل مشکلاتی از جمله نداشتن توجیه اقتصادی، اجرایی نشد. تا اینکه در اواخر سال ۱۳۹۳ کلنگ زنی شد و از آن زمان تاکنون به صورت قطره چکانی به آن اعتبار تخصیص یافته است.
راهآهن اقلید - یاسوج به طول ۱۷۶ کیلومتر از جمله مهمترین طرحهای در حال احداث این استان در حوزه حمل و نقل است. در صورت بهرهبرداری از آن، روند توسعه استان شتاب خواهد گرفت.
این راهآهن میتواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد ایفا کند. این استان از جمله استانهای محروم کشور است و تکمیل این پروژه میتواند به ایجاد اشتغال، رونق کسب و کار و افزایش درآمد مردم این استان کمک کند.
بر اساس اطلاعات و طراحی طرح راه آهن یاسوج - اقلید حدود ۱۷ دهانه تونل با ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر طول به همراه هفت ایستگاه در این راه آهن پیش بینی شده است.
تحلیل: ساخت تونلها و ایستگاهها از جمله بخشهای پیچیده و پرهزینه این پروژه است.. این امر یکی از چالشهای اصلی در مسیر تکمیل این پروژه است.
در سالهای اخیر، شاهد افزایش هزینه ساخت تونل در ایران بودهایم. این امر به دلیل افزایش قیمت مصالح و دستمزد کارگران بوده است.