کرمان - ایرنا - مدیرکل بازرسی استان کرمان تاکید کرد: سبک امروز مدیریتی اقتصاد معادن، متکی بر خام فروشی و به همین دلیل است که هیچ صنعت وابسته به معادن در استان شکل نگرفته و در حقیقت باید با رانت بزرگ خام فروشی معادن برخورد شود.

به گزارش ایرنا، دادخدا سالاری روز یکشنبه در دیدار مدیرکل و کارکنان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان ضمن تاکید بر اینکه با توسعه صنایع پایین دستی در استان، صنایع مرتبط با گردشگری و صنایع دستی نیز رونق پیدا خواهد کرد، گفت: دود بی‌توجهی به توسعه صنایع پایین‌دستی به چشم‌ اقتصاد و مردم می‌رود.

وی افزود: هنرمندان صنایع دستی نیز مانند سایر تلاشگران صنایع پایین دستی معادن، از بی توجهی مدیران صنایع و معادن بزرگ به صنایع پایین دستی گلایه مند هستند.

سالاری اظهار داشت: باید به معرفی صنایع دستی کرمان با داشته های بسیار ارزشمند تاریخی و فرهنگی از یک سو و مفاخر و بزرگان خود از سوی دیگر توجه ویژه ای صورت گیرد.

بازرس‌کل استان کرمان ادامه داد: یکی از محورهای تحول در استان این است که کرمان به عنوان پایتخت مقاومت جهان اسلام، بایستی به سمت حکمرانی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی متحول شود.

عنوان

وی ضمن بیان اینکه متاسفانه استان کرمان به دلیل برخی بی تدبیری ها و کوتاهی ها در بسیاری از بخش ها و عرصه ها در کشور عقب افتاده است، عنوان کرد: نگاه سردار دل ها تحول گرا و اثربخش بود و با تاسی به این نگاه، می توان تحولات بزرگی را در استان و کشور محقق ساخت.

مدیرکل بازرسی استان کرمان ضمن تاکید بر اینکه با دیدگاه های حاج قاسم فاصله زیادی داریم، تصریح کرد: سپهبد شهید سلیمانی از مرزهای خودساخته مثل ترس از تغییر عبور کرده بود.

سالاری خاطرنشان کرد: در نگاه و مکتب سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، چیزی به عنوان مصلحت‌اندیشی فردی نبود و هرچه بود مصلحت اندیشی عمومی بود.

وی تاکید کرد: اگر به سمت نگاه و منش حاج قاسم حرکت کنیم، قطعا چهره استان تغییر خواهد کرد.

سالاری یادآور شد: در بحث معادن اینک کرمانی ها از داشته های خدادادی موجود بهره مندی لازم را ندارند، بلکه متضرر هم می شوند.

بازرس کل استان کرمان ادامه داد: بخش قابل توجهی از صدمه ای که به زیرساخت های جاده ای در استان کرمان وارد می شود، مربوط به سیستم حمل و نقل ماشین های سنگین معادن در محورهای مواصلاتی استان است؛ آیا مدیران معادن اقدام عملی برای بهبود زیرساخت های جاده ای و کاهش تصادفات داشته اند؟ خیر.

سالاری خاطر نشان کرد: مردم کرمان در حال تحمل عوارض معادن در بخش های مختلف هستند، اما سود و منافع اصلی در جیب عده ای پایتخت نشین است که با حمایت قوه قضاییه و مسئولان ارشد استان باید جلو این موضوع گرفته شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه صنایع پایین دستی از معادن بزرگ استان بهره چندانی نمی برند، تصریح کرد: صنایع کوچک و پایین دستی در استان کرمان از معادن بزرگ این استان سودی ندارند و این مهم جای بازاندیشی در روندهای مدیریتی و اقتصاد صنایع استان دارد.

سالاری تاکید کرد: سرمایه گذاری در بخش پایین دست معادن نه تنها به نفع استان بلکه منطبق با نظرات رهبر معظم انقلاب مبنی بر جلوگیری از خام فروشی، تکمیل زنجیره تولید و تقویت صنایع پایین دستی و نیز به نفع مصالح ومنافع کشور خواهد بود و از این رو لازم و ضروری است که ریل گذاری در حوزه معادن و بنگاه های اقتصادی به نفع استان کرمان متحول و تغییر پیدا کند.