تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۷

همدان- ایرنا- کارشناس اداره کل هواشناسی همدان گفت: بدنبال تاخیر در بارندگی‌های پاییزه، کاهش دما، وزش باد شدید و احتمال خطر سرمازدگی، به کشاورزان هشدار داد محصولات خود را در برابر تغییرات آب و هوایی محافظت کنند.

محمدحسن باقری‌شکیب روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: دیم‌کاران استان با توجه به تاخیر در بارندگی‌های پاییزه و احتمال سرمازدگی بهاره، از کاشت گندم و جو خودداری کنند.

این مسوول، نسبت به پایش و در صورت نیاز مبارزه با آفت بید، بیماری سفیدک سطحی و داخلی چغندر قند با نظر کارشناسان جهاد کشاورزی در ساعت آرام روز، آماده‌سازی زمین و کشت سیر با رعایت تنظیم عمق کاشت مناسب و انجام حداقل ۲ بار آبیاری پاییزه تا اواخر مهرماه جهت جلوگیری از یخ زدگی زمستانه هشدار داد.

کارشناس اداره کل هواشناسی همدان افزود: تولیدکنندگان سیب‌زمینی بذری مثل مزارع مینی تیوبر و بذرهای وارداتی، با توجه به کاهش دما و احتمال خطر سرمازدگی نسبت به انجام تدابیر لازم برای افزایش مقاومت گیاه به سرما اقدام کنند و در سایر مزارع سیب‌زمینی با تاریخ کشت زودتر، عملیات برداشت بعد از پوست‌گیری مناسب می‌تواند شروع شود.

باقری‌شکیب همچنین نسبت به تسریع در برداشت انواع ذرت علوفه‌ای با توجه به کاهش دما وزش باد طی هفته جاری، مدیریت تنظیم دما و رطوبت در گلخانه‌ها،سالن‌های پرورش قارچ، دامداری‌ها و مرغداری‌ها، مقاوم‌سازی و اطمینان از استحکام سازه‌های گلخانه‌ها در مقابل باد شدید و محافظت از کندوهای زنبور عسل و قرار دادن کندوها در خلاف جهت وزش باد به کشاورزان هشدار داد.

وی اظهار کرد: باغداران انگور نیز با توجه به کاهش دمای هوا و وزش باد طی هفته جاری، نسبت به مدیریت برداشت محصول خود اقدام کنند.

کارشناس اداره کل هواشناسی همدان قطع به موقع آبیاری باغات جهت خزان طبیعی درختان، استفاده از چال‌کود در باغات به منظور ایجاد آمادگی در درختان با هدف زمستان گذرانی و هرس شاخه‌های خشک و آلوده درختان میوه و جمع‌آوری و سوزاندن آنها در خارج از محیط باغ را از دیگر توصیه‌های جدی به کشاورزان عنوان کرد.

باقری‌شکیب همچنین بر لزوم تعذیه پس از برداشت با محلول پاشی مواد ریزمغذی، فروت ست و کودهای پتاسه به منظور حفظ جوانه‌های درختان و مقاوم‌سازی آنها به سرما در ساعات آرام روز هشدار داد.

به گزارش ایرنا؛ آب و هوای استان همدان در نتیجه وجود کوه‌های مرتفع، رودخانه‌ها و پستی و بلندی‌های زیاد به شدت متغیر است و زمستان‌های سرد، پر برف و باران و تابستان‌های معتدل دارد.