تهران بزرگ - ایرنا - رییس پلیس راهور پایتخت به مناسبت هفته گرامیداشت فراجا و با هدف فرهنگ‌سازی استفاده از کلاه ایمنی از سوی راکبین موتورسیکلت، پس از گفت وگویی کوتاه با راکبین متردد در سطح شهر که فاقد کلاه بودند، به آنها کلاه ایمنی هدیه داد تا در هنگام سفرهای شهری از آن استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرهنگ سیدابوالفضل موسوی‌پور روز یکشنبه در حاشیه بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی در هفته فراجا به خبرنگاران موتورسوار ایرنا نیز کلاه ایمنی اهدا کرد.

وی همچنین امروز با حضور در مرکز پاسخگویی ۱۹۷ فراجا به راکبین موتورسیکلت مراجعه‌کننده در حضور سردار تیمور حسینی فرماندار راهور فراجا کلا ایمنی هدیه داده بود.

سرهنگ موسوی‌پور همچنین گفت: هنگام بازدید سطح شهر هر کجا موتورسوار بدون کلاه کاسکت را ببیند، می‌ایستد و پس از گفت وگویی کوتاه با راکب، برای حفظ ایمنی به او کلاه ایمنی می‌دهد تا از این طریق فرهنگ استفاده از کلاه ایمنی در میان موتورسواران را ترویج دهد.

حضور ماموران راهور در مبادی ورودی طرح ترافیک

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: همچنین ماموران ما برای برخورد با تخلف پلاک‌پوشانی در مبادی ورودی و خروجی طرح‌های ترافیک تهران حضوری فعال دارند.

به گفته وی، برخورد با پلاک‌پوشانی خودروها و موتورسیکلت‌ها ادامه دارد و این موضوع در مبادی ورودی و خروجی طرح‌های ترافیکی تهران با قدرت و به جدیت بیشتری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: البته که این موضوع به طور معمول در عصر هنگام و پیش از ساعت ۱۸ انجام می‌شود اما یک بخش از این نوع تخلف به هنگام ورود به طرح‌های ترافیکی تهران شامل اول صبح هم می‌شود.

سرهنگ موسوی‌پور در مورد میزان اعمال قانون پلاک‌پوشانی یادآور شد: جریمه بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان متغیر است.

وی همچنین افزود: امروز از نخستین خودروی برقی در ناوگان راهور فراجا رونمایی می‌شود و امید است که به زودی این خودروهای پاک در تهران هم مورد استفاده پلیس قرار گیرد.

صدور گواهینامه موتور صرفا برای مردان

سرهنگ موسوی‌پور در پاسخ به این سوال که آیا بانوان اجازه رانندگی با موتور را دارند، هم گفت: تبصره ماده ۲۰ قانون در بحث جرایم قید کرده که از وظایف پلیس راهور صدور گواهینامه موتور فقط برای مردان است و قاعدتا نمی‌توان گواهینامه‌ای غیر از این صادر کرد.

سرهنگ موسوی‌پور گفت: از ۱۸ دی ماه پارسال طرح ۱۰ پلیس راهور پایتخت برای ساماندهی تردد موتورسواران در تهران با ۱۰ راهکار شروع شد و از اول مهر این طرح تبدیل به برنامه مستمر شد.

وی افزود: مهمترین هدف ما از طرح ۱۰ نهادینه کردن استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران است که این را از مدارس شروع کردیم که دانش‌آموزان کلاه ایمنی را به پدر خود اهدا کنند.

سرهنگ موسوی‌پور ادامه داد: همه افراد، خانواده‌ها، نهادها و دستگاه‌ها باید احساس مسئولیت در این رابطه داشته باشند و از ۳۰۰ نفری که از ابتدای سال در شهر تهران بر اثر تصادفات رانندگی جان باخته‌اند، نیمی از آنها موتورسوار بودند.

۸۰ درصد علت مرگ موتورسواران ضربه مغزی است

وی افزود: آمار دیگر این است که ۸۰ درصد از علت مرگ موتورسواران در تصادفات رانندگی، ضربه مغزی است که اگر ما این فرهنگ استفاده از کلاه ایمنی نهادینه شود می‌توان از مرگ این افراد جلوگیری کرد.

رییس پلیس راهور پایتخت این را هم گفت: ما در این مرحله قرار است سراغ پیک‌های موتوری برویم و حدود ۴۰۰ هزار در این زمینه تخمین زده می‌شود که اگر کلاه ایمنی استفاده کنند در کاهش مرگ و میر موثر است.

وی همچنین از رسانه‌ها درخواست کرد که پلیس راهور را در این امر خطیر یاری کنند.