تهران-ایرنا- تارنمای «الجزیره» در تحلیلی با اشاره به بحران‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی رو به گسترش در اروپا تاکید کرد: پاسخ رهبران اتحادیه اروپا به این بحران‌های فزاینده، ‌نادیده گرفتن علل اصلی آن و در عوض تمایل به گسترش جنگ و درگیر کردن ذهن اروپایی ها برای فراموشی مشکلات اصلی است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از الجزیره انگلیسی، نگرانی‌ها در مورد آینده اتحادیه اروپا مدتی است که افزایش یافته و کشورهای این قاره در چنگال بحران‌های عمیق‌ متعدد گرفتار شده اند.

این مقاله به هزینه‌های بالای زندگی، بحران مسکن و مهاجرت، رشد کُند اقتصادی، تغییرات اقلیمی و مهم‌تر از همه، بحران‌های سیاسی اعمال شده از سوی راست افراطی به عنوان مهمترین چالش‌های پیش روی اروپایی‌ها یاد کرده و نوشت: از منظر بین المللی، شاید مهم‌ترین چالشی که اتحادیه اروپا با آن مواجه است، ادامه جنگ در کشور اوکراین است که با وجود انتقال مداوم تسلیحات از اروپا و ایالات متحده به این کشور هیچ نشانه ای از بهبود و پایان درگیری را نشان نمی دهد.

در بخشی از این تحلیل آمده است: پاسخ رهبران سیاسی اتحادیه اروپا به این بحران‌های فزاینده، رسیدگی نکردن به علل ریشه‌ای آن‌ها و تمایل به جنگ افروزی بوده که دلیل آن هم در سیاست‌های نئولیبرالی مخربی است که آنها با آغوش باز پذیرفته اند.

بنابر این تحلیل، دلیل رویکرد سران اتحادیه اروپا برای تمرکز بیشتر به گسترش جنگ و امور نظامی تقویت این امید است که شاید چشم انداز جنگ بتواند به مردم اروپا کمک کند تا نگرانی‌های اصلی خود را فراموش کنند.

الجزیره با اشاره به گسترش پروپاگاندای ضدروسی که این کشور را بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت اروپا توصیف کرده و راه حل آن را شکست روسیه در برابر اوکراین معرفی می کند، افزود: با این استدلال تسلیحات اروپایی به اوکراین سرازیر شده‌ و کشورهای اتحادیه اروپا به تدریج برد خود را گسترش داده و سلاح‌های مرگ‌بارتر و مخرب‌تر بیشتری ارسال کرده اند.

این مقاله با اشاره به گسترش شعار «اقتصاد جنگی» در اروپا تاکید کرد: سران اتحادیه اروپا این باور را به شهروندان این قاره القاء کرده‌اند که اقدامات نظامی می‌تواند اقتصاد ضعیف اروپا را تقویت کند.

به نظر می رسد که رهبران اروپایی به طور فزاینده ای از ضرب المثل لاتین "اگر صلح می خواهید، برای جنگ آماده شوید" استقبال می‌کنند. اما مشکل «جنگ‌بازی برای صلح» این است که وجود سلاح‌های هسته‌ای، که می‌تواند تمدن بشری را از بین ببرد، معادله جنگ و صلح را به‌طور اساسی تغییر داده است.

در ادامه این مقاله آمده است: اتحادیه اروپا با همه اصرار خود بر حمایت از حقوق بشر، آزادی، دموکراسی و برابری، اساساً یک سازمان نئولیبرالی است که از حقوق ثروتمندان برای ثروتمندتر شدن محافظت می کند. سیاست اقتصادی نه بر اساس توجه به سلامت و رفاه شهروندان عادی اتحادیه اروپا، که با توجه به تامین سود شرکت‌ها شکل می گیرد. به همین دلیل است که دولت‌های رفاه در سراسر اروپا در حال شکست است، اشتغال به طور فزاینده ای متزلزل شده و قیمت غذا، آب و برق و مسکن برای بسیاری غیرقابل قبول است.

الجزیره در پایان تاکید کرد: جنگ افروزی، تسلیح و ایجاد یک مجتمع بزرگ و متحد صنعتی نظامی هیچ‌یک از مشکلات اروپا را حل نخواهد کرد. در مقابل، اتحادیه اروپا باید استراتژی های سیاسی، اجتماعی، آب و هوایی و اقتصادی خود را برای تمرکز بر ارزش های اجتماعی، دموکراسی مشارکتی، کثرت گرایی، رفاه، رشد پایدار، صلح و همکاری اصلاح کند.