به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و زیارت شهرداری قم در این برنامه با اشاره به برگزاری دومین رویداد ملی ایدهپردازی، نوآوری و کارآفرینی در مسیر زیارت با مشارکت شهرهای شاخص زیارتی، گفت: در قالب این رویداد ایدههای نوآورانه تجاریسازی شده و وارد بازار خواهد شد.
سید محمد موسویمنش با اشاره به اینکه علاقهمندان تا پایان آذرماه میتوانند آثار خود را در نشانی https://saghakhoneh.ir/ ثبت کنند، افزود: ایدههای خلاقانه در قالب این رویداد برندسازی خواهد شد.
وی تصریح کرد: هدایت، حمایت و کمک به تجاریسازی ایدههای نوآورانه، ترویج فرهنگ کارآفرینی و ایجاد کسبوکار حوزه فناوریهای گردشگری مذهبی، بازاریابی و بازارسازی شرکتهای مبتنی بر فناوری، ایجاد زنجیره تولید و اشتغالزایی و بسترسازی تولیدات متنوع و مبتنی بر فناوری با محوریت زائر و زیارت از اهداف اصلی این رویداد ملی است.
وی گفت: بهخاطر رویکردهای نامتعارف در تدوین برنامههای کوتاهمدت و بلندمدت، برنامههای توسعه شهری کمتر از ۲۵ درصد محقق میشود، در قالب این رویداد تلاش میشود تا توسعه گردشگری مذهبی بهجای تدوین بهوسیله مدیران ارشد در پشت درهای بسته، توسط مردم و فعالان حوزه زائر و زیارت با محوریت مسئلهمحوری تدوین شود تا امکان تحقق برنامههای بلندمدت در آن تحقق خوبی داشته باشد.
موسویمنش با تاکید بر اینکه در این رویداد ایدهها بهصورت مسئلهمحوری دنبال میشود، یادآور شد: تبدیل ایدهها به محصول و اجراییشدن آنها، هدف نهایی این رویداد است.
وی گفت: ایجاد حلقه وصل میان ایدهپردازان و مدیران شهری، شناسایی ایدههای نو، پرورش استعدادها از مرحله ایده تا نوآوری، توانمندسازی و پیوست اقتصادی ایدهپردازان از اهداف مهم این رویداد است.
وی خاطرنشان کرد: ایدههای عمومی، طرح کسبوکار در قالب برگزاری "استارتاپ ویکند" و ارائه طرحهای ممتاز شهری باقابلیت اجرا سه محور اصلی در برگزاری این رویداد ملی است.
موسویمنش گفت: استقبال، اسکان، خدمات، سوغات و زائر از مباحث اصلی در خصوص ایدههای ارائه شده در رویداد ملی سقا خونه است.
نگاه درآمدی به "زیارت" خطرناک است
رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و زیارت شهر مشهد نیز در این برنامه با تاکید بر اینکه نباید نگاه درآمدی به موضوع زیارت داشته باشیم، گفت: هدف از برگزاری چنین رویدادهایی باید منجر به ارتقای فرهنگ میزبانی و خدماترسانی باشد.
جواد کیانینژاد ادامه داد: هدایت مسأله زیارت به فرهنگ گردشگری زیارت و دینی با توجه مختصات خاص گردشگری میتواند موضوع زیارت را به سمت درآمدزایی سوق بدهد که نگاه خطرناکی باشد.
وی ابراز کرد: در حال حاضر برای ماندگاری زائران در شهرهای زیارتی به سراغ توسعه مراکز گردشگری و تجاری رفتهایم که نوعی نگاه کاملاً درآمدزایی به موضوع زیارت است که جای نگرانی دارد.
کیانینژاد گفت: توسعه زیارت در شهرهای زیارتی باید بر اساس هویت و ذات زیارت باشد نه به بهانه توسعه زیارت به دنبال احداث طرحهای گردشگری و تجاری برویم که هیچ تناسبی با زیارت ندارد.
حضور سالانه ۱۲ میلیون مسافر در شهر طبس
رییس شورای اسلامی شهر طبس نیز گفت: طبس بهخاطر قرارگیری در محور مواصلاتی شرق کشور، سالانه میزبان ۱۲ میلیون زائر حرم حضرت امام رضا(ع)است.
محمدجواد راستینه ادامه داد: وجود ۷۶ درصد ذخایر زغالسنگ در طبس سبب شده تا این شهر به پایتخت زغالسنگ کشور شناخته شود.
وی عنوان کرد: بقعه امامزاده حسین بن موسی کاظم، از فرزندان موسی کاظم «ع» و از برادران امام علی بن موسیالرضا «ع» در طبس واقع شدهاست و یکی از مراکز مورد توجه مسافران و زائران میباشد.
هدف از رویداد ملی سقاخونه ارتقای فرهنگ میزبانی از زائران است
رییس اداره گردشگری و امور زیارتی شهرداری شیراز نیز دراین برنامه بیان کرد: رویداد ملی سقاخونه، میتواند در ایجاد ارتباط و تعامل بین شهرهای زیارتی در ارتقای فرهنگ میزبانی از زائران موثر واقع شود.
علی نیری ادامه داد: شیراز در کنار مشهد مقدس و قم سه شهر زیارتی مهم و اصلی در کشور است که سالیانه میزبان میلیونها زائر هستند.
وی خاطرنشان کرد: شهرداری شیراز تاکنون تولیدات متنوعی به زبانهای مختلف تولید کرده؛ ولی در مقایسه با شهرهایی مانند قم و مشهد در ابتدای مسیر است و به کمک این شهرها در مسیر توسعه زیارت نیازمند است.
نیری عنوان کرد: یکی از اشکالات کنونی در نظام شهرسازی شهرهای مذهبی، حذف و ناپدیدشدن نمادهای دینی مانند گنبد، مناره و غیره بهخاطر نوع کاربریهای اطراف حرمهای مطهر است.