یاسوج- ایرنا- "دیشموک" معروف به سرزمین رنج ها و گنج ها به عنوان محرومترین بخش کهگیلویه و بویراحمد آنچنان که باید زیرساخت های توسعه در آن وجود ندارد و اکنون مردم این دیار برای رفع مشکلات خود در همین آغاز راه، به عدالت محوری دولت چهاردهم امیدوار شده‌اند.

به گزارش ایرنا، دیشموک آخرین نقطه شهرستان کهگیلویه در مرز خوزستان است و این بخش سالهاست واژه محرومیت را با خود به همراه دارد ، بیکاری، آسیب های شدید اجتماعی، نبود امکانات زیرساختی و نداشتن راه ارتباطی واژه های نام آشنایی برای دیشموک است.

اگرچه در ۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی ،برای ایجاد زیرساخت های رفاهی این بخش تلاش های فراوانی صورت گرفته اما خدمات صورت گرفته در میان عمق محرومیت این مناطق گم شده است.

با وجود رودخانه‌های پرآب و زمین‌های وسیع و آب‌وهوای مطلوب، کشاورزی و دامداری اینجا همچنان بشدت سنتی است و حاصل آن بیشتر از مصرف خود مردم نیست.

این منطقه بر اساس آخرین سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیتی برابر با ۲۰ هزار و ۷۴۶ نفر داشته است. مردم این ناحیه غالباً از ایل بزرگ بهمئی سردسیر هستند که با گویش لُری صحبت می‌کنند و اغلب به دامداری مشغول‌اند.

دیشموک دارای ۱۰۱ روستا است که تعدادی از این روستاها در ۲۰ سال گذشته به‌دلایل خشکسالی، مهاجرت و دلایل دیگر ازجمله درگیری بین طایفه‌ای خالی از سکنه شده‌اند.

توسعه نیافتگی این بخش در حالیست که پتانسیل های لازم را برای توسعه دارد اما از ظرفیت های بالقوه آن در زمینه های گردشگری، آبهای روان، کشاورزی، معدن، دامداری و نیروی کار ارزان، توانمند و تحصیلکرده بخوبی استفاده نشده است.

این بخش قربانی برنامه های توسعه نامتوازن شده است و از سوی دیگر زخم خورده طرح های زخمی و ناتمامی است که مردم این مناطق برای تکمیل آن لحظه شماری می کنند.

مردم این بخش مطالبات مهمی در حوزه راه، آب، جاده، راه اندازی معادن، کشاورزی، گردشکری و موارد مشابه دارند که ایجاد آن ها زمینه را برای جبران بخشی از توسعه نیافتگی این منطقه محروم فراهم می کند.

بخشدار دیشموک در این رابطه گفت: مهمترین پروژه های بخش دیشموک شامل موضوع راه های روستایی شهر است که از دیشموک تا رودریش آجم، دیشموک تا سرگچ، دیشموک تا پای پره رودسمه، سرغل تا سرپر نعمت الهی، ده قاضی و امیر آباد، نسه طاویس تا شرنگ رنگ، دشتک تا لیراب، و سرتنگ لیراب، دیشموک تا قلعه رئیسی، دیشموک تا شهرستان صیدون است.

علی رضا نوروزی افزود: پروژه آب گندمکار در بخش دیشموک و چاروسا که در بخش دیشموک ۳۸ روستا دارای تنش آبی هستند و ۲۰ روز یکبار آب دریافت می کنند.

وی تاکید کرد: مسئله شهرستان شدن دیشموک موضوع مهم دیگری است که تمام کارهای آن از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری و مراحل نامه نگاری انجام شده است.

بخشدار دیشموک ابراز کرد: بهره برداری از پروژه پمپاژ رود سمه که در این پروژه هزار هکتار زمین دیم به آبی تبدیل می شود.

نوروزی عنوان کرد: راه اندازی معدن نیترات دیشموک که بر اساس آخرین آمارها، حجم ذخیره معدن نیترات دیشموک بیش از ۶۰۵ هزار تن با عیار آن ۸/۱ درصد برآورد شده است و پایداری این معدن حدود ۳۰۰ سال تخمین زده شده و بیش از ۴۰۰ نوع مشتقات در آن تولید خواهد شد.

وی ادامه داد: قطع و وصل مداوم برق نیازمند ایستگاه تقویت ولتاژ در مسیر دهدشت به دیشموک به خصوص در شهر دیشموک است و بازگشایی جاده های بین مزارعی شهر و بخش هم مورد تاکید است.

بخشدار دیشموک گفت: موضوع وجود دره های فصلی و اصلی روستاها و خود شهر دیشموک در مسیر از برگره تا دره دهاب و از خرسک تا گراب که نیازمند دیوار حائل و سیل بند است.

نوروزی بیان کرد: آسفالت نشدن ۳۸ روستای دیشموک که دهیار دارد و ۶۶ روستای اقماری بخش دیشموک و در هیچ روستایی طرح هادی ۱۰۰ درصد اجرا نشده است. همچنین آسفالت خیابان های شهر دیشموک ضرورت دارد.

وی اضافه کرد: گازکشی از بنه کلو تا سرگچ، از مورخانی تا رودریش بخش دیشموک در سرمای استخوان سوز این مناطق هم از مطالبات مردم است.

بخشدار دیشموک تاکید کرد: کمبود فضای آموزشی و اداری در سطح شهر و بخش که لزوم واگذاری زمین های منابع ملی و زمین های در اختیار راه و شهرسازی را به ادارات و مدارس شهر و بخش می طلبد.

نوروزی عنوان کرد: سکو گذاری ورزشگاه آزادی دیشموک و ایجاد چمن مصنوعی در روستاهای بخش با توجه به علاقه مندی جوانان به امر ورزش هم ضرورت دارد.

بخش دیشموک با ۲۳ هزار نفر جمعیت و ۸۵ روستا در ۹۰ کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار دارد.دیشموک از محروم‌ترین بخش‌های کهگیلویه و بویراحمد است.