شیراز - ایرنا – ایجاد باغ مشاهیر فارس، ایده بنیاد نخبگان استان است که اگر در عمل با گره‌هایی مواجه شده اما به گفته رئیس این بنیاد، ساخت سردیس ۱۷ نفر از مفاخر فارس برای نصب در این باغ آغاز شده است.

رئیس بنیاد نخبگان فارس که به مناسبت نخستین هفته ملی نخبگان، میهمان ایرنا شد، اعلام کرد: پیشنهاد ما برای ایجاد باغ مشاهیر، تبدیل باغ مهرجوان به باغ نخبگان یا مشاهیر بود؛ محلی که اکنون نیز با نام بنیاد نخبگان شناخته می‌شود.

حبیب شریف افزود: می توان در همین باغ سردیس و مختصری از زندگی مفاخر استان را نصب کرد تا مردم در مراجعه به آن با سرآمدان استان خود بیشتر آشنا شوند.

او ادامه داد: این پیشنهاد را در شورای شهر شیراز نیز طرح کردیم و از آن دفاع کردیم اما هنوز مورد موافقت قرار نگرفته است.

با این حال، آنطور که رئیس بنیاد نخبگان فارس گفت، معاون فرهنگی شهرداری شیراز ایجاد باغ مشاهیر را اولویت کاری خود قرار داده و در جمع آوری رزومه نخبگان نیز پیگیری خوبی داشته است.

شریف اعلام کرد: اکنون زندگی نامه ۱۷ نفر مفاخر استان به صورت خلاصه تهیه شده و در اختیار شهرداری شیراز قرار گرفته تا برای نصب در باغی که در آینده ایجاد می‌شود مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته او قرار است سردیس ۱۷ فخر فارسی ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴ رونمایی شود، هر چند تا این لحظه مکان نهایی باغ مشاهیر مشخص نیست.

رئیس بنیاد نخبگان فارس گفت: این ۱۷ نفر موفق به دریافت جایزه علامه طباطبایی شده‌اند که بالاترین جایزه نخبگی در سطح ملی است.

قرار است سردیس ۱۷ فخر فارسی ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴ رونمایی شود، هر چند تا این لحظه مکان نهایی باغ مشاهیر مشخص نیست.

۱۷ سرآمد نخبگان فارس را بشناسیم

افسانه صفوی یکی از این سرآمدان و تنها بانویی است که قرار است سردیس او آرایه باغ مشاهیر فارس باشد. صفوی برگزیده جایزه علامه طباطبایی ایران و برنده جایزه دانشمند شیمی (جایزه پروفسور عبدالسلام TWAS) از کشور ایتالیا است، استاد نمونه کشوری و محقق نمونه شیمی تجزیه و برگزیده انجمن شیمی و مهندسی شیمی ایران شده و نشان دانش را هم دارد.

این بانوی دانشمند تنها بانوی ایرانی بذیرفته شده در آکادمی علوم جهان سوم (TWAS) و در میان یک درصد برتر دانشمندان جهان است، پژوهشگر نمونه کشوری شده و مدال افتخار (Medal Lecture ) را از آکادمی علوم جهان برای کشورهای در حال توسعه (TWAS) کسب کرده و برنده اولین دوره برگزاری جایزه "زنان در علم" است.

سید علی ملک حسینی از پزشکان برجسته ایرانی و پدر پیوند کبد ایران است. ملک حسینی یکی دیگر از ۱۷ نخبه فارسی است که موفق شده جایزه علامه طباطبایی را کسب کند.

حبیب فیروزآبادی از دانشمندان یک درصد برتر بین المللی اعلام شده ISI در شیمی آلی است و موفق شده جایزه علامه طباطبایی را کسب کند. او برنده چهره ماندگار ایران هست و عنوان استاد برجسته تحقیقات ملی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری را هم در کانامه دارد.

فیروزآبادی شیمی دان برجسته انجمن شیمی و مهندسی ایران است و موفق شده بورس تحصیلی تبادل آکادمیک آلمان (DAAD)را هم کسب کند.

علیرضا سپاسخواه یکی دیگر از ۱۷ سرآمد نخبگی فارس است که جزء ۱% دانشمندان پر استناد جهانی در رشته علوم آب است و موفق شده به جایزه علامه طباطبایی نیز دست‌یابد.

سپاسخواه موسس مرکز مطالعات خشکسالی در دانشگاه شیراز برای مقابله مدیریتی با خشکسالی در مزارع و طراح روش خاص کشت در مزرعه برای مدیریت بهتر و استفاده از آب شور برای گیاهان زراعی است، او برنده جایزه کتاب سال وزارت ارشاد و برنده جایزه کتاب منتخب انجمن آبیاری ایران است و عنوان‌های استاد نمونه پژوهشی کشوری و محقق برجسته وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشمند برجسته جهان اسلام را هم در کارنامه دارد.

رضا ملک‌زاده پزشک برجسته کشور در رشته گوارش و کبد است که از کازرون فارس برخاسته و چهره ماندگار کشور است و حالا قرار است سردیس او در باغ مشاهیر یا نخبگان فارس نصب شود.

او نیز که سابقه درخشانی در علم پزشکی دارد، موفق شده بالاترین جایزه ملی کشور یعنی جایزه علامه طباطبایی را نیز کسب کند.

مرتضی خوشخوی از سرآمدان علوم باغبانی کشور است، برگزیده جایزه علامه طباطبایی و دارنده مدال انجمن بین المللی علوم باغبانی است و عنوان استاد نمونه و سرآمد آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را هم در کارنامه دارد.

خوشخوی موفق شده جایزه کتاب سال ۱۳۸۲ را هم ازآن خود کند و مولف و مترجم برگزیده دانشگاه شیراز است.

علی‌اصغر خدادوست چشم پزشک بلند آوازه کشور از دیگر نخبگان سرآمد استان فارس است که قرار است سردیس او در باغ مشاهیر فارس بنشیند؛ او نخستین و تنها دستیار خارجی چشم‌پزشکی دانشگاه جان هاپکینز آمریکا(۱۳۴۱) و بهترین دستیار مرکز چشم‌پزشکی ویلمر (۱۳۴۳–۱۳۴۶) است، اولین پیوند موفقیت‌آمیز قرنیه در سال ۱۳۴۶ را به نام خود ثبت کرده و چندین سال متناوب از سوی شخصیت‌های برجسته چشم‌پزشکی آمریکا به عنوان بهترین جراح قرنیه در دنیا توسط معرفی شده‌ است.

زنده‌یاد خدادوست دریافت عنوان محقق برتر و دریافت جایزه چهره ماندگار چشم‌پزشکی از آمریکا را در کارنامه دارد و انجمن علمی چشم‌پزشکی ایران نیز در سال ۱۳۹۲ از طرف کمیسیون ملی یونسکو-ایران برای او نکوداشتی برگزار کرد.

او که استاد بخش چشم‌پزشکی دانشگاه شیراز بوده، ۴۰ مقاله ایندکس شده جهانی را منتشر کرده و در تبادل یک نفر از دستیاران چشم‌پزشکی ایرانی و چهار نفر از دانشگاه جان هاپکینز برای فراگیری دانش‌های بالینی و تجربه‌های علمی و تجربه در اعمال جراحی یکسال مربی و یکسال استادیار بخش چشم‌پزشکی دانشگاه جان هاپکینز و ۱۲ سال نیز به عنوان استاد مدعو در بخش چشم‌پزشکی دانشگاه جان هاپکینز آمریکا فعال بوده است.

عبدالوهاب البرزی از دیگر سرآمدان پزشکی کشور است که جایزه علامه طباطبایی را هم در کارنامه دارد.

او پزشک نمونه اطفال کشور است و عنوان استاد،محقق و مولف نمونه کشور در سومین جشنواره رازی را نیز در کارنامه حرفه‌ای خود دارد.

کرامت‌الله ایزدپناه نیز از سرآمدان کشور در ویروس‌شناسی گیاهی است که برگزیده جایزه علامه طباطبایی شده و عضو آکادمی علوم جهان برای پیشرفت علم درکشورهای در حال توسعه ( TWAS) است.

او برگزیده نخستین کنگره خانه کشاورز و برگزیده مقام نخست تحقیقات بنیادی شانزدهمین جشنواره خوارزمی است.

محمدمهدی علیشاهی یکی دیگر از دانشمندان فارسی است که برنده جایزه علامه طباطبایی شده و با فعالیت‌هایی شاخص در مهندسی میکانیک، یکی از ۱۵ دانشمند برتر در ارتباط با جامعه و صنعت کشور است.

علیشاهی موسس بزرگترین آزمایشگاه تونل باد در حد صوت خاورمیانه در دانشگاه شیراز است و کسب جایزه خواجه نصیر طوسی به عنوان پیشکسوت هوا فضا از انجمن هوا فضای ایران را نیز در کارنامه دارد.

ناصر ایرانپور یکی دیگر از ۱۷ سرآمد علمی فارس است که در میان یک درصد دانشمندان برتر جهان در رشته شیمی آلی نیز جای گرفته است.

ایرانپور یکی از دانشمندان برگزیده جایزه علامه طباطبایی و دانشمند منتخب جهان اسلام است که به عنوان شیمیدان برجسته کشوری و منتخب انجمن شیمی و مهندسی شیمی ایران نیز معرفی شده است. او جایزه‌های پیشرو در تحقیقات شیمی ایران و جشنواره خوارزمی را هم کسب کرده است.

هاشم شرقی شیمیدان برجسته و استاد نمونه کشوری است که قرار است سردیس او در باغ نخبگان یا مشاهیر فارس نصب شود. این نخبه فارسی برگزیده جایزه علامه طباطبایی است و در میان دانشمندان جهانی در نمایه موسسه اطلاعات علمی (ISI) جای دارد.

زندهیاد شرقی که موسس دوره دکتری شیمی در دانشگاه شیراز است از پژوهشگر دارای مقاله پر استناد موسسه اطلاعات علمی (ISI) به شمار می‌رود.

ضیاالدین بنی هاشمی گیاهپزشک برجسته فارسی است که موفق شده جایزه علامه طباطبایی را کسب کند. او برنده هفدهمین جایزه بین المللی خوارزمی برای تحقیقات پایه است.

محمود یعقوبی یکی دیگر از سرآمدان فارس است که قرار است مردم در بازدید از باغ مشاهیر فارس بیشتر با او آشنا شوند؛ یعقوبی برگزیده جایزه علامه طباطبایی و جزودانشمندان یک در صد برتر جهانی در رشته مهندسی میکانیک است.

او که چهره ماندگار کشور نیز لقب گرفته، برنده جایزه سازمان کنفرانس اسلامی و بهترین طرح ۳۰ سال پس از انقلاب در استان فارس است و عنوان استاد نمونه کشور وزارت علوم، کسب جایزه آبادی و جایزه کتاب سال را در کارنامه دارد.

محمد نمازی چهره نام آشنای شیرازی، یکی دیگر از سرآمدان فارسی است؛ او برگزیده جایزه علامه طباطبایی است و به عنوان استاد نمونه کشوری، جایزه خود را از رئیس جمهور وفقت دریافت کرده است.

نمازی از پژوهشگران پراستناد ایران در رشته حسابداری است و لقب "اولین استاد حسابداری ایران" بعد از انقلاب اسلامی را دارد، او موفق شده جایزه سازمان پژوهش های علمی کشور و جایزه و عنوان مشاهیر حسابداری ایران از انجمن حسابداری ایران را هم کسب کند.

فرید مُر، زمین‌شناس برجسته کشور، یکی دیگر از نخبگان فارسی است که در میان ۱۷ مفاخر استان جای گرفته است؛ این زمین‌شناس برجسته کشور برگزیده جایزه علامه طباطبایی شده و کتاب‌های او برگزیده کتاب سال و کتاب تشویقی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی شده است.

این زمین‌شناس اقتصادی برجسته کشور، که ۲ دوره نیز رئیس انجمن زمین‌شناسی ایران بوده، موفق به کسب عنوان پژوهشگر نمونه دانشکده- پژوهشگر نمونه ارتباط با صنعت نیز شده است.

عزت‌الله کرمی استاد نمونه کشوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در رشته ترویج و آموزش کشاورزی از دیگر سرآمدان علمی فارس است که موفق به جایزه علامه طباطبایی شده است.

کرمی موفق به کسب جایزه انجمن اکولوژی آمریکا و جایزه بین المللی کشاورزی و محیط زیست سازمان اکو شده و عضو وابسته فرهنگستان علوم ایران است.