یاسوج - ایرنا - کارشناسان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به پیش بینی ها در خصوص باران های کمتر از نرمال پاییز امسال در این استان از بهره برداران حوزه زراعت درخواست می کنند تا نسبت به استفاده از کودهای پتاس اقدام کنند.

به گزارش ایرنا،صاحب نظران حوزه کشاورزی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از نهاده کشاورزی کود مصرفی بهره برداران در کهگیلویه وبویراحمد به اوره اختصاص دارد تاکید می کنند امسال به علت مزایای کود پتاس در کمک به مصرف کم آب نیاز است تا بهره برداران از این کود استفاده کنند.

آنان با یادآوری اینکه پتاسیم به همراه نیتروژن و فسفر به عنوان عناصر اساسی برای رشد و نمو گیاه محسوب می شود می گویند که استفاده از کودهای غنی از این سه عنصر تضمینی برای رشد گیاه است.

کارشناسان جهاد کشاورزی استان بر این باور هستند این کود حاوی عنصر پتاسیم است که مقاومت ریشه را افزایش داده و باعث افزایش جذب مواد مغذی از خاک می شود و همچنین، در کیفیت و طعم محصول نیز تاثیر چشمگیری دارد.

صاحب نظران جهادکشاورزی کهگیلویه وبویراحمد تاکید می کنند:گیاهانی که از کمبود این ماده رنج می برند، در مقابل خشکسالی، رطوبت و آب زیاد از حد، تغییرات دمایی، آفات و بیماری ها مقاومت بسیار کمتری در مقایسه با گیاهانی که سطح مناسبی از این عنصر را دارند، از خود نشان می دهند.

ضرورت استفاده از کود پتاس در دوران کم بارانی

مدیرشرکت حمایتی کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد می گوید: کودهای پتاس که در انواع پتاسیم کلرید، پتاسیم سولفات، پتاسیم نیترات،پتاسیم فسفات و پتاسیم منیزیم به صورت یارانه ای در اختیار کشاورزان قرار می گیرد به علت خاصیت آن در حفظ رطوبت خاک گزینه بسیار مناسبی برای استفاده در دوران کم بارانی مانند پاییز است.

علی لاهوتی اضافه کرد:تمامی کود هایی پتاس به صورت محلول در آب استفاده می شوند.

وی خاطرنشان کرد:در مواردی که سطح مورد استفاده بزرگ باشد از روش پاشیدن بر روی سطح استفاده می شود که در این روش کود را قبل از شخم زمین بر روی آن پاشیده و سپس زمین را شخم می زنند.

لاهوتی عنوان کرد:شخم باعث می شود که کود در لایه های مختلف خاک قرار گرفته و ریشه گیاه به آن دسترسی داشته باشد.

وی تصریح کرد:با توجه به اهمیت استفاده از کودهای مختلف برای بهبود کیفیت محصولات تولیدی یارانه در نظر گرفته شده دولت برای کودهای پتاسه و فسفاته بیشتر از سایر محصولات است.

وی بیان کرد: ۵۰ درصد از قیمت تمام شده کودهای اوره و ۷۰ درصد از کودهای پتاسه و فسفاته به صورت یارانه از سوی دولت تامین می شود.

قیمت هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی کود اوره سه میلیون و ۹۵۰ هزار ریال،کود سولفات آمونیوم سه میلیون و پانصد هزار ریال، سوپرفسفات تریپل هفت میلیون و ۱۵۰ هزار ریال، سولفات پتاسه هشت میلیون و ۱۲۰ هزار ریال، کلرور پتاسیم هفت میلیون و ۴۷۵ هزار ریال تعیین شده است.

میزان کود اختصاص یافته به کهگیلویه و بویراحمد

مدیرشرکت حمایتی کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد گفت: توزیع ۲۸ هزار تن کود یارانه ای در انواع اوره، پتاسه و فسفاته برای توزیع در سال جاری هدفگذاری شده است.

وی بیان کرد: ۵۰ درصد از قیمت تمام شده کودهای اوره و ۷۰ درصد از کودهای پتاسه و فسفاته به صورت یارانه از سوی دولت تامین می شود.

مدیرشرکت حمایتی کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد:از ابتدای سال جاری تاکنون ۶ هزار و ۳۰۰ تن انواع کود یارانه ای در استان توزیع شده است.

لاهوتی خاطرنشان کرد:ابتدای سال جاری تاکنون پنج هزار و ۳۸۴ تن کود ازته، ۶۴۰ تن کود فسفاته و ۲۸۱ تن کود پتاسه بین کشاورزان توزیع شده است.