مشهد-ایرنا- مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: ۱۱۵ تن گوشت قرمز غیر بهداشتی در نیمه نخست امسال از ورود به چرخه مصرف در استان جلوگیری شد.

به گزارش ایرنا، دکتر جواد اعلمی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته دامپزشکی در جمع خبرنگاران افزود: در این مدت طبق گزارش‌های ثبت شده ۲۶ هزار تن گوشت قرمز مورد تایید از طریق کشتارگاه ها و مراکز عرضه گوشت در استان خراسان رضوی وارد بازار مصرف شده است.

وی بیان کرد: در کشتارگاه‌های طیور نیز ۱۴۵ تن فرآورده های غیرقابل مصرف جمع آوری و معدوم شده است.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: ۹۱ واحد متخلف نیز شامل مراکز عرضه فراورده های دام و طیور در این استان پلمپ شده است.

وی با اشاره به اینکه اینکه اقتصاد دامپروری و بهداشت دام یکی دیگر از حوزه های فعالیت و وظایف دامپزشکی خراسان رضوی است، اظهار کرد: سرمایه دامی به عنوان سرمایه های زایا در اقتصاد کشور مطرح هستند، به طور قطعی هر دام می تواند در فرآیند کشتار و توزیع تعداد ۵۰ شغل ایجاد کند.

اعلمی افزود:کشتارگاه های دام و طیور هر شب ۵۰۰ میلیارد ریال گردش مالی دارند که فعالیت های آنان در حوزه تامین غذایی مردم بسیار مهم است.

وی بیان کرد: سالانه ۳۰ میلیون نوبت سر واکسیناسیون برای جمعیت ۶ میلیون راس دام در استان خراسان رضوی انجام می‌شود.

تهدید سلامت افراد جامعه با افزایش سگ‌های ولگرد

مدیر کل دامپزشکی با اشاره به اینکه غذادادن به سگ های ولگرد در اصل موجب تشدید معضل افزایش جمعیت این گروه سگ ها می شود، اظهار کرد: مردم باید این آموزش را فرا بگیرند که در صورت افزایش جمعیت این سگ ها در اصل تهدید و خطر برای سلامتی انسانها افزایش می یابد.

وی تاکید کرد: تشکیل کارگروه مدیریت و کنترل سگ های بلاصاحب در استان خراسان رضوی باید بسیار زودتر صورت می گرفت تا می توانستیم جلوی معضل افزایش جمعیت سگ ها را بگیریم.

اعلمی با بیان اینکه بیش از ۸۰۰ بیماری مشترک بین دام و انسان وجود دارد، گفت: حوزه دامپزشکی و متخصصان در این زمینه بسیار موثر و نقش آفرین هستند.

رییس دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی نیز در این نشست بیان کرد: ۱۴ مهر به عنوان روز دامپزشکی نام‌گذاری شده است و نشان از اهمیت وظیفه و جایگاه این حوزه دارد.

عباس پرهام بیان کرد: ورودی و دانش آموختگان دانشکده دامپزشکی مشهد در دوره دکترای عمومی در ۲ نوبت شبانه و روزانه، سالانه ۸۰ نفر و در بخش کارشناسی بین ۲۰ تا ۳۰ نفر است.

۱۴ تا ۲۰ مهرماه هفته دامپزشکی در کشور نامگذاری شده است.