تهران بزرگ - ایرنا - سخنگوی شهرداری تهران درباره پروژه بازآفرینی محله نفرآباد در مجاورت حرم عبدالعظیم حسنی(ع) پایتخت جزییاتی ارایه کرد و گفت: اکنون این محله در راستای اقدامات مربوط به نوسازی بافت فرسوده پیشرفت ۷۰ درصدی دارد.

عبدالمطهر محمدخانی روز دوشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا درباره اهمیت محله نفرآباد در تهران اظهار کرد: این محله به عنوان یکی از محله‌های اصیل ایرانی در مجاورت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) واقع شده، قدمتی چند صد ساله دارد که مربوط به دوران صفویه و قاجار است. از این رو مدیریت شهری تهران حفظ و بازسازی محلات قدیمی با عقبه تاریخی پربار را وظیفه خود می‌داند.

وی افزود: تا پیش از دوره ششم مدیریت شهری هیچ مجور ساخت و سازی برای محله نفرآباد صادر نشده بود، این محله از دهه ۵۰ بدون هیچ‌گونه بازسازی یا نوسازی به محلی برای تجمع معتادان متجاهر و اتباع غیرمجاز تبدیل شده و تضمین امنیت شهروندان در این محدوده با چالش مواجه بود.

محمدخانی با اشاره به آغاز پروژه بازآفرینی محله نفرآباد ادامه داد: اسفندماه سال ۱۴۰۰ با تصویب کمیسیون ماده پنج و همکاری سازمان نوسازی شهر تهران مجوز ساخت‌ و ساز در این منطقه صادر شد.

وی اضافه کرد: همزمان با آغاز عملیات اجرایی این پروژه، ساماندهی محله نفرآباد از معتادان و اتباع غیرمجاز شروع شد در همین راستا امنیت و آرامش به این محدوده بازگشت و ۴۶ پروژه خدماتی و مسکونی توسط شهرداری تهران برای ساکنان این منطقه کلید خورد.

رییس مرکز ارتباطات و اموربین‌الملل شهرداری تهران درباره جزییات پروژه‌های محله نفرآباد گفت: ۱۱ پروژه خدماتی مانند ساخت مهدکودک، پارکینگ، زائرسرا، مرکز توانمندسازی زنان، مراکز خرید، نانوایی و زمین ورزش برای شهروندان در این محدوده احداث شده که این پروژه‌ها به پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۰ درصد رسیده است.

وی با اشاره به ۳۵ پروژه باقی‌مانده دیگر نیز در این محله یادآور شد: با در نظر گرفتن مساله مسکن استطاعت‌پذیر برای اقشار کم‌درآمد در این محدوده، شهرداری تهران اقدام به بازسازی و ساخت ۳۵ پروژه مسکونی با استفاده از تکنولوژی‌های نوین در محله نفرآباد کرده است.

سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه در نوسازی پروژه‌های مسکونی محله نفرآباد مساله حفظ اصالت و معماری تاریخی این محله مورد توجه قرار گرفته است، تاکید کرد: استفاده از امکانات به روز مانند پنل‌های خورشیدی، معماری سبز، پساب فاضلاب در نوسازی و ساخت مسکن این محدوده انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به مجاورت محله نفرآباد با حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اهمیت تامین امنیت و بازسازی آن دوچندان می‌شود. مدیریت شهری تهران تلاش می‌کند تا با احداث پروژه‌های مختلف در این منطقه علاوه‌ بر حفظ اصالت به احیای محله و ایجاد مراکزی برای درآمدزایی ساکنان محله بپردازد.