بجنورد- ایرنا- مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی گفت: سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی به دهیاری‌های استان در نیمه نخست سالجاری تخصیص یافت.

صادق رمضان زاده روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: همچنین امسال یکهزار میلیارد ریال تسهیلات کم بهره برای مشاغل خرد خانگی در سالجاری به روستاییان استان اختصاص یافت که در مرحله ثبت نام و پرداخت است.

وی افزود: ۴۳۰ هزار متر مربع زیرسازی و آسفالت معابر روستایی از ابتدای امسال تاکنون انجام شد.

مقاوم سازی ۱۸ هزار واحد مسکونی روستایی

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی با بیان اینکه ۶۲ درصد از ۱۰۲ هزار واحد مسکونی روستایی در سطح استان مقاوم سازی شده است، تصریح کرد: طی چند سال اخیر حدود ۱۸ هزار واحد مسکونی در سطح روستاهای استان مقاوم سازی شده است.

وی گفت: خراسان شمالی دارای ۷۳۱ روستا است که در طرح هادی در ۵۷۲ روستا انجام و در ۲۱۹ روستا نیز بازنگری شده است.

رمضان زاده با بیان اینکه ۷۹.۳ درصد از روستاهای استان از راه آسفالته برخوردار هستند، افزود: بیش از ۳۵۰ کیلومتر راه روستایی در پنج سال اخیر بهسازی و آسفالت شده است.

بهره مندی ۹۶ درصد از روستاهای استان از اینترنت

وی تصریح کرد: ۹۶ درصد از روستاهای سطح استان دارای اینترنت پرسرعت و همچنین ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از نعمت برق برخوردار هستند.

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی افزود: امسال جشن پایان گازرسانی در روستاهای استان برگزار شد و اکنون تمام روستاهای استان از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

وی گفت: همچنین ۷۱۸ روستای استان تحت پوشش آب و فاضلاب قرار دارند که در این راستا بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر خط انتقال و بیش از سه هزار کیلومتر شبکه توزیع انجام شد.

رمضان زاده خاطرنشان کرد: از ابتدای تاسیس استان تاکنون ۵۳۶ مدرسه در روستاهای استان ساخته، بازسازی و مقاوم سازی شده است و یکهزار و ۹۱۲ کلاس درس با زیربنای بیش از ۱۶۵ هزار مترمربع ساخته شده است.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.