تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۲

بجنورد- ایرنا- تلاش گردو چین‌های خراسان‌شمالی برای جمع آوری دسترنج خود بدون رعایت نکات ایمنی هرساله موجب مرگ و یا مصدومیت شماری از آنها می‌شود و این وضعیت تبدیل به معضلی در استان شده است.

به گزارش ایرنا، این روزها فصل چیدن چهار هزار تن گردو در خراسان شمالی است و متاسفانه این فصل تلفاتی به وسعت یک تصادف زنجیره ای و یا حادثه ای بزرگ دارد.

تلفاتی که به خاطر بازیگوشی یا سهل انگاری نیست بلکه به دلیل استفاده از روش‌های سنتی و رعایت نکردن اصول ایمنی اولیه رخ می‌دهد و حتی به قیمت جان باغدار تمام می شود.

براساس اعلام علوم پزشکی خراسان‌شمالی ۴۰ نفر در فصل برداشت گردو امسال تاکنون در استان مصدوم شدند و یک نفر نیز جان خود را از دست داده است.

گرچه برای کاهش حوادث ناشی از برداشت گردو روش‌های مکانیزه در جهان رایج شده اما روش‌های سنتی همچنان حرف اول را میان گردوکاران خراسان شمالی می‌زند به گونه ای که هنوز برخی بدون رعایت نکات ایمنی از درختان بالا می روند و با همان چوب‌های بلند، گردوها را از درختان جدا می کنند.

این در حالی است که گاهی بلندی درخت‌، کم‌تجربگی افراد و پوشیدگی درخت از داخل دست به‌دست هم می‌دهد و سقوط‌های هولناکی برای باغداران رقم می‌ زند.

۴۰ مصدوم و یک فوتی

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می گوید: ۴۰ نفر از ابتدای فصل برداشت گردو تاکنون در استان بر اثر گردو تکانی و سقوط از درخت مصدوم شدند.

دکتر تقی دولت آبادی می افزاید: از این تعداد؛ ۳۶ نفر به بیمارستان های خراسان شمالی اعزام و چهار نیز در محل درمان شدند.

وی ادامه می دهد: یک نفر نیز به تازگی در شیروان بر اثر سقوط از درخت گردو جان خود را از دست داد.

دولت آبادی می گوید: بیشترین مصدوم ها مربوط به شهرستان های بجنورد، شیروان و سملقان بوده است.

راهکارهای کاهش سقوط از درخت

وی با تاکید بر اینکه باغداران باید از روش های ایمن برای گردو تکانی استفاده کنند، می گوید: استفاده از روش‌های سنتی همه ساله موجب مرگ و مصدومیت شمار زیادی از گردو تکان ها در فصل برداشت این محصول می‌شود.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح می کند: استفاده از روش های نوین برای برداشت گردو همچون سرشاخه کاری می تواند نقش موثری در پیشگیری از این سوانح داشته باشد.

وی پوسیدگی شاخه های درخت و رعایت نکردن نکات ایمنی را مهمترین دلیل سقوط از درختان گردو می داند و می گوید: باغداران معمولا هنگام جمع آوری گردو از کارگران ماهر استفاده نمی کنند و متاسفانه شاهد مصدومیت های زیادی بر اثر سقوط از درخت هستیم.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می افزاید: در واقع جمع آوری گردو بدون رعایت نکات ایمنی و سقوط از درخت موج شکستن دست و پا و یا آسیب‌های نخاعی به باغداران می شود.

دولت آبادی ادامه می دهد: استفاده از کمربند مهاری و تجهیزات و نردبان‌های مناسب، کلاه ایمنی، کفش مناسب میزان حوادث احتمالی را کاهش می‌دهد.

وی به باغداران توصیه کرد، هنگام سقوط از درخت، آرامش خود را حفظ کنند و سریعا با شماره ۱۱۵ تماس بگیرند.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی از قطب های تولید گردو در کشور است و بیشترین سطح زیر کشت این محصول مربوط به شهرستان شیروان با یکهزار و ۲۸۵ هکتار و شهرستان های بجنورد، اسفراین و مانه و سملقان از دیگر مناطق دارای گردو است.