ایلام - ایرنا - مدیرکل تعاون روستایی استان ایلام با بیان اینکه در سال گذشته ۶۰ هزار تن ذرت علوفه ای از مزارع استان برداشت شد، گفت: امسال پیش بینی می شود بیش از ۱۰۰ هزار تن از این محصول در استان تولید شود.

"حمیدرضا شکری" روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه در نوبت کشت تابستانه امسال پنج هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان ایلام زیر کشت محصول ذرت علوفه‌ای رفته است، اظهار کرد: کشت ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار ذرت علوفه‌ای در پاییز امسال که بخشی از راهبرد کلی برای افزایش تولیدات دامی و کشاورزی است نیز در دستور کار قرار دارد.

وی تصریح کرد: در راستایی اجرای کشت بهینه از منابع آب اضافی استان، کشت دوم در سطح یک هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان در سال گذشته و ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار نیز در سال جاری از طریق تعاون تولید روستایی استان عملیاتی شده است.

مدیرکل تعاون روستایی استان ایلام با اشاره به ساماندهی تعاونی های تولید طرح “سامانه گرمسیری” در بخش کشاورزی استان، گفت: سامانه گرمسیری یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های توسعه‌ای استان در حوزه کشاورزی به شمار می‌رود که ظرفیت بالایی برای رشد اقتصادی منطقه ایجاد خواهد کرد و استفاده از طرح‌های آب و خاک در سطح ۲۸ هزار هکتار از اراضی تحت پوشش این سامانه در استان به افزایش و کیفیت تولید محصولات کشاورزی کمک می‌کند.

شکری از تدوین و اجرای ۵۵ طرح کشاورزی با تسهیلات ویژه بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد ریال برای توسعه زیر بخش‌های کشاورزی و روستایی استان خبر داد و افزود: ماهیت و هدف اصلی تعاون روستایی، خدمت به روستاییان و بهبود شرایط زندگی آنهاست.

وی اظهار کرد: اتحادیه مرغداران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تشکل‌های تعاونی در استان است که هر ماه یک میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه معادل سه میلیون و ۵۰۰ هزار کیلوگرم گوشت مرغ را به بازار استان ارائه می‌کند.

مدیرکل تعاون روستایی استان ایلام با اشاره به تشکل اتحادیه زنبورداران در استان، خاطرنشان کرد: این اتحادیه با داشتن ۱۸۰ هزار کلنی زنبور، سهم قابل توجهی در تولید عسل استان دارد.

شکری یادآور شد: تشکل‌های زنان روستایی استان نیز با چهار تشکل فعال در زمینه‌های متنوعی از جمله صنایع دستی، تولید محصولات روستایی و توانمندسازی زنان فعالیت دارد و به تقویت نقش زنان در اقتصاد روستایی و افزایش اشتغال‌زایی کمک می‌کند.

وی گفت: بیش از ۱۶۰ میلیارد ریال برای افزایش ظرفیت انبارها و نوسازی زیرساخت‌های ذخیره‌سازی محصولات کشاورزی تأمین شده است که این اقدام به افزایش کارایی و آمادگی برای انجام پروژه‌های بزرگ‌تر کمک خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، در استان ایلام ۱۰ محصول زراعی شاخص شامل گندم، جو، برنج و شلتوک، ذرت، حبوبات، کنجد، چغندر، کلزا، گیاهان علوفه‌ای، انواع سبزی و صیفی کشت می‌شود که گندم، گیاهان علوفه‌ای، سبزی و صیفی بیشترین تولید را به خود اختصاص داده‌اند که از لحاظ استراتژیکی کشت گندم، کلزا و جو اهمیت دارد و البته تولید گیاهان علوفه‌ای نیز به عنوان نهاده دامی مهم است.

کل اراضی کشاورزی استان ایلام تا سال گذشته ۳۳۶ هزار و ۳۶۵ هکتار است که سهم میزان اراضی آبی ۱۱۷ هزار و ۱۴۴ هکتار، دیم‌زارها ۲۱۹ هزار و ۲۲۰ هکتار، اراضی زیر کشت ۲۳۵ هزار و ۶۹۷ هکتار، باغات پنج هزار و ۸۲۶ هکتار و سطح آیش ۹۴ هزار و ۸۴۱ هکتار است.

در ایلام ۱۶ هزار و ۶۸ تن انواع محصولات باغی از جمله ۱۳ هزار و ۴۲۸ تن انگور، زیتون یک هزار و ۲۸۹ تن، یک هزار و ۳۵۱ تن گردو و ۱۶۷ میلیون شاخه گل نرگس تولید شده است.