ساوه - ایرنا - رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ساوه از ثبت دو باب آپارتمان به عنوان وقف جدید توسط یک بانوی ساوجی به ارزش حدود ۵۰ میلیارد ریال در این شهرستان خبر داد.

حجت‌الاسلام اکبر رجبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا این آپارتمان ها با نیت هزینه در امور عام المنفعه اظهار کرد: در شهرستان ساوه بیش از ۳۰۰ موقوفه وجود دارد که ۷۰ مورد آن دارای تولیت خاص و بیش از ۲۳۰ مورد نیز در تولیت اداره امور اوقاف است.

وی اضافه کرد: عمده نیات واقفین ساوه در اکثر موقوفات شهرستان نیات مذهبی مانند عزاداری، روضه‌خوانی و همچنین نیات خیریه و امور اجتماعی مثل پرداخت آب بها نیازمندان است.

وی با بیان اینکه اداره اوقاف و امور خیریه ساوه امسال بیش از ۲۰ میلیارد ریال در حوزه اجرای نیات مذهبی و خیریه هزینه کرده است، افزود: در شهرستان ساوه ۷۴ بقعه متبرکه وجود دارد که بعضی از آنها شاخص کشوری هستند و امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال در بحث عمرانی و حفظ و نگهداری برخی از این بقاع متبرکه هزینه شده است و بیش از ۳۰ میلیارد ریال نیز در بحث فرهنگی هزینه شده است.

حجت‌الاسلام رجبی ادامه داد: در شهرستان ساوه موقوفات جدید با نیات دارو و درمان، تحصیل نیازمندان، ازدواج و مسکن جوانان اولویت نیاز شهرستان است که امیدوارم واقفین و خیرین در این زمینه جهت دهی شوند و خود خیرین و واقفین می توانند تولیت و مدیریت امور مربوط به موقوفه را بر عهده بگیرند.

وی با اشاره به فعالیت سازمان اوقاف در چهار حوزه مختلف، اضافه کرد: در حوزه قرآنی تربیت حافظان و حمایت از برنامه های قرآنی و مراکز و موسسات قرآنی توسط سازمان انجام می شود؛ البته نهادهای مختلفی در این زمینه فعالیت می‌کنند و نقش اوقاف هم افزایی و نقش مکمل در این حوزه است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه ساوه مسابقات قرآنی را یکی از مهمترین برنامه های قرآنی سازمان اوقاف اعلام کرد و افزود: در سال جاری ۳۰۰ نفر از شهرستان ساوه در مسابقات قرآن و معارف شرکت کردند که ۵۰ نفر به مرحله استانی راه پیدا کردند و مقام آوردند و ژنج نفر نیز در مرحله استانی رتبه برتر شدند که در استان از ایشان تجلیل به عمل آمد.

او با بیان فعالیت های خیریه به عنوان یکی دیگر از وظایف سازمان اوقاف، گفت: در حوزه خیریه نیز سازمان اوقاف نقش هم افزایی و حمایتی دارد و علاوه بر برنامه های مستقل سازمان از برنامه های سایر نهادها در این حوزه حمایت می کند.

وی خاطر نشان کرد: در سال جاری در حوزه امور خیریه بیش از ۱۰ میلیارد ریال از محل اجرای نیت موقوفات و کمک خیرین و با کمک مراکز افق بقاع متبرکه در امور خیریه هزینه شده که این فعالیت ها در قالب بسته های معیشتی، پرداخت آب بها، تهیه آبسردکن و بسته های لوازم التحریر برای دانش آموزان کم برخوردار بوده که با هماهنگی نهادهای مربوطه بین جامعه هدف توزیع شده است.

حجت الاسلام رجبی با بیان اینکه اداره امور موقوفات و بقاع متبرکه به عنوان ۲ وظیفه دیگر سازمان اوقاف و امور خیریه است، افزود: با اولویت حفظ و صیانت از موقوفات و بقاع متبرکه، در یک سال اخیر بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال در حوزه عمرانی و حفظ و نگهداری موقوفات و بقاع متبرکه شهرستان هزینه شده است.

وی بیان کرد: در بحث دعاوی حقوقی و اخذ اسناد مالکیت موقوفات هم پرونده های مختلفی در حوزه قضایی و حقوقی در جریان بوده که بیش از ۲۰ پرونده به صدور حکم منتهی شده و در حوزه اسناد مالکیت نقشه برداری و صدور سند برای بسیاری از موقوفات صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در بحث هزینه تاکید بر هزینه در عمران و آبادانی موقوفات و بقاع متبرکه داریم، تصریح کرد: ساوه کریدور غرب به شرق و در شاهراه اصلی و مسیر راه کربلا واقع شده و با توجه به اینکه ظرفیت بقاع متبرکه و موقوفات این شهرستان فراتر از اینهاست، باید درآمد آنها تاثیرگذار و در خدمت مردم و نظام باشد؛ بعنوان مثال بقعه امامزاده سید اسحاق (ع) ظرفیت و قابلیت احداث درمانگاه، مرکز و مجتمع خدماتی و رفاهی یا زائرسرا و سالن ورزشی و مهد قرآنی و اقامتگاه برای اسکان مسافران را دارد که تلاش می کنیم این ظرفیت بالقوه را در خدمت آبادانی شهر و خدمت به مردم فعال کنیم.