ایلام - ایرنا - مجموعه پتروشیمی ارغوان گستر ایلام ظرف سه ماه آینده تکمیل و وارد مدار می‌شود، موضوعی که موجب جهش دوم در صنعت پتروشیمی این استان، افزایش ظرفیت تولید و تأمین خوراک پالایشگاه و پتروشیمی تنوع محصولات و توسعه صنایع پایین‌دستی نیز می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان مرزی ایلام یکی از استان‌های برخوردار از نظر منابع غنی نفت و گاز کشور است که با وجود آمارهای خیره کننده در بخش‌های مختلف، حداقل در حوزه نفت با دارا بودن ۶ درصد منابع نفتی کشور در جایگاه سوم و در حوزه گاز نیز با ۱۱ درصد منابع گازی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده و می‌توان از همین‌ آمارها به اهمیت و جایگاه این استان مرزی پی بُرد.

این استان با دارا بودن یک تریلیون مترمکعب ذخائر شناخته شده گاز، استعدادها، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بی‌نظیری دارد به طوری‌که بهره‌برداری از این منابع عظیم خدادادی علاوه بر عواید اقتصادی زیاد برای استان، می‌تواند همراه با ایجاد اشتغال و رفع بیکاری جوانان منطقه باشد.

تحقق این امر، نیازمند همت والا، دستانی توانا و توجه ویژه مقامات ارشد کشوری است تا این ظرفیت به نحو شایسته‌ای در راستای تقویت زیرساخت‌های استان، ایجاد اشتغال پایدار و بهبود وضعیت معیشتی مردم منطقه مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

توسعه صنایع پایین دست پتروشیمی راه حل اشتغال و توسعه ایلام

صنایع پایین‌دستی از صنایع وابسته به پتروشیمی به شمار می‌روند که امروزه به علت مزایای بسیار همچون جلوگیری از خام فروشی، افزایش صادرات غیر نفتی، ایجاد ارزش افزوده بالا، کمک به توزیع عادلانه ثروت در کشور، توزیع و تقویت تعاونی‌ها در سطح ملی و.... از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

در چند سال اخیر تلاش‌ها برای بهره‌وری مناسب از منابع عظیم نفت و گاز ایلام، به عنوان ریلی جدید برای تحرک و راهبری توسعه استان ایلام مورد توجه جدی قرار گرفت و بر این مبنا، سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه نفت و گاز، در قالب چندین مجتمع پالایش و پتروشیمی در دستور کار قرار گرفته است.

تغییر رویکرد قرار دادن منابع نفت و گاز به عنوان ریل جدید توسعه با پیگیری جدی بهره‌برداری از منابع نفت و گاز و ایجاد تأسیسات و مجتمع‌های پالایشگاهی و پتروشیمی ایلام در همین مراحل مقدماتی کار نیز، بسیاری از کارشناسان را به تغییر محتوایی و عمیق در روال توسعه این استان امیدوار کرده است.

بر همین اساس گزارش‌های دریافتی از اجرای مراحل پایانی چند طرح بزرگ استان در این حوزه از جمله شرکت ارغوان گستر ایلام و فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام برای تامین خوراک پتروشیمی ایلام خبر می‌دهد.

وجود شرکت‌های پتروشیمی برای صنعتگران و تولیدکنندگان استان یک ظرفیت منحصر به فرد است که می‌تواند باعث رونق صنایع پایین دست شود، کارشناسان صنعت معتقدند که صنایع کوچک و تولیدکنندگان با تولید تجهیزات و قطعات مورد نیاز شرکت‌های پتروشیمی باعث تحول در اقتصاد و رشد تولید صنایع پایین دستی در استان می‌شود.

گسترش تولید در صنایع پایین‌دستی می‌تواند علاوه بر تامین نیازهای داخلی و اشتغالزایی، فرصتی مناسب برای حضور در بازارهای بین‌المللی و توسعه صادرات کشور نیز فراهم کند، در واقع می‌توان گفت که علاوه بر شرکت پتروشیمی به عنوان صنعت مادر، بسته به نوع خوراک‌های این بخش( پتروشیمی) شرکت‌ها و صنایع دیگری با عنوان صنایع پایین دستی در استان احداث کرد.

با این اوصاف برای توسعه استان و ایجاد اشتغالزایی باید به دنبال توسعه پتروشیمی بود و با توجه به خوراک‌های تولید شده توسط پتروشیمی می‌توان صنایع متعددی از قبیل پلاستیک، لاستیک، داروهای شیمیایی، محصولات آرایشی بهداشتی، شوینده‌ها و.... را در استان ایجاد و توسعه داد.

اگر اقدام‌های لازم برای رفع موانع و حمایت از این صنعت صورت گیرد، علاوه بر نیروهای کاربلد و حرفه‌ای، دانشجویان شاغل در این رشته نیز می‌توانند با گذارندن دوره‌های آموزشی در دانشگاه و فنی‌حرفه‌ای، در این راه قدم بردارند و از طرف دیگر پتروشیمی ایلام نیز برای حمایت از توسعه صنایع پایین دستی در استان می‌تواند محصولات خود را با قیمتی پایین‌تر به نیروهای بومی به فروش برساند.

تامین خوراک پارک پلی‌پروپیلن با ایجاد ۹۰ کارخانه پایین‌دستی

استاندار ایلام با بیان اینکه شرکت پتروشیمی ارغوان‌گستر با ۹۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری، تا سه ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: این مجموعه در حال حاضر ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

"حسن بهرام‌نیا" در بازدید از این مجموعه، اظهار کرد: این مجموعه توسط مهندسان فنی و بومی کشور در مراحل نهایی راه‌اندازی و بهره‌برداری است که باعث غرور ملی و بسترساز تولید، اشتغال و رونق اقتصاد است.

وی تصریح کرد: قدردان کارگران، مهندسان و پیمانکاران این مجموعه هستیم و خوشبختانه بنا به گفته مدیرعامل این مجموعه، پتروشیمی ارغوان‌گستر تا سه ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

استاندار ایلام یادآور شد: همچنین خوراک پارک پلی‌پروپیلن با ۹۰ کارخانه پایین‌دستی و اشتغال‌زایی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از طریق مجموعه پتروشیمی ارغوان‌گستر تامین می‌شود.

وی افزود: شرکت پتروشیمی ارغوان‌گستر طی پنج سال حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و ظرف ۲ سال اخیر پیشرفت فیزیکی آن به ۹۶ درصد افزایش یافته است..

استاندار ایلام در ادامه با تاکید بر ارتقا ظرفیت چارت سازمانی شرکت پتروشیمی ارغوان‌گستر، تصریح کرد: افزایش نیروی انسانی در این مجموعه با افزایش تعداد شیفت‌های کاری ضرورت دارد و امکان‌پذیر است‌.

ایجاد بستر لازم برای تولید محصولات صنایع پایین دستی با افتتاح فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام

شرکت پالایش گاز ایلام به منظور تأمین گاز طبیعی مصرفی استان ایلام، تقویت فشار گاز خط‌ لوله سراسری در غرب کشور و همچنین تأمین خوراک پتروشیمی ایلام با پالایش گاز تُرش میدان گازی تنگ بیجار در ۲۵ کیلومتری شمال غرب شهر ایلام و در شهرستان چوار احداث شده است.

استاندار ایلام با بیان اینکه فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام هم اکنون از ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است، گفت: این پروژه اسفندماه سال جاری تکمیل و وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

بهرام‌نیا با بیان اینکه بازدید امروز از پالایشگاه گاز ایلام در راستای تامین خوراک پتروشیمی ایلام انجام شد، اظهار کرد: خوراک این پالایشگاه از تنگ بیجار تامین می‌شود و تا کنون در این حوزه اقدامات خاصی انجام شده است.

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی فاز ۲ پالایشگاه گاز ایلام ۵۰ درصد به ظرفیت تولید محصولات پنجگانه پالایشگاه و همچنین تامین خوراک مورد نیاز پتروشیمی ایلام افزوده می‌شود، افزود: در حال حاضر خوراک پالایشگاه گاز از تنگ بیجار نزدیک به ۶ میلیون متر مکعب در روز است که با در مدار قرار گرفتن فاز دوم این میزان به ۱۱ میلیون مترمکعب در روز افزایش خواهد یافت.

بهرام‌نیا تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده توسط مسئولان مرتبط پالایشگاه گاز ایلام، فاز دوم این پالایشگاه اسفندماه سال جاری تکمیل و وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

وی بیان کرد: با بهره‌برداری از این فاز محصولاتی از جمله گوگرد، ال پی جی، میعانات گازی و دیگر محصولات در راستای افزایش ارزش زنجیره تولید در این مجموعه تولید خواهد شد و با تکمیل شدن این طرح، بستر لازم برای تولید محصولات صنایع پایین دستی فراهم خواهد شد.

استاندار ایلام تاکید کرد: همچنین با فعال شدن چاه‌های جدید تنگ بیجار و افزایش تأمین خوراک پالایشگاه، زنجیره ارزش حوزه انرژی در استان کامل شده که این مهم پیام‌آور اشتغال بیشتر و توسعه استان در ابعاد مختلف خواهد بود.

صنایع پایین دستی پتروشیمی بخشی از صنعت پتروشیمی است، این صنعت با مصرف کنندگان ارتباط مستقیم دارد، نقش اصلی این صنعت برقراری ارتباط با مصرف کنندگان و توزیع و فروش محصولات است.

در واقع می‌توان گفت که صنایع کوچک استان وابسته به صنایع بزرگ و مادر هستند و بدون حمایت آن‌ها قادر به ادامه فعالیت نیستند به همین دلیل از صنایع بزرگ استان انتظار می‌رود که با تامین ماده اولیه صنایع کوچک، نقش خود را برای کاهش هزینه‌های این صنعت و افزایش ارزش افزوده تولیدات فراهم کنند.

محصولات پایین دستی پتروشیمی به دلیل اینکه نقش مهمی در توسعه اجتماعی و اقتصادی دارند از اهمیت بالایی برخوردار هستند، یکی از این موارد وابستگی آن به شرکت مادر است، زیرا اگر این صنعت به درستی با مصرف کنندگان ارتباط برقرار نکند عملکرد شرکت مادر با مشکلات فراوانی مواجه می‌شود.

به جرأت می‌توان گفت که بازار عراق بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازار صادراتی کشور و استان مرزی ایلام برای محصولات صنایع پایین دستی پتروشیمی است، وجود ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک و قرابت‌های فرهنگی، سیاسی، امنیتی و جغرافیایی و همزبانی با بخش بزرگی از اقوام در استان‌های مرزی جدار مشترک بین ۲ کشور را می توان از دلایل جذابیت بازار عراق برای تجار کشورمان دانست که باید از این فرصت نهایت بهره را برد.