تهران- ایرنا- رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی یکی از مهمترین ویژگی‌های نرم‌افزار دانشنامه چندرسانه‌ای «حافظ» را زیباخوانی و صحیح‌خوانی دیوان دانست که توسط ۱۶ گوینده مطرح کشور قرائت شده و شرح ابیات نیز از ۱۹ عنوان کتاب انتخاب شده است. 

حجت الاسلام محمدحسین بهرامی به مناسبت روز حافظ در گفت‌وگو با خبرنگار معارف ایرنا اظهار داشت: اولین بار نرم‌افزار دانشنامه چندرسانه‌ای حافظ، پس از هفت سال پژوهش و برنامه‌نویسی فنی در سال ۱۳۹۲ به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) تولید و عرضه شد.

وی افزود: با توجه به رشد روزافزون استفاده کاربران از تلفن همراه و نیز لزوم توجه به نیاز مخاطبان، مقرر شد نسخه جدید این نرم‌افزار در قالب اندروید عرضه شود و بر این اساس نسخه اول نرم‌افزار اندروید حافظ در سال ۱۴۰۳ تقدیم علاقمندان به شعر و ادب پارسی شد.

استاد جامعة المصطفی العالمیة اضافه کرد: دقت و وسواس زیاد در تهیه و تولید محتوا، حضور موثر استادان و بزرگان فرهنگ، هنر و ادب پارسی در فرآیند تولید این محصول و نیز بازسازی و احیای نسخه‌های قدیمی سده نهم هجری، بخشی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد نرم‌‍ افزار حافظ به شمار می‌رود.

حجت الاسلام محمدحسین بهرامی، رئیس مرکز تحقیقات علوم کامپیوتری اسلامی

وی افزود: در این برنامه نرم‌افزاری، سعی بر آن بوده که از بهترین و جامع‌ترین نسخه‌های دیوان حافظ استفاده شود. به همین منظور، از تمامی نسخه‌های کهن و جدید بازبینی به عمل آمده و در نتیجه، مقایسه‌ای بین نسخه‌های موجود، اعم از نسخه‌های چاپی که بالغ بر ۳۵ نسخه است و همچنین نسخه‌های خطی که در حدود ۴۴ نسخه است، صورت گرفته و در نهایت برای قرائت غزل‌ها، در این نرم‌افزار، نسخه علامه محمد قزوینی و قاسم غنی با تصحیح ناتل خانلری و مقدمه رحیم ذوالنور انتخاب شده است.

بهرامی درباره امکانات نرم‌افزار حافظ گفت: علاوه بر ارائه متن کامل دیوان حافظ، زیباخوانی و صحیح‌خوانی دیوان توسط ۱۶ گوینده مطرح کشور صورت گرفته و شرح ابیات از ۱۹ عنوان کتاب انتخاب شده است. همچنین توضیح واژگان اشعار از ۶ فرهنگنامه استخراج شده است.

به گفته این استاد حوزه و دانشگاه، توضیح وزن و آرایه‌های ادبی ذیل اشعار، ارائه آیات و احادیث مرتبط با اشعار، بخش فالنامه همراه با شرح تفأل صورت گرفته، ارائه بخش کمک مشاعره به صورت الفبایی، امکان نشان‌گذاری اشعار برای مراجعات بعدی، امکان جست‌وجو در اشعار و شروح ارائه شده و همچنین تنظیمات متن و عمومی نرم‌افزار از دیگر قابلیت های این برنامه است.