تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: استان تهران با مصرف سالیانه ۱.۵ میلیارد مترمکعب آب، ۲۳ درصد از کل آب شرب کشور را مصرف می‌کند که نشان‌دهنده سهم بالای این استان در مصرف آب شرب است.

به گزارش ایرنا از شرکت آب و فاضلاب استان تهران، «محسن اردکانی» افزود: رشد ۳۱ درصدی مشترکان شرکت آبفای استان تهران در ۱۰ سال گذشته با وجود کمبود منابع آبی و ازدیاد مصرف، چالش دیگری را برای تعادل‌بخشی بین تامین و مصرف آب ایجاد کرده است که لازم است برای پایداری آب تهران و مقابله با چالش‌های آبی تدبیر شود.

وی ادامه‌داد: در چهار سال اخیر تهران با خشکسالی‌های شدیدی روبه‌رو بوده و سطح ذخایر آبی به طور پیوسته کاهش‌یافته است؛ به‌گونه‌ای که در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند بخشی از شهروندان این کلان‌شهر با قطعی یا نوبت‌بندی آب مواجه شوند.

مدیرعامل آبفای استان تهران، راه‌اندازی قرارگاه‌های مدیریت تنش آبی در کنار قرارگاه‌های مالی و رسانه برای تمرکز بر تأمین منابع مالی و اجرای راهکارهای مدیریت منابع و مصارف را بخشی از این تدابیر در ۱.۵ سال گذشته دانست و خاطرنشان کرد: در کنار این، استفاده از سامانه‌های تله‌متری و اسکادا برای بهینه‌سازی شبکه توزیع و اعمال سیاست‌هایی برای ایجاد تراز در منابع و مصارف ازجمله راهکارهایی بوده که برای تعادل‌بخشی در شبکه توزیع آب اجرا شده است.

اردکانی گفت: مجموعه اقدام‌های یادشده به کاهش برداشت ۶۲ میلیون مترمکعبی از آب‌های سطحی با وجود رشد ۲.۵ درصدی بازار و کاهش حدود ۲۰ میلیون مترمکعبی در بخش مدیریت مصرف منجر شده است.

وی خاطرنشان کرد: گذر از تنش آبی و خشکسالی‌های اخیر در شرایطی اتفاق افتاده است که در تابستان امسال و در روز ۱۹ مرداد مصرف آب شهروندان به چهار میلیون مترمکعب در شبانه‌روز و مصرف لحظه‌ای به ۶۰ هزار لیتر در ثانیه رسید که رکوردهای جدیدی در مصرف آب محسوب می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران، یکی از دستاوردهای مهم این شرکت در سال جاری را به بهره‌برداری رساندن بیش از ۱۷ هزار میلیارد پروژه در بخش‌های آب و فاضلاب نام برد که فروردین‌ماه امسال انجام شد.