بغداد – ایرنا - مشاور امنیت ملی عراق تاکید کرد تصمیم جنگ و صلح منحصرا در حیطه اختیارات دولت عراق است و این کشور قصد ورود به جنگی که ممکن است پیامدهای ناگواری داشته باشد را ندارد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی عراق ، قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق روز دوشنبه تاکید کرد دولت عراق با تمام توان در تلاش است تا کشور را از شبح جنگ دور کند و در این خصوص تلاش‌های دیپلماتیک زیادی انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد:عراق در صورتی که در معرض تجاوز و نقض حاکمیت قرار بگیرد، حق دارد از خود دفاع کند و این تصمیم منحصرا در دست فرمانده کل نیروهای مسلح است که برای کاهش تنش در عراق و منطقه تلاش می‌کند.

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق نیز روز گذشته در پیامی درباره عدم جلوگیری از ادامه جنایات رژیم صهیونیستی در سایه ناکامی جامعه جهانی در عمل به مسئولیت‌هایش هشدار داد.

السودانی در پیامی به مناسبت اولین سالگرد عملیات هفتم اکتبر بیانیه‌ای را خطاب به «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و اتحادیه اروپا منتشر کرد.

نخست وزیر عراق افزود: امروزه ما در آستانه یک لغزشگاه بسیار خطرناک هستیم که ممکن است منطقه و جهان را به جنگ‌های مداومی بکشاند و اقتصاد جهانی را دچار تنش و توسعه را با ناکامی بزرگی مواجه کند. به ویژه اینکه منطقه ما، منبع انرژی جهان است.

نخست وزیر عراق همچنین گفت: کابینه ما برای دور نگه داشتن عراق از پیامدهای تنش آفرینی کنونی تلاش بسیاری کرده است و شرایط کنونی، نیازمند افزایش تلاش‌هاست که باید در صدر اولویت‌هایمان، متوقف کردن حمله به غیرنظامیان و نجات دادن منطقه از جنگ‌های ویرانگری باشد که هیچ برنده‌ای جز قتل، کشتار و ویرانی به بار نخواهند آورد.