خرم آباد - ایرنا - رییس کل دادگستری لرستان گفت: هفت دادگاه صلح در شهرستان های استان فعالیت دارد و با فعال شدن دادگاه های صلح خرم آباد تا پایان هفته جاری، تعداد این مراکز به ۱۵ شعبه افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید شهواری روز دوشنبه در جلسه کمیته نظارت استانی دادگاه صلح اظهار کرد: قانون جدید شورای حل اختلاف با هدف ایجاد صلح و سازش و تسریع در رسیدگی از طریق دادگاه صلح با معیت شورای حل اختلاف، تصویب شده است.

وی افزود: دادگستری استان از ابتدای شهریور ماه قانون جدید شورای حل اختلاف را در تمام دادگاه‌ها اجرا و از اواخر مرداد تاکنون دادگاه صلح را در هفت شهرستان پلدختر، چگنی، دورود، سلسله، دلفان، ازنا و کوهدشت فعال کرده است.

وی اضافه کرد: چهارشنبه هفته جاری نیز مراسم افتتاح رسمی دادگاه صلح شهرستان خرم‌آباد با هشت شعبه برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری فلسفه وجودی این دادگاه‌ها را توسعه و گسترش صلح و سازش بین طرفین دعوا عنوان و اضافه کرد: آرای دادگاه صلح تا میزان ۵۰۰ میلیون ریال، تک مرحله ‌ای و قطعی است و به همین دلیل موجب افزایش سرعت کار و کاهش مراحل رسیدگی خواهد شد.

وی ادامه داد: دادگاه صلح مطابق قانون جدید شورای حل اختلاف به منظور تسریع در رسیدگی و جلوگیری از اطاله دادرسی ایجاد شده است و صلاحیت رسیدگی به دعاوی مالی تا میزان یک میلیارد ریال و برخی دعاوی دیگر مانند دعاوی ثلاث (تصرف عدوانی و ایجاد مزاحمت و ممانعت از حق)، دعاوی مربوط به تخلیه عین مستاجره و تعدیل اجاره ‌بها، حصر وراثت، جنبه عمومی و خصوصی جرایم غیرعمدی ناشی از کار یا تصادفات و جرایم عمدی درجه هفت و هشت را دارد.

رییس کل دادگستری لرستان عنوان کرد: دادگاه‌های صلح مانند دیگر دادگاه‌های بدوی با حضور رییس دادگاه یا دادرس علی‌البدل رسمیت می‌یابد اما در کنار این دادگاه‌ها شعب شوراهای حل اختلاف برای میانجیگری و صلح و سازش فعالیت می ‌کنند.