تهران- ایرنا- بررسی عملکرد شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در نیمه نخست ۱۴۰۳ بیانگر نشست و برخاست ۱۴۴ هزار فروند هواپیما در پروازهای داخلی و ۱۷ هزار فروند در پروازهای بین المللی، همچنین اعزام و پذیرش ۱۶ میلیون و ۳۰۹ هزار مسافر در پروازهای داخلی و ۲ میلیون و ۱۴۶ هزار نفر در پروازهای بین المللی بوده است.

به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، تعداد نشست و برخاست در پروازهای داخلی و بین المللی در ۶ ماهه سال ۱۴۰۳ به ترتیب ۱۴۴ هزار فروند و ۱۷ هزار فروند بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (داخلی ۱۳۱ هزار فروند و بین المللی ۱۴ هزار فروند) به ترتیب افزایش ۱۰ و ۲۱ درصدی داشته است.

با بررسی روند ۱۰ ساله نشست و برخاست هواپیما مشخص شد که بیشترین میزان نشست و برخاست پروازهای داخلی و بین المللی به ترتیب در ۶ ماهه ابتدایی سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۳ به میزان ۱۸۵ و ۱۵ هزار فروند ثبت شده است. همچنین مقایسه عملکرد ۶ ماهه سال ۱۴۰۳ با مدت مشابه سال‌ ۱۳۹۳ افزایش ۱۷ درصدی را نشان می دهد.

فرودگاه‌های مهرآباد و مشهد، رکورد دار نشست و برخاست هواپیما

برپایه این گزارش، بیشترین تعداد نشست و برخاست نیز در فرودگاه‌های مهرآباد و مشهد به ترتیب به میزان ۵۸ و ۳۵ هزار فروند و کمترین مربوط به فرودگاه شاهرود به میزان هشت فروند بوده است.

در ۶ ماهه سال جاری بیش از ۵۸ درصد معادل ۹۳ هزار فروند از مجموع ۱۶۱ هزار فروند نشست و برخاست‌ در ۲ فرودگاه مهرآباد و مشهد از ۵۰ فرودگاه تحت مالکیت و نظارت شرکت فرودگاه‌ها انجام شده است. به عبارت دیگر ۴۲‌درصد معادل ۶۸ هزار فروند نشست و برخاست ها در ۴۸ فرودگاه باقی‌مانده انجام شده است.

میزان اعزام و پذیرش مسافر در پروازهای داخلی و بین المللی در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ به ترتیب ۱۶ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۲ میلیون و ۱۴۶ هزار نفر بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته(داخلی ۱۴ میلیون و۹۳۲ هزار و بین المللی یک میلیون و ۶۹۲ هزار نفر) به ترتیب ۹ و ۲۷ درصد افزایش داشته است.

نتایج بررسی روند ۱۰ ساله اعزام و پذیرش مسافر

با بررسی روند ۱۰ ساله اعزام و پذیرش مسافر مشخص شد که بیشترین میزان اعزام و پذیرش مسافر در پروازهای داخلی و بین المللی به ترتیب در ۶ ماهه سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۳ به میزان ۲۲ و 2.2 میلیون نفر ثبت شده است.

همچنین مقایسه عملکرد ۶ ماهه سال ۱۴۰۳ با مدت مشابه سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۳ به ترتیب کاهش ۲۶ و سه درصدی را نشان می دهد.

برپایه این گزارش، بیشترین تعداد اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه‌های مهرآباد و مشهد به ترتیب به میزان ۶.۵ و ۴.۸ میلیون نفر و کمترین مربوط به فرودگاه شاهرود به میزان ۵۳۷ نفر است. در ضمن در ۶ ماهه سال جاری بیش از ۶۱ درصد ( ۱۱.۳ میلیون نفر از مجموع ۱۸.۴ میلیون نفر) اعزام و پذیرش مسافر در ۲ فرودگاه مهرآباد و مشهد (از ۵۰ فرودگاه تحت مالکیت و نظارت شرکت فرودگاه ها که در آنها پرواز انجام شده) انجام شده است. به عبارت دیگر ۳۹ درصد ۷.۱ میلیون نفر اعزام مسافر در ۴۸ فرودگاه باقی‌مانده انجام شده است.