تهران- ایرنا- یک داروی جدید (تراستوزوماب دروکستکان) نتایجی امیدوارکننده‌ در افزایش طول عمر بیماران مبتلا به سرطان پستان نشان داده است.

به گزارش گروه علمی ایرنا از وبگاه هندوستان تایمز، پژوهشگران دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ در آلمان یک داروی جدید را آزمایش کردند که طول عمر بیماران مبتلا به سرطان پستان، به ویژه آن‌هایی که متاستاز مغزی (گسترش تومور به مغز) دارند، را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد. متاستاز مغزی معمولاً در بیماران مبتلا به سرطان پستان پیشرفته HER۲ مثبت مشاهده می‌شود.

HER۲ (گیرنده نوع ۲ فاکتور رشد اپیدرمال انسانی) یک پروتئین است که روی سطح سلول‌های سرطانی قرار دارد و نقش مهمی در رشد و تکثیر سلول‌ها ایفا می‌کند. در سرطان پستان، تکثیر بیش از حد HER۲ منجر به رشد سریع‌تر و تهاجمی‌تر تومورها می‌شود. تقریباً ۱۵ تا ۲۰ درصد از موارد سرطان پستان HER۲ مثبت هستند.

برای درمان چنین بیمارانی از رادیوتراپی و جراحی استفاده می‌شود؛ ولی احتمال کمی وجود دارد که تا چند سال بعد زنده بمانند. اکنون یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران به سرپرستی پروفسور نادیا هاربِک (Nadia Harbeck)، مدیر مرکز پستان در بیمارستان دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ، یک داروی جدید را در مطالعه بالینی بررسی کرده‌اند.

نتایج به‌ دست آمده از مطالعه بالینی عالی بود و با استفاده از داروی جدید طول عمر بیماران به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

۵۰ درصد از بیماران مبتلا به سرطان پستان پیشرفته و نشانگر بافتی HER۲ به متاستازهای مغزی مبتلا می‌شوند که تاکنون درمان موفقیت‌آمیز با دارو برای این بیماران امکان‌پذیر نبوده است؛ زیرا سد خونی مغزی اغلب از نفوذ مواد فعال به مغز جلوگیری می‌کند. بنابراین داروهای جدید لازم است.

یکی از این مواد فعال، ترکیب آنتی‌بادی- دارویی (ADC) به نام تراستوزوماب دروکستکان است. تراستوزوماب یک آنتی‌بادی است که پس از تزریق به بدن، دقیقاً به پروتئین HER۲ متصل می‌شود. ماده فعال دروکستکان سلول‌های سرطانی را می‌کشد و در بافت تومور فعال است.

به طور کلی، هاربک تأیید می‌کند این ترکیب آنتی‌بادی- دارویی قابلیت زیادی برای درمان سرطان پستان دارد.