اردبیل - ایرنا - مدیرکل پست استان اردبیل گفت: جابجایی مرسولات پستی در این استان در سال پستی امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۵ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهران ناظر روز دوشنبه به مناسبت گرامیداشت ۱۷ مهر روز جهانی پست در مصاحبه با خبرنگاران افزود: پست استان اردبیل در سال پستی (از ۱۷ مهر پارسال تا ۱۷ مهر امسال) در مجموع سه میلیون و ۶۰۰ هزار مرسوله جابجا کرده است.

وی اظهار کرد: از این تعداد ۶۵ درصد مرسولات به استان اردبیل وارد و توسط موزعین توزیع شده و ۳۵ درصد نیز مرسولات صادره بوده که توسط واحدهای قبول دولتی و بخش خصوصی دریافت و توسط ناوگان پستی به اقصی نقاط کشور ارسال شده است.

وی بیان کرد: در سال پستی امسال مرسولات بالای ۲ کیلو ۲۵ درصد و خرید و فروشی اینترنتی ۸۰ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل پست استان اردبیل اضافه کرد: با هدف حمایت از کسب و کارهای اینترنتی و ایجاد اشتغال پست استان در این مدت ۳۰۰ تن عسل از اردبیل به نقاط مختلف کشور جابجا کرده است.

ناظر ادامه داد: اداره کل پست استان اردبیل برای ارائه خدمات بهتر به فعالان کسب و کار اینترنتی اقدام به راه‌اندازی باجه اختصاصی به مراکز فروش آنلاین و مشتریان کلان این حوزه کرده است.

وی سرانه مرسوله‌های پستی در استان اردبیل را سه مورد اعلام کرد و گفت: روزانه به‌طور میانگین۱۱ هزار مرسوله توسط پست استان جابجا می‌شود که ۶ هزار و ۵۰۰ مورد آن توسط موزعین پست و سه هزار و ۵۰۰ مورد نیز توسط دفاتر دولتی و بخش خصوصی دریافت و توزیع می‌شود.

وی افزود: سال گذشته بعد از ۲۰ سال ۲ دستگاه کامیون و یک دستگاه وانت زاگرس با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال با هدف تامین ناوگان مورد نیاز خریداری و در اختیار اداره کل پست استان اردبیل قرار گرفت.

مدیرکل پست استان اردبیل اظهار کرد: همچنین با تلاش و پیگیری‌های انجام شده و با حمایت استاندار و سازمان برنامه و بودجه استان در چند روز گذشته ۲۰ میلیارد ریال از محل بودجه عمومی به اداره کل پست استان تخصیص داده شد.

ناظر بیان کرد: پست استان اردبیل امسال در ایام اربعین ۳۵ هزار جلد گذرنامه در نقاط مختلف استان توزیع کرد و پنج نفر از همکاران به مدت ۱۰ روز برای ارائه خدمات به زائران اربعین در موکب‌های برپا شده در عراق عازم این کشور شدند.

وی اضافه کرد: در سایه تلاش شبانه‌روزی همکاران اداره کل پست استان اردبیل سال گذشته در بین ۳۱ اداره کل پست استانی در سراسر کشور و ۶ منطقه پستی تهران، موفق به کسب رتبه چهارم در ۶ شاخصه اعلامی از سوی سازمان امور اداری و استخدامی کشور شد.

وی توزیع موفق بسته‌های پستی، توزیع به موقع، ارائه خدمات نوین پستی، ایجاد ایستگاه‌های پستی در پایانه‌ها و اجرای طرح جی نف را از جمله شاخص‌های اعلامی از سوی سازمان امور اداری و استخدامی کشور عنوان کرد.

مدیرکل پست استان اردبیل با بیان اینکه امروزه تجارت الکترونیک نقش مهمی در زندگی مردم دارد و باعث رونق اشتغال می‌‏شود، ادامه داد: توسعه صنایع دستی و کسب و کارهای اینترنتی و خانگی و توزیع کالاهای تولیدی و فروش آنها منوط به توسعه خدمات پستی است و این خدمات امروزه جزو لاینفک زندگی مردم شده است.

ناظر افزود: با گسترش فروش اینترنتی و تجارت الکترونیک، ارسال مرسوله‌های پستی افزایش یافته و این امر حجم کار پست را چند برابر کرده است و به‌طور یقین می‌توان گفت که اقتصاد دیجیتال جزو جدایی‌ناپذیر فعالیت پستی شده است.

وی همچنین از مستمر شدن خدمات پستی در همه ایام هفته و حتی روزهای تعطیل در استان اردبیل خبر داد و گفت: با گسترش تجارت الکترونیکی، حجم کار شرکت پست برای جابجایی بسته‌های پستی افزایش یافته ولی هزینه‌های دریافتی از مردم افزایش زیادی نداشته است.

وی راه‌اندازی صندوق‌های لاکر با هدف ارائه خدمات بهتر به مشتریان، ایجاد باجه‌های پستی سیار، افزایش و متناسب سازی فضای پستی و هوشمندسازی مرکز تجزیه مبادلات را از جمله برنامه آینده اداره کل پست استان اردبیل ذکر کرد.

مدیرکل پست استان اردبیل با اشاره به تنوع خدمات ارائه شده در شرکت پست، اظهار کرد: پست در مجموع بیش از ۸۰ نوع خدمات مانند پست مستقیم، پیشتاز، سفارشی، چاپ تمبر شخصی، کرایه در مقصد و احراز هویت مکانی به مردم و مشتریان ارائه می‌کند.

ناظر با اشاره به فعالیت ۱۴ واحد پستی و ۶۰ واحد خصوصی (دفاتر پیشخوان) در نقاط مختلف استان اردیبل بیان کرد: در مجموع ۲۳۵ نفر به صورت استخدام رسمی، شرکتی و پیمانکاری در پست استان اردبیل به مردم و مشتریان ارائه خدمات می‌کنند.

وی با بیان اینکه بالا بودن مرسولات پستی بیانگر توسعه یافتگی آن منطقه است، اضافه کرد: نبود زیر ساخت‌های مناسب و لازم، کمبود نیروی انسانی، عدم اختصاص بودجه و اعتبار لازم از سوی مسئولان استان، عدم حمایت قانونی از کارکنان پست و عدم احتساب فعالیت آنها به عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور از جمله عمده مشکلات پیش روی پست استان اردبیل است.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به هزینه بالای شرکت پست استان اردبیل برای ارسال و دریافت مرسوله‌های پستی به ویژه در مناطق روستایی، اضافه کرد: برای توسعه خدمات پست در همه نقاط جمعیتی تلاش می‌کنیم.

۹ اکتبر مصادف با ۱۷ مهر ماه روز جهانی پست و پستچی نامگذاری شده است.

استان اردبیل با جمعیت بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال‌غربی ایران و همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، زنجان، گیلان و کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.