تهران - ایرنا - مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: با توجه به تعطیلی باغ‌وحش صفادشت، محدودیتی برای ورود مدیریت مجموعه و حفاظت از حیوانات وجود ندارد و آنها موظفند تا انتقال به مکان جدید از حیوانات در شرایط مطلوب نگهداری کند.

غلامرضا ابدالی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار محیط زیست ایرنا درباره علت تعطیلی باغ وحش صفادشت و وضعیت گونه‌های موجود در آن اظهار داشت: مالکیت مکان این باغ وحش متعلق به شهرداری صفادشت است، سال گذشته این مکان واگذار شد و به مدیریت باغ وحش هم اعلام کرده بودند و اخطار دادند که در اولین فرصت آنجا را تخلیه کنند اما مجموعه باغ وحش تاکنون موفق به انجام این کار نشد.

وی اظهار داشت: به آنها یک فرصت دیگر داده شد تا هر چه سریعتر مکان را تخلیه و حیوانات را به مکان جدید منتقل کنند، سازمان حفاظت محیط زیست هم به آنها تاکید کرد که هر چه زودتر این کار را انجام دهند، مجموعه باغ وحش در حال رایزنی برای یافتن مکان جدید است، البته یک تا دو مکان را در تهران معرفی کرده بودند اما ضوابط لازم را برای استقرار باغ وحش نداشتند و اکنون در استان های دیگر به دنبال مکان مناسبی می گردند.

وی درباره وضعیت حیوانات باغ وحش تا زمان پیدا شدن مکان جدید گفت: تا زمانی که جای مناسبی پیدا شود مجموعه باغ وحش موظف است از حیوانات حمایت و از آنها نگهداری کند، سازمان حفاظت محیط‌زیست هم با جدیت پیگیر وضعیت گونه‌ها است تا آسیبی به آنها وارد نشود.

ابدالی تاکید کرد: مجموعه مدیریت باغ وحش صفادشت مایل است تا مکانی در استان مازندران پیدا کند از این رو در روند طی کردن مراحل قانونی آن است تا مجوزهای لازم را کسب کنند اما تاکنون محیط زیست استان مازندران مجوز لازم را صادر نکرده است چون باید مکان جدید ضوابط و مقررات خاص محیط زیستی را داشته باشد، از این رو اداره کل محیط زیست استان مازندران و ادارات مرتبط در حال گرفتن استعلامات لازم هستند.

وی تصریح کرد: حفظ سلامت حیوانات و اینکه در چه شرایطی هستند برای سازمان حفاظت محیط زیست بسیار مهم است از این رو به طور مداوم شرایط گونه ها را رصد می کنیم و در این فاصله هم نظارت کامل داریم به طوری که از هفته گذشته تاکنون ۲ گروه را برای نظارت به محل اعزام کردیم، همچنین اداره کل محیط‌زیست استان تهران هم با جدیت موضوع را پیگیری می کند.

وی با اشاره به اینکه انواع گونه‌ها از گوشتخواران، گربه سانان، علفخواران، پرندگان و گونه های بومی و غیر بومی در این باغ وحش نگهداری می شوند گفت: تاکید کردیم که هر چه سریعتر مکان جدید مشخص و گونه ها منتقل شوند تا کمترین آسیب را ببینند. در این مدت هم هیچ محدودیتی برای ورود و خروج مسئولان مجموعه و آنهایی که ارز حیوانات نگهداری می کنند وجود ندارد چون آنها موجودات زنده هستند و به نگهداری نیاز دارند.

وی درباره اینکه آیا ممکن است برخی از گونه ها به جاهای دیگری واگذار شوند گفت: فعلا یک سری از پرندگان را به صورت موقت به باغ پرندگان لویزان منتقل کردند، البته در مجموع اگر مقصد مناسب باشد مشکلی پیش نخواهد آمد.

ابدالی درباره اینکه اگر گونه‌ای مثلا به باغ وحش دیگری واگذار شود امکان بازپس گیری آن وجود دارد؟ توضیح داد: بستگی دارد آن گونه تحت چه شرایطی واگذار شده باشد، ممکن است مالکیت گونه را انتقال داده باشند که در این شرایط دیگر گونه بر نمی گردد اما مالک یک سری از گونه ها ازمان حفاظت محیط زیست است که ما به صورت امانت به باغ وحش داده ایم که امکان واگذاری این گونه ها وجود ندارد و سازمان بر روی آنها اعمال نظر می کند مگر اینکه نظر ما را جلب کنند و دلایل قانع کننده ای بیاورند که می خواهند با هدف مشخصی گونه را به یک باغ وحش یا مرکز نگهداری دیگر واگذار کنند در این شرایط ما هم مقصد را بررسی می کنیم و اگر شرایط مساعد باشد موافقت می کنیم.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: البته تاکنون چنین درخواستی برای سازمان حفاظت محیط زیست نیامده است.

باغ وحش صفادشت

باغ وحش صفادشت، در شهرستان ملارد و در ۵۰ کیلومتری شهر تهران قرار دارد. در باغ وحش پنج هکتاری صفادشت، حیوانات مختلفی مانند گوشتخواران، علفخواران، خزندگان، پرندگان و آبزیان وجود دارند، حتی اولین زرافه آفریقایی که نوعی از گونه‌های کمیاب بوده نیز در این باغ وحش نگهداری می‌شد، همچنین گونه های بزرگی مانند ببر بنگال، شیر آفریقایی، مار پیتون و پرندگانی از جمله انواع قرقاول، طاووس، قوی اشکی، مرغ و خروس لهستانی و لاری در آنجا نگهداری می شوند. اما اکنون با تعطیلی مواجه شده است و مدیران مجموعه باید هرچه زودتر مکان مناسبی را پیدا و حیوانات را به آنجا منتقل کنند.