بجنورد- ایرنا- کاوش‌های باستان‌شناسی نجات‌بخشی در تپه‌های تاریخی محدوده سد «دربند» سملقان خراسان‌شمالی از امروز (دوشنبه) با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری آغاز شد. ‌

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی، مدیر پژوهش‌های باستان‌شناسی محدوده سد دربند سملقان در این باره اظهار کرد: هدف از انجام این کاوش‌ها و مطالعات میدانی مستندنگاری، ثبت و ضبط داده‌های باستان‌شناسی در مکان‌های باستانی محدوده سد دربند پیش از آبگیری سد و از دسترس خارج‌شدن این آثار است.

علی‌اکبر وحدتی افزود: پیش‌ از این در خلال بررسی‌های باستان‌شناسی دشت سملقان در سال ۱۳۸۸ تعداد سه محوطه تاریخی در محدوده سد دربند شناسایی و گزارش شده بود.

وی ادامه داد: با توجه‌ به اینکه تعدادی از محوطه‌های باستانی این منطقه پس از آبگیری سد دربند از دسترس خارج می‌شود، کاوش‌های باستان‌شناسی نجات‌بخشی در این آثار با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و تامین اعتبار مالی از سوی شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی انجام می‌شود.

وحدتی خاطرنشان کرد: کاوش باستان‌شناسی در تپه‌های حوضه آبگیر سد دربند در این فصل از مطالعات با تمرکز بر لایه‌نگاری محوطه‌ها انجام می‌شود تا از این طریق بتوان توالی زمانی ادوار مختلف تاریخی را در این محوطه‌ها مشخص کرد.

وی افزود: کاوش‌ها به مدت یک ماه به‌ شکل کامل انجام و پس از اتمام مطالعات میدانی، گزارش‌های آن برای تکمیل مطالعات سد ارسال خواهد شد.

مدیر پژوهش‌های باستان‌شناسی محدوده سد دربند سملقان یادآور شد: سنگ‌ چیل، شاه‌ توقه، تره‌ کمان و شبانور از تپه‌های تاریخی محدوده سد دربند است که 2 مورد از آنها در سال ۱۳۴۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

تاکنون ۷۱۳ اثر تاریخی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد ۵۲۵ اثر تاریخی است.