بیرجند - ایرنا - مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: ‌بیش از هزار و ۵۰۰ نفر گردشگر خارجی در یک سال اخیر از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان دیدن کرده‌اند.

هادی شاهوردی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مهر سال گذشته تاکنون یک میلیون و ۳۳۳ هزار و ۴۴۳ گردشگر به خراسان جنوبی سفر کرده و در این مدت ۲ میلیون و ۲۵۲ هزار و ۳۲۹ نفر به دیدن جاذبه‌های گردشگری استان رفته‌اند.

وی اظهار کرد: این استان به لحاظ جغرافیایی دارای ظرفیت‌های گردشگری زیادی از جمله در بخش کشاورزی و معدن است که در همه روزهای سال می‌تواند گردشگر پذیر باشد.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: در سال‌های اخیر گردشگری کشاورزی با برگزاری تورهای برداشت محصولات مانند زرشک و زعفران مورد توجه گردشگران خارجی قرار گرفته است و می‌توان در زمینه تورهای گردشگری داخلی نیز با همکاری دستگاه‌های متولی اقدام کرد.

وی با اشاره به پاییز منحصر به‌فرد خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به برداشت سه محصول شاخص استان شامل عناب، زرشک و زعفران به ویژه در فصل پاییز میزبان گردشگران زیادی است که باید فرصت را مغتنم شمرد.

شاهوردی گفت: تعداد تاسیسات گردشگری استان از ۱۹۴ مورد در ۲ سال گذشته اکنون به ۲۳۸ مورد افزایش یافته و کماکان در حال افزایش است.

وی بیان کرد: قرار گرفتن خراسان جنوبی در مسیر دو کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب، شرایط خاصی را برای استان ایجاد کرده اما در حوزه اقامت، نسبت به سایر استان‌ها ظرفیت پذیرش کمتری داریم و باید استان مقصد باشیم.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری استان رو به افزایش است افزود: در یک سال گذشته سه هزار و ۹۴۵ میلیارد ریال در این حوزه سرمایه‌گذاری شده است.

وی گفت: همچنین در این مدت ۲۹ موافقت اصولی در حوزه تاسیسات گردشگری و ۱۳ پروانه بهره‌برداری صادر و ۶۹ پروانه بهره‌برداری نیز تمدید شده است.

شاهوردی با اشاره به اینکه هشت پروژه گردشگری در ۶ شهرستان استان در حال بهره‌برداری و افتتاح است گفت: این پروژه‌ها زمینه اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ۲۵۵ نفر را فراهم کرده است.

وی بیان کرد: روز گذشته همزمان با روز ملی روستا و عشایر نخستین اقامتگاه بوم‌گردی شهر نهبندان با نام «نِه اردشیر» به ظرفیت ۳۰ نفر افتتاح شد.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی اعتبار این پروژه را ۱۳ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این اقامتگاه با استفاده از تسهیلات ۹ میلیارد ریالی سرمایه‌گذار در یک خانه تاریخی با زیربنای ۳۵۰ متر مربع احداث شده است.

وی اظهار کرد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی سرای آرامش شهرستان خوسف، روستای شاهیک شهرستان قاینات، کوروش ریحون شهرستان فردوس، سرای مهر شهرستان زیرکوه، سفره‌خانه سنتی لاوین و سفره‌خانه سنتی شباهنگ شهرستان بیرجند از دیگر پروژه‌های آماده بهره برداری در استان است.