زنجان - ایرنا - رییس پلیس فتای استان زنجان گفت: رتبه اول کشف جرایم اینترنتی را در سطح کشور داریم و میزان کشفیات ما از میانگین کشوری بالاتر است.

سیداحمد موسوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کشف جرایم اینترنتی در پلیس فتای زنجان هفت درصد بالاتر از متوسط کشوری است، افزود:‌ ۹۹ درصد جرایمی که در این حوزه اتفاق می افتد و به پلیس فتای استان ارجاع داده می شود، کشف شده که این میزان در میانگین کشور ۹۲ درصد است.

وی اظهار داشت: بیشترین موارد کلاهبرداری در این استان از طریق سایت های آگهی محور، آگهی های استخدام و دستگاه کپی کارتهای بانکی(اسکیمرها) روی می دهد.

موسوی خریدهای اینترنتی را از دیگر طرق سوء‌ استفاده کلاهبرداران بیان و تصریح کرد: اغلب مردم نسبت به نحوه شناسایی سایت های معتبر اطلاعات کافی ندارند و با انجام خریدهای ناامن در دام کلاهبرداران گرفتار می شوند.

رییس پلیس فتای استان زنجان با تاکید بر اینکه این بخش به طور شبانه روزی فعال است و تماسهای شهروندان را پیگیری می کند، یادآور شد: عمده تلاش و اولویت کاری پلیس فتای زنجان در حوزه پیشگیری و افزایش آگاهی های عموم مردم است.

موسوی به شهروندان و کاربران فضای مجازی توصیه کرد: حتما نکات لازم در خصوص خریدهای اینترنتی را رعایت کنند و با جستجوی هشتگ خرید_امن (# خرید_امن) در شبکه‌های اجتماعی، محتوای آموزشی و پیشگیرانه پلیس فتا را برای یک خرید امن مشاهده و دریافت نمایند و در صورت نیاز با شماره ۰۹۶۳۸۰ مرکز فوریت های سایبری تماس بگیرند و از کارشناسان پلیس فتا راهنمایی و مشاوره لازم را دریافت کنند.

وی همچنین در خصوص خدمات بانکی غیرحضوری مبتنی بر تلفن همراه و اینترنت، اظهار داشت:‌ مجرمان سایبری با طراحی همراه بانک‌های جعلی بدافزار برای دسترسی غیرمجاز به گوشی تلفن همراه و کارت بانکی شهروندان و برداشت غیرمجاز از حساب آنها اقدام می‌کنند.

موسوی افزود: شهروندان برای پیشگیری از سوء استفاده افراد کلاهبردار حتما تلفن همراه خود را به آنتی ویروس معتبر تجهیز کرده و به طور مستمر آن را به روز رسانی نمایند و از ذخیره سازی اطلاعات کارت بانکی از قبیل رمز اول کارت‌ها، کلمه عبور سامانه‌های بانکی، سی وی وی ۲ و تاریخ انقضای کارت بر روی گوشی تلفن همراه خودداری کنند.

وی یادآور شد: کاربران برای نصب نرم افزارهای بانکی از سایت‌های رسمی بانک‌ها اقدام و از دریافت و نصب نرم افزاهای آلوده خودداری کنند که اغلب لینک آنها توسط مجرمان سایبری از طریق ارسال پیام و یا پیامک‌ها به وسیله پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی ارسال می شود.

توقیف پنج خودرو و ۶۱ دستگاه موتورسیکلت متخلف در زنجان

سرپرست فرماندهی انتظامی شهرستان زنجان در اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی از توقیف پنج دستگاه خودرو و 61 دستگاه موتورسیکلت متخلف خبر داد.

سرهنگ محمد مهدیخانی افزود: در راستای ارتقای امنیت اجتماعی و مطالبات مردمی در برخورد با هنجارشکنان جامعه، طرح ضربتی امنیت محله محور با هدف برخورد با راننده های خودروها و راکبان موتورسیکلت های مزاحم و متخلف در اطراف مدارس و معابر عمومی با حضور پلیس به مرحله اجرا درآمد.

وی از توفیقات این طرح به توقیف و اعمال قانون خودروها و راکبان متخلف موتورسیکلت اشاره کرد و یادآور شد: اجرای این طرح، رضایتمندی شهروندان را به دنبال داشته است که همچنان در دستور کار این فرماندهی قرار دارد.

مهدی خانی با بیان اینکه وسایل نقلیه متخلف به پارکینگ انتقال داده شدند، خاطرنشان کرد: پلیس با قدرت در مقابل هرگونه بی نظمی و هنجارشکنی خواهد ایستاد و با توجه به اینکه امنیت و آرامش جامعه خط قرمز پلیس است از مردم انتظار می رود در صورت اطلاع از هرگونه موارد مشکوک مراتب را بلافاصله از طریق پل ارتباطی ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.