اصفهان- ایرنا- مدیرکل پست استان اصفهان گفت: ۹۰ درصد ساختمان‌های استان دارای «ژئوکد»(کدبندی مکانی) شدند که آمار بی‌نظیری در کشور محسوب می‌شود.   

تعیین موقعیت جغرافیایی کد پستی روی نقشه یا داده کردن آدرس بر روی نقشه را «ژئوکد» یا کدبندی کردن جغرافیایی می‌گویند.

به گزارش ایرنا، حمید باقری، روز دوشنبه به مناسبت «روز جهانی پُست» در جمع خبرنگاران افزود: از مجموع یک میلیون و ۸۸۱ هزار و ۸۶۵ ساختمان موجود در استان، یک میلیون و۷۰۰ هزار و ۷۷۴ واحد از این کد برخوردار شده و اطلاعات ۹۰ درصد ساختمان‌های قابل تعیین موقعیت جغرافیایی روی روی نقشه است.

وی با اشاره به اجرای پروژه موسوم به «جی نف»(GNAF) (پایگاه مدیریت نشانی مکان محور) در استان ادامه داد: پیشرفت این پروژه در استان بسیار خوب است و اصفهان رتبه نخست کشور را در این زمینه دارد.

مدیرکل پست اصفهان با اشاره به چالش‌های اجرای این پروژه اظهار داشت: تهیه نقشه بعنوان یکی از زیرساخت‌ها برای داشتن یک نشانی «مکان محور» ضروری است در حالی که سال گذشته در این راستا با مشکل جدی مواجه بودیم اما امروز هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی اضافه کرد: نقشه‌های به روز ۱۱۴ شهر استان گرفته و اطلاعات همه شهرهای استان بهنگام شده است.

باقری با اشاره به ساخت و نصب پلاک‌های کد پستی هوشمند خاطرنشان کرد: پیش از این، مشکلاتی در این زمینه با شهرداری اصفهان داشتیم که در زمان حاضر تعامل بسیار خوبی با مدیریت شهری اصفهان وجود دارد.

وی بیان کرد: ۴۵۲ هزار و ۸۰۰ پلاک کُد پستی هوشمند در یکسال گذشته در استان نصب و این اقدامات از سوی تیم‌هایی از استانداری و شهرداری سایر استان ها مورد بازدید قرار گرفته است.

به گفته وی، ۲۹ هزار و ۱۲۹ فقره پلاک کد پستی هوشمند هم در ۶۹ روستای استان نصب شده است.

مدیرکل پست اصفهان گفت: برغم توفیق های استان در نصب این پلاک‌ها، هنوز در ۳۰ درصد مکان های شهری و ۵۰ درصد مکان‌های روستایی استان پلاک کد پستی هوشمند نصب نشده است.

وی افزود: اکنون تنها ۷۰ درصد از مکان های شهری و ۵۰ درصد از مکان‌های روستایی استان دارای پلاک کد پستی هستند.

افزایش سه درصدی جابه‌جایی مرسوله‌های پُستی در اصفهان

مدیرکل پست استان اصفهان همچنین اظهار داشت: در ۶ ماه اول سال جاری، در مجموع ۱۷ میلیون و ۱۶۹ هزار و ۳۲۹ فقره مرسوله پُستی در استان جابه‌جا شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته سه درصد افزایش یافته است.

باقری افزود: در این مدت ۹ میلیون و ۳۲ هزار و ۴۶۹ فقره مرسوله به استان وارد و هشت میلیون ۱۳۶ هزار و ۸۶۰ فقره از آن خارج شد.

به گفته وی، در زمان حاضر بطور روزانه ۴۹ هزار فقره مرسوله به استان وارد و ۴۴ هزار فقره مرسوله از آن خارج می‌شود.

به گزارش ایرنا، ۱۷ مهر «روز جهانی پُست» نامگذاری شده است.

در زمان حاضر ۵۳ واحد پُستی دولتی شامل ۲۳ اداره، هفت ناحیه پُستی و ۲۳ واحد شهری دولتی در استان اصفهان وجود دارد.

همچنین ۳۴۳ دفتر پیشخوان دولت، ۵۴ نمایندگی شهری، ۲۸۱ نمایندگی روستایی و ۲۳ دفتر «آی سی تی» روستایی در این منطقه فعال است.