یزد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد گفت: خشکسالی های پی درپی در سال‌های اخیر و کاهش نزولات جوی در استان، مشکلات جدی برای روستاهای استان به دنبال داشته و باعث تشدید بحران تنش آبی شده است.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی این شرکت، "جلال علمدار" تامین آب را مساله مهم امروز در جهان عنوان کرد و افزود: هر چند مسئولان استان تلاش خود را برای آبرسانی به روستاها در هر شرایطی انجام می‌دهند اما باید توجه داشت در صورتی که کاهش بارندگی ها به همین صورت ادامه داشته باشد، منابع آب موجود در روستاها را تحت تاثیر قرار داده و بحران آب را تشدید می کند.

وی با بیان اینکه اکثر چاه های آب شرب روستاهای استان با کاهش شدید آبدهی و هوابینی مواجه شده است، افزود: برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی از طریق حفر چاه های غیرمجاز و همچنین رعایت نکردن حریم کمی و کیفی منابع آب شرب در روستاها، باعث کاهش آبدهی و افت سطح منابع آب در استان شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد از وجود ۳۲۳ منبع تامین آب شرب در روستاهای استان خبرداد و افزود: از این تعداد ۹۰ درصد منابع دچار کاهش آبدهی و افت سطح آب شده اند و ۱۰ درصد باقیمانده نیز در حال خشک شدن و فاقد آبدهی هستند.

علمدار بر استفاده صحیح از منابع آب موجود در روستا تاکید کرد و اظهار داشت: رشد بی رویه روستاها و افزایش متقاضی آب، منجر به برداشت بیش از حد توان منابع آب شرب شده و همچنین افزایش جمعیت شناور به خصوص در فصول گرم و ایام تعطیل به روستاها، از دیگر عوامل تشدید کمبود آب در روستاها است.

وی استفاده از آموزش و فرهنگ سازی در زمینه مدیریت مصرف آب را مهم برشمرد و بازسازی شبکه های توزیع آب، شناسایی انشعابات غیرمجاز و استفاده از وسایل کاهنده در مصرف آب را از جمله اقدامات این شرکت در جلوگیری از هدررفت آب عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد تعداد روستاهای استان یزد را حدود یکهزار و ۲۰۰ آبادی عنوان کرد و گفت: تامین آب مورد نیاز روستاها، این شرکت را بر آن داشته است تا با آبرسانی سیار مشکل آینده روستاها را برطرف کند و اکنون ۳۶۸ روستای استان با تانکر آبرسانی می شود.

علمدار تصریح کرد: شهرستان تفت با ۴۴۰ روستا بیشترین میزان کم آبی را تجربه می کند و ۲۱۰ روستای این شهرستان با تانکر آبرسانی می شود.