تهران - ایرنا -  معاون برق و انرژی وزیر نیرو با اشاره به برنامه‌ریزی صورت‌گرفته برای اجرای ۱۴ مگاپروژه صنعت برق با هدف کاهش ناترازی در اوج بار سال ۱۴۰۴، گفت: طبق این برنامه سه هزار و ۶۲۹ مگاوات نیروگاه‌ توسعه‌ای جدید احداث خواهد شد.

به گزارش ایرنا از وزارت نیرو، "همایون حائری" در جلسه امور برق و انرژی با حضور وزیر نیرو و مدیران ارشد صنعت برق کشور افزود: وزارت نیرو باهدف کاهش ناترازی برق در اوج بار سال آینده ۱۴ مگاپروژه را برنامه‌ریزی کرده است که شش مورد آن به تولید و توسعه ظرفیت نیروگاهی، دو پروژه به توسعه شبکه برق، ۲ پروژه به تأمین مالی، ۳ پروژه به مدیریت و بهینه‌سازی مصرف و ۱ پروژه به استفاده حداکثری از قابلیت‌های شبکه اختصاص دارد.

وی درباره برنامه‌ریزی صورت‌گرفته برای توسعه ظرفیت تولید برق کشور تا پیش از اوج بار سال ۱۴۰۴، خاطرنشان کرد: احداث نیروگاه جدید حرارتی، انجام به‌موقع و کامل تعمیرات نیروگاه‌ها، ارتقا و رفع محدودیت واحدهای نیروگاهی موجود، احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر، استفاده حداکثری از تولید برق نیروگاه‌های صنایع و حفظ منابع آبی و در مدار بودن کامل نیروگاه‌های برقابی از جمله اقدام‌هایی است که برای افزایش ظرفیت تولید برق کشور اجرایی خواهد شد.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو در خصوص اقدام‌های در دستور کار برای بهبود و توسعه شبکه برق کشور ادامه داد: توسعه و رفع محدودیت از شبکه‌های برق کشور و هوشمندسازی و توسعه تبادلات برون‌مرزی از دیگر اقدام‌هاست که با هدف توسعه شبکه برق کشور در برنامه قرار گرفته و اجرا می‌شود.

حائری مدیریت و بهینه‌ سازی مصرف برق، نصب کنتورهای هوشمند و جمع‌آوری مراکز استخراج رمزارز و انشعاب‌های غیرمجاز را از دیگر برنامه‌های تعریف شده با هدف کاهش ناترازی در اوج بار سال آینده عنوان کرد و گفت: استفاده حداکثری از قابلیت‌های شبکه، جلب سرمایه‌گذاری در سمت عرضه و تقاضای برق و تامین مالی لازم و پیگیری الزام‌های مورد نیاز از دیگر موضوع‌های مهمی است که در برنامه‌ریزی صورت‌ گرفته بر آن تاکید شده است.

وی درباره برنامه‌ریزی برای احداث سه هزار و ۶۲۹ مگاوات نیروگاه توسعه‌ای جدید تا اوج بار سال آینده افزود: به مدار آوردن نیروگاه گازی سهند با ۳۰۷ مگاوات ظرفیت، نیروگاه گازی چادرملو اردکان با ۱۸۳ مگاوات ظرفیت، نیروگاه گازی گل‌گهر سیرجان به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات، واحد بخار نیروگاه رودشور به ظرفیت ۳۴۵، واحد گازی مکران به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات، واحد گازی نکا به ظرفیت ۱۶۲ مگاوات و نیروگاه گازی المهدی به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات بخشی از اقدام‌های توسعه‌ای است.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو با تاکید براهمیت توجه و توسعه نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس به‌ویژه در مناطق دارای محدودیت ادامه داد: تا اوج بار سال ۱۴۰۴ و باهدف رفع محدودیت‌های تأمین برق در مناطق دارای محدودیت از جمله تهران، مازندران، خوزستان و سیستان و بلوچستان نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس به ظرفیت ۸۰۰ مگاوات نصب خواهد شد.

حائری با تاکید بر ضرورت انجام به‌ موقع و کامل تعمیرات نیروگاهی در فصل سرد سال خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی شده است تا حدود ۱۱۰ هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی شامل تعمیرات اساسی و دوره تا قبل از اردیبهشت‌ ماه سال ۱۴۰۴ صورت گیرد.

وی توسعه ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر را یکی دیگر از اقدام‌های مهم وزارت نیرو در ماه‌های آینده اعلام کرد و گفت: اکنون ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر یکهزار و ۳۰۰ مگاوات است که تا پایان سال جاری این ظرفیت به یکهزار و ۸۰۰ مگاوات می‌رسد و براساس زمان‌ بندی تعیین شده تا اوج بار سال آینده این ظرفیت قرار است به چهار هزار و ۸۰۰ مگاوات برسد.

حائری به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته برای حفظ منابع آبی و در مدار بودن کامل نیروگاه‌های برقابی اشاره کرد و گفت: باتوجه‌به ضرورت حفظ منابع و لزوم استفاده بهینه نیروگاه‌های برقابی تلاش بر این است تا با رعایت هم‌زمان ملاحظات برق و آب از جمله نیاز آبی پایین‌دست و تامین نیازهای شرب و کشاورزی بهره‌برداری حداکثری از نیروگاه‌های برقابی در دستور کار قرار گیرد.