ایلام - ایرنا - استان ایلام یکی از کانون‌های اتراق و زمستان گذرانی یا محل عبور پرندگان مهاجر است و این روزها، با آغاز فصل مهاجرت، جلوه‌های زیبایی در آسمان این استان نقش می‌بندد.

به گزارش ایرنا، تالاب‌ها و زیستگاه‌های استان ایلام همه ساله در ماه‌های سرد سال پذیرای تعداد زیادی از انواع پرندگان مهاجر است.

این پرندگان از مناطق شمالی و سردسیر کره زمین نظیر سیبری برای گذراندن زمستان، ایلام را انتخاب می‌کنند.

گونه‌های مهم و در معرض انقراضی چون هوبره، سبزقبا، چلنگر، حواصیل، باکلان و انواع غاز، لک لک و اردک از جمله این پرندگان مهاجری هستند که از مناطق سرد نیمکره شمالی به استان ایلام مهاجرت می‌کنند.

تعداد و زمان مهاجرت این پرندگان زمستان‌گذران به استان ایلام بسته به شرایط آب و هوایی متغیر است، هرچند تعداد اندکی از آنها اکنون به استان مهاجرت کرده‌اند اما اوج حضور این وحوش زیبا در آبان‌ماه است.

تعداد زیادی از پرندگان مهاجری که به ایلام سفر می‌کنند، تمام طول ماه‌های سرد سال را در این استان سپری می‌کنند اما برای برخی از گونه‌های پرندگان، ایلام حکم میان‌بند را داشته و بعد از چند روز استراحت و تجدید قوا به سوی سرزمین‌های گرمتر خارج از این استان مهاجرت می‌کنند.

در مدت اتراق این پرندگان که چند صباحی را مهمان تالاب‌ها و زیستگاه‌های استان هستند، جلوه‌های زیبا و باشکوهی را به طبیعت استان می‌بخشند.

البته بایدبرنامه‌ریزی‌های لازم برای حفظ سلامت و آسودگی حضور این طیور وحشی در استان فراهم شود تا ماه‌های سرد سال را با آرامش و فراغ بال طی کنند.

عکس: مهدی نورمحمدی

ایلام پذیرای ۳۰ تا ۷۰ گونه پرنده مهاجر زمستان گذران است

رییس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: همه ساله در ماه‌های پاییز و زمستان میانگین بین ۳۰ تا ۷۰ گونه (این تعداد همه ساله بسته به شرایط جوی متغییر است) از انواع پرندگان زمستان‌گذران به استان ایلام مهاجرت می‌کنند.

"اکبر محمدزاده" افزود: بسیاری از این پرندگان عبوری هستند و بعد از چند روز استراحت در تالاب‌های استان، سفر خود را به دیگر سرزمین‌ها ادامه می‌دهند و بسیاری دیگر از آنها نیز تا ماه فروردین در استان باقی می‌مانند.

وی یادآور شد: زیستگاه‌های استان دارای ۱۴ سایت سرشماری محل اتراق پرندگان مهاجر است که از دی‌ماه سرشماری پرندگانی که ایلام را برای گذران زمستان انتخاب می‌کنند، انجام می‌شود.

محمدزاده بیان کرد: قبل از حضور پرندگان تالاب‌ها و مرداب‌های محل اتراق و زیست آن‌ها پایش می‌شود و همزمان با حضور این پرندگان پایش و رصد عرصه‌های طبیعی برای جلوگیری از شکار این وحوش افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: همچین برای جلوگیری از شیوع بیماری ویروسی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیز گشت‌های مشترک بین محیط زیست، دامپزشکی و مرکز بهداشت در زیستگاه‌های پرندگان مهاجر انجام می‌شود.

عکس: مهدی نورمحمدی

موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در ایلام مشاهده نشده است

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی ایلام هم گفت:هیچ موردی از انتشار بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در بین طیور وحشی بومی، مهاجر و اهلی در این استان طی یک دهه اخیر مشاهده نشده است.

دکتر "شهرام باسامی" ادامه داد: مرغداری‌های صنعتی، سنتی، روستاها و عشایر که طیور اهلی را پرورش می‌دهند و همچنین زیستگاه‌های پرندگان وحشی، همواره پایش و رصد می‌شوند.

وی افزود: در صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری یا مرگ و میر در بین پرندگان اهلی و وحشی، از آن پرنده نمونه‌گیری برای شناسایی علت بیماری یا مرگ و میر انجام می‌شود.

باسامی تاکید کرد: تاکنون هیچ موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است.

وی اظهار کرد: باتوجه به اینکه ایلام یکی از استان‌های محل عبور یا اتراق پرندگان مهاجر زمستان‌گذران است، آموزش‌ها و هشدارهای لازم به پرورش‌دهندگان طیور اهلی، صنعتی و سنتی، اتحادیه‌های تولید مرغ، جوامع محلی روستایی و عشایر برای جلوگیری از ارتباط بین پرندگان اهلی و وحشی ارائه شده است.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان ایلام امنیت زیستی، رعایت بهداشت، قرنطینه و مایه‌کوبی را از عوامل مهم برای جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ذکر کرد.

عکس: مهدی نورمحمدی

وی یادآور شد: پرندگان از خانواده مرغابی و اردک مخازن اصلی ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند و این بیماری قابل سرایت به انسان و دیگر پرندگان نیز است.

به گفته باسامی، هنگام حضور پرندگان مهاجر در استان ایلام برای جلوگیری از شیوع این ویروس در بین پرندگان اهلی و وحشی رصد و پایش زیستگاه‌ها افزایش بیشتری خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، استان ایلام دارای ۱۴ سایت زیستگاه آبی است که در ماه‌های فصل سرد و زمستان، پذیرای پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی است.

دریاچه سد کنگیر، رودخانه و سد سیمره، رودخانه چرداول و عقبه سد کرخه از جمله مهم‌ترین زیستگاه‌های پرندگان مهاجر زمستان گذران در استان ایلام محسوب می‌شود.

از گستره ۲ میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن را عرصه‌های طبیعی تشکیل داده است.

۱۴۳ هزار هکتار از طبیعت استان ایلام مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان ایلام است.

در استان ایلام تاکنون بیش از یک‌هزار گونه گیاهی، ۴۶ گونه پستاندار، بیش از ۲۰۰ گونه پرنده، ۴۱ نوع ماهی و انواع آبزی، ۵۹ گونه خزنده و چهارگونه دوزیست شناسایی و ثبت شده است.