جیرفت- ایرنا- مسئولان دادگستری استان کرمان طی سفری به جنوب کرمان از برخی مراکز قضایی کهنوج بازدید، در نشست‌هایی شرکت کرده و همچنین مجتمع دادگاه صلح و خانه مهر دادگستری را نیز افتتاح کردند. 

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی دادگستری استان کرمان، امروز دوشنبه با حضور حجت الاسلام و المسلمین حمیدی رییس کل دادگستری استان کرمان، بخشی دادستان کرمان، معاون شورای حل اختلاف دادگستری و جمعی از معاونان دادگستری استان، دادگاه صلح در شهرستان کهنوج افتتاح شد.

رییس کل دادگستری استان کرمان اظهار داشت: در قانون جدید شورای حل اختلاف زمینه جذب ۱۰ هزار نفر در دادگاه صلح فراهم شده و اولویت جذب با کارکنان شورای حل اختلاف است.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی در حاشیه افتتاح دادگاه صلح شهرستان کهنوج تصریح کرد: پس از جذب کارکنان شورای حل اختلاف در دادگاه صلح، سابقه کاری کارکنان به سال های خدمت آن ها اضافه خواهد شد تا با همان توان و انگیزه سابق در دادگاه صلح کار کنند.

وی با اشاره به اینکه شوراهای حل اختلاف به وظیفه ذاتی خود که برقراری صلح و سازش است بازگشتند، بیان کرد: در قانون جدید دیگر شوراهای حل اختلاف رایی وجود ندارند و شوراها صرفا به برقراری صلح و سازش اقدام می کنند.

عالی ترین مقام قضایی استان کرمان ادامه داد: در ارجاع پرونده ها به دادگاه صلح محدودیتی وجود ندارد و از قضات درخواست دارم حتما از این ظرفیت استفاده بیشتری کنند، تا از ورود پرونده های کم اهمیت تر به سیستم قضایی جلوگیری شود.

وی یادآور شد: در دادگستری شهرستان کهنوج فعلا ۲ شعبه دادگاه صلح در کنار ۲ شعبه شورای حل اختلاف مستقر شده و به تناسب نیاز شهرستان، احتمالا تعداد شعب افزایش پیدا کند.

شعب حل اختلاف در کهنوج ۱۰۰ درصد الکترونیک هستند

معاون حل اختلاف دادگستری استان کرمان نیز در حاشیه آیین افتتاح دادگاه صلح شهرستان کهنوج گفت: رسیدگی به پرونده ها در شوراهای حل اختلاف کهنوج ۱۰۰ درصد الکترونیک انجام می شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدامیر ابراهیمی بیان کرد: تجهیزات لازم به شعب شوراهای حل اختلاف شهرستان کهنوج برای انجام صدرصد کارها به صورت الکترونیکی اعطا شده است.

وی افزود: بهتر است بعد از اجرا شدن قانون جدید شوراهای حل اختلاف، پرونده ها را یکجا از شورای‌ حل اختلاف کسر نکنند و به مرور پرونده ها را به دادگاه صلح ارجاع دهند.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی گفت: در پایان شهریورماه سال جاری موجودی پرونده ها در شعب شوراهای حل اختلاف شهرستان کهنوج ۱۵۰ مورد بوده که این حاکی از موثر بودن شوراهای حل اختلاف در این شهرستان است.

افتتاح خانه مهر دادگستری در کهنوج
امروز همچنین با حضور رییس کل دادگستری و جمعی از اعضای شورای قضایی استان کرمان، خانه مهر دادگستری با هدف ارائه خدمات به خانواده‌های طلاق و فرزندان در معرض آسیب در شهرستان کهنوج افتتاح شد.

رییس کل دادگستری استان کرمان در حاشیه آئین راه اندازی خانه مهر شهرستان کهنوج گفت: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در راستای حمایت از خانواده، اقدام به ایجاد مرکز مهر در برخی از شهرستان های استان کرمان کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی با بیان اینکه خانه مهر مکان فضای مناسبی را برای ملاقات فرزندان طلاق با والدینشان فراهم کرده است، افزود: راه اندازی خانه مهر از وظایف دستگاه قضایی نیست و در واقع از تکالیف دستگاه های دیگر مانند بهزیستی است اما با توجه به اینکه خانه مهر نقش مهمی در رفع اختلافات خانوادگی دارد، دادگستری استان اقدام به راه اندازی خانه مهر در شهرستان ها کرده است.

وی با بیان این مطلب که خانه مهر نقش مهمی در صلح و سازش بین زوجین داشته است، ادامه داد: ملاقات ها در خانه مهر در چندین مورد منجر به رجوع والدین فرزندان شده است و از فروپاشی چندین خانواده جلوگیری شده است.

خانه مهر شهرستان کهنوج در مساحتی حدود ۱۱۰ متر با وسایل و تجهیزات مناسب بازی و تفریح کودکان در معرض آسیب راه اندازی شد.