تهران- ایرنا- نخست‌وزیر پیشین مالزی اعلام کرد که طوفان الاقصی منجر به «فروپاشی روایت اسرائیل» در دنیا و افزایش آگاهی در جهان اسلام شده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری آناتولی، ماهاتیر محمد در سخنرانی خود در افتتاحیه هفتمین کنفرانس انجمن اندیشه و تمدن کوالالامپور در استانبول گفت که حوادث هفت اکتبر سال گذشته باعث فروپاشی روایت رژیم صهیونیستی در سطح جهانی و تجدید آگاهی در جهان اسلام شده است.

وی تاکید کرد که انتخاب سالگرد عملیات طوفان الاقصی برای برگزاری این نشست اهمیت زیادی دارد، زیرا این عملیات پیامی روشن از سوی فلسطینی‌ها به جهان بود که بر عزم آنها برای آزادی سرزمین‌شان و مخالفت با سیاست‌های رژیم صهیونیستی و محاصره و شهرک‌سازی‌های آن تاکید داشت.

ماهاتیر همچنین به اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا و اروپا و اقدام تاریخی آفریقای جنوبی برای متهم کردن رژیم صهیونیستی به نسل‌کشی در دیوان بین‌المللی دادگستری اشاره کرد و گفت که این تحولات منجر به فروپاشی روایت این رژیم درباره اشغالگری و جنایات آن شد.

نخست‌وزیر پیشین مالزی همچنین مشکلات جهان اسلام را بررسی کرد و بر لزوم توجه به علم و دانش‌های دنیوی، به همراه علوم دینی، تاکید کرد.

وی افزود که مسلمانان در گذشته پیشرو در علوم بودند اما اکنون از دیگران عقب مانده‌اند و به سلاح‌های دیگران برای دفاع از خود متکی شده‌اند.

ماهتیر به وضعیت فلسطین نیز اشاره کرد و گفت که ناتوانی مسلمانان در دفاع از فلسطینی‌ها نشان‌دهنده ضعف و تفرقه جهان اسلام است.

وی همچنین به کشتارهای گسترده رژیم صهیونیستی در غزه اشاره و اضافه کرد که از زمان شروع این نسل‌کشی، بیش از ۴۲ هزار نفر کشته و هزاران نفر زخمی شده‌اند.