کرمانشاه - ایرنا - ورزش کشتی از دیرباز نزد ایرانیان جایگاه ویژه‌ای داشته اما این رشته ورزشی در کرمانشاه به عنوان دیار پهلوانان جایگاه والاتری دارد ولی با وجود این مزیت و توانمندی برخی گوش شکسته ها از افول آن بیمناک هستند.

به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه را از دیرباز به دیار پهلوانان و قهرمانان خصوصا در عرصه کشتی می‌شناسند؛ وجود ده‌ها گود زورخانه در گوشه کنار شهر که هنوز برخی از آنها فعال است نشان از پهلوان خیزی و پهلوان پروری کرمانشاهیان دارد.

اگرچه ورزش کشتی در کرمانشاه از احترام و جایگاه خاصی نزد مردم برخوردار است اما ورزشکاران و پیشکسوتان بیم آن دارند که تغییر و تحولات اتفاق افتاده در هیات کشتی استان به جایگاه این رشته ورزشی محبوب آسیب زده و آن را با رکود مواجه کند.

این روزها و بعد از دخالت‌ فدراسیون کشتی در برکناری رییس هیات و انتخاب تیم مدیریتی جدید در استان که برخی از کرمانشاهیان آن را سیاسی‌کاری عنوان کرده اند، به نظر می رسد چشم‌انداز روشنی در انتظار این رشته محبوب ورزشی نیست.

ماجرا از جایی شروع شد که رییس فدراسیون کشتی عزم خود را برای تغییر رییس هیات کشتی کرمانشاه جزم کرد و از هیچ تلاشی هم دریغ نکرد؛ علیرضا دبیر در مکاتبات فدراسیون به دلایلی چون عدم ارتقای کشتی کرمانشاه، نارضایتی اهالی ورزش استان، جذب نشدن اسپانسر، نداشتن میزبانی در برگزاری مسابقات، نتایج ضعیف و عملکرد پایین فنی خواستار عزل رییس هیات کشتی استان شد که البته مخالفت جدی اداره کل ورزش و جوانان را به همراه داشت.

اداره کل ورزش و جوانان کرمانشاه معتقد بود فقط چند ماه به پایان کار هیات کشتی مانده اما فدراسیون زیر بار این حرف نرفت و بعد از کش و قوس فراوان و با درخواست فدراسیون کشتی و رای حکمیت وزارت ورزش و جوانان، محمدحسین محبی رییس هیات کشتی استان که قهرمانی جهان و آسیا را در کارنامه دارد تنها چند ماه مانده به پایان کار هیات از سمت خود برکنار شد و آنچنان که منوچهر حاتمی مدیرکل ورزش و جوانان استان گفت در این برکناری مسایل شخصی و نظر علیرضا دبیر رییس فدراسیون مشهود و واضح بوده است.

فدراسیون کشتی بعد از رسیدن به مطلوب، در تاریخ ۱۰ شهریور حکم سرپرستی کامران ملکی عضو شورای شهر کرمانشاه را در هیات کشتی امضا کرد. انتصابی که در آن از دخالت یکی از نماینده های مجلس هم نام برده می شود، موضوعی که بسیاری از جامعه کشتی کرمانشاه از آن به عنوان ورود افراد سیاسی در حوزه های تخصصی یاد کرده اند.

کشتی کرمانشاه با چالش در حوزه های زیرساختی و قهرمانی دست و پنجه نرم کرده و می کند و نمی توان مشکلات آن را در گذشته کتمان کرد و لذا برای تحلیل و بررسی وضعیت موجود و چشم انداز آینده این رشته ورزشی در استان، خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز کرمانشاه با چهار نفر از مربیان و پیشکسوتان کشتی استان گفت و گویی را انجام داده است که در ادامه می خوانید:

عملکرد هیات جدید کاملا متناقض است

یکی از مربیان کشتی کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ریشه ها و دلایل پس رفت کشتی استان را وضعیت معیشتی نوجوانان و جوانان دانست و گفت: اکنون شماری از بچه های مستعد کرمانشاه به دنبال کسب درآمد و تامین معیشت خود هستند لذا فرصتی برای کشتی گفتن ندارند؛ در چنین شرایطی نمی توان انتظار تحول در کشتی استان را داشت.

علی‌اشرف دشتیان با بیان اینکه بهترین مربیان کشور در کرمانشاه فعالیت می کنند، افزود : همین استعدادها برای رفت و آمد به ورزشگاه و تمرین هزینه بنزین ندارند؛ ما استعدادهای فراوانی داریم ولی از آنها حمایت نمی کنیم؛ زمانی که در مازندران بودم آقای ناطق نوری که نماینده مجلس بود، از کشتی آن استان حمایت جدی داشت اما در استان کرمانشاه نمایندگان مجلس، شورای شهر و سایر مسوولان حمایت جدی از کشتی ندارند.

وی با بیان اینکه مسوولان تازه کار هیات کشتی قول تامین منابع مالی این رشته ورزشی را داده اند؛ گفت: مسیری که هیات جدید هم در پیش گرفته همان مسیر قبلی است چرا که برای برگزاری لیگ نونهالان از هر تیم ۱۰ میلیون تومان دریافت می کنند و این موضوع با شعارهای آنها کاملا تناقض دارد.

چشم‌انداز روشنی در انتظار کشتی کرمانشاه نیست

دشتیان با بیان اینکه هیات قبلی کشتی با صداقت کامل حدود ۲ میلیارد تومان را در حساب هیات برای تیم جدید باقی گذاشت، گفت: هیات کشتی کرمانشاه برای پرورش استعدادها باید شرایط را در رشته کشتی برای مردم رایگان یا کم هزینه کند نه اینکه پول در حساب هیات باشد و از مردم هزینه دریافت کنند.

این مربی با تاکید بر اینکه روند فعالیت هیات کشتی نویدبخش روزهای خوبی نیست، افزود: در امورات کشتی تصمیم گیرنده نیستیم و همه چیدمان هیات بر خلاف مرام جوانمردی در راستای کسب رای مجمع انتخاباتی است.

دشتیان گفت: افراد سیاسی روی کار آمده حرمت و حق کسوت را نگه نمی دارند و فقط دنبال شعارهای بدون پشتوانه هستند.

هیات جدید می تواند نقاط ضعف را ترمیم کند

مدیر ورزش بسیج سپاه ناحیه کرمانشاه هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا فرسودگی تشک ها و تجهیزات سالن های کشتی را چالش این رشته در استان دانست و اظهار کرد: در تمام پهنه استان کرمانشاه استعدادها و ظرفیت های بسیاری وجود دارند که باید برای آنها برنامه ریزی لازم صورت گیرد.

محمدرضا اختیاری با بیان اینکه استان کرمانشاه در معرفی تک چهره های کشتی موفق اما در انسجام تیمی ضعیف عمل کرده است گفت: امیدواریم هیات جدید با مدیریت ورزش در این رشته موجبات تقویت ساختارهای تیمی و انفرادی را فراهم کند.

وی با بیان اینکه مدیریت و رییس هیات کشتی می‌تواند خارج از بدنه کشتی باشد، اظهار کرد: انتظار می رود هیات جدید با تیم زبده ای که انتخاب کرده است، نقاط ضعف را ترمیم کند.

اختیاری افزود: باید به هیات جدید زمان بدهیم تا برنامه های خود را در سطح شهرستان ها اجرایی کند و بعد از مدتی می توانیم خروجی کار و عملکردها را نقد کنیم.

افراد سیاسی وعده‌های خود را فراموش می کنند

یکی از داوران بین المللی کشتی کرمانشاه که نسبت به آینده کشتی کرمانشاه امیدوار نیست؛ بزرگترین چالش را بودجه دانست و گفت: امروز مربیان و کشتی گیران انگیزه کافی برای فعالیت و تمرین ندارند و اگر مشکلات مالی کشتی حل شود قطعا ۸۰ درصد مسائل هیات حل خواهد شد.

محمود مدبر در گفتگو با ایرنا وجود ۲ میلیارد تومان در حساب هیات قبلی و تحویل به هیات جدید را در تاریخ کم سابقه دانست و گفت: افراد جدید با وعده تامین مالی کشتی آمدند اما تاکنون نه تنها هیچ پولی نیاورده اند بلکه در مسابقات نونهالان از هر نفر ۲۰۰ هزار تومان هزینه گرفتند از دیگر سو قرار است در لیگ هم از هر تیم ۱۰ میلیون تومان بگیرند که تامین این مخارج برای مردم سخت است.

وی با بیان اینکه افراد سیاسی وقتی در راس امور قرار می گیرند وعده های خود را فراموش می کنند گفت: جا دارد مجمع عمومی بعد از یک سال عملکرد رییس هیات را در تحقق وعده ها سنجیده تا در صورت خلف شرایط استیضاح و عزل را فراهم آورد.

این داور بین المللی حضور افراد متخصص را در راس هیات کشتی موجب رشد و پیشرفت این رشته دانست و افزود: کشتی کرمانشاه نیازمند افرادیست که به زیر و بم آن آشنا بوده و با بدنه و جامعه کشتی هم ارتباط خوبی داشته باشد.

در گذشته نقطه هدف و نقطه شروعی نداشتیم

سرپرست دبیری هیات کشتی استان کرمانشاه هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن اشاره به اینکه سرمایه گذاری لازم روی این رشته در استان انجام نشده است گفت: برای رشد این ظرفیت ها باید برنامه ریزی و برگزاری کلاس های آموزشی بطور جدی تری دنبال شود.

محمدرضا چایچی بی برنامگی را یکی از چالش های کشتی کرمانشاه دانست و افزود: در گذشته نقطه هدفی نداشتیم اما با احصا و استخراج آمارها و شاخص ها به دنبال تحول در مسیر قهرمان پروری و استعدادیابی هستیم که زمان بر خواهد بود.

وی اظهار کرد: بیشتر استعدادها و ظرفیت های رها شده کشتی کرمانشاه حمایت نمی شوند لذا از طریق سازمان برنامه و بودجه به دنبال تصویب یک ردیف بودجه دائم برای کشتی هستیم تا حمایت از استعدادها دائمی باشد.

۳۰ تشک به زودی تهیه و مشکل خوابگاه و تغذیه در اردوها برطرف می شود

سرپرست دبیری هیات کشتی استان کرمانشاه با بیان اینکه به زودی ۳۰ قطعه تشک برای استان تهیه می شود گفت: مشکلات مربوط به خوابگاه و تغذیه نونهالان و نوجوانان را حل کردیم تا در برگزاری اردوهای تمرینی مشکلی نداشته باشند.

چایچی با یادآوری اینکه در ابتدای انتخاب رییس هیات کشتی، بسیاری از جامعه ورزشی واکنش منفی داشتند گفت: بعد از انتخاب همکاران آقای ملکی در هیات؛ رضایتمندی بالایی ایجاد شد.

وی بر خلاف نظر سایر کارشناسان ورزشی نسبت به تحول و پیشرفت کشتی کرمانشاه ابراز امیدواری کرد.